logo F1online.sk

Newey o lepšom predbiehaní: Ten princíp je… okej

Adrian Newey
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 3. 2022

Už len pár dní a Formula 1 vstúpi do novej éry. Prichádza množstvo noviniek a nikto nevie, čo môže očakávať. Neznámych a premenných máme nespočetné množstvo, takže sa v tom poďme trochu vyznať. Na viaceré dôležité otázky nám odpovie jeden z najpovolanejších – geniálny konštruktér Adrian Newey.

Pri takejto práci potrebujete aj nutnú dávku pesimizmu. A nikto toho nie je lepším dôkazom ako práve Adrian. V Bahrajne sa s ním porozprávali reportéri portálu RacingNews365.com a ich prvá otázka bola jasná, pomôžu nové pravidlá lepšiemu predbiehaniu?

„Myslím, že ten princíp a úsilie pomôcť predbiehaniu redukovaním senzitivity prenasledujúceho auta je… okej,“ pripustil Newey, ktorý však krotí nadšenie. „Povedal by som, že predbiehaniu to trochu pomôže. Nemyslím si, že to bude významný posun, ale trochu to pomôže. Povedzme však, že podľa mňa existujú aj ďalšie cesty, ktorými sa to dá urobiť.“

Jedným z ďalších pozitívnych aspektov týchto pravidiel mal byť menší rozdiel medzi prvým a desiatym tímom. Ak nie hneď, tak postupom času. Podľa jedného z najväčších dizajnérov všetkých čias však budeme svedkami pravého opaku.

„Povedal by som, že toto je najväčšia zmena aerodynamických pravidiel od zákazu Venturiho efektu v roku 1982. Taká veľká zmena so sebou nevyhnutne prinesie aj celý rad ďalších zmien. Je pravdepodobné, že počas prvých niekoľkých sezón sa štartový rošt rozdelí na viacero častí,“ myslí si Newey.

Ďalším veľkým problémom je váhový limit. S tým má podľa medializovaných informácií bojovať aj Adrianov Red Bull. Tento aspekt zrejme slávneho konštruktéra trápi najviac. „Splniť váhový limit bolo pre mnoho tímov určite veľkou výzvou. Musíte si uvedomiť, že v hrubých číslach predstavuje desať kíl asi štyri desatiny sekundy, samozrejme, záleží od okruhu,“ hovorí Newey.

„Realita je taká, že teraz máte monoposty, ktoré na štarte vážia viac ako 900 kíl. Sme teda na číslach, ktoré zvykli byť príliš veľké aj pre športiaky. Za pár rokov sme sa dostali z hmotnostného limitu necelých 600 kilogramov, vrátane 30 až 40 kilogramov balastu, k autám s hmotnosťou asi 880 kíl. Všetci pritom makáme ako šialení, aby sme sa vôbec dostali na limit,“ prehlásil Newey.

„Autá sú teda stále väčšie, stále ťažšie a aerodynamicky nie práve najefektívnejšie s ich veľkým odporom vzduchu. Podľa mňa je trochu škoda, že sa Formula 1 vydala týmto smerom, pretože existujú možnosti, ako ísť presne opačne,“ dodal technický boss Red Bullu.

Súvisiace články