Albon: Skutočnú rýchlosť áut uvidíme na hrboľatých tratiach | Magazín F1 - F1online.sk

Albon: Skutočnú rýchlosť áut uvidíme na hrboľatých tratiach

fotka k článku undefined
zdroj: Twitter/Williams

Nerovnosti na trati a obrubníky môžu inžinierom a pilotom privodiť nejednu bezsennú noc. V aktuálnej sezóne to platí o to viac, že o výrazne väčšiu časť prítlaku sa budú starať Venturiho kanály v podlahe. Alex Albon si preto myslí, že práve hrboľaté okruhy odhalia, ktorý tím si svoju prácu robí najlepšie.

Barcelona patrí medzi najhladšie trate v kalendári, a tak sme na predsezónnych testoch nevideli toľko dramatických momentov, koľko by sa ich mohlo spájať s návratom prísavného efektu. Keď však prídeme na trate, na ktorých začnú autá vo vysokých rýchlostiach skákať, či už kvôli nerovnostiam na trati alebo intenzívnemu využívaniu vysokých obrubníkov, niektoré stajne môžu naraziť na problém.

“Myslím si, že na tratiach ako Singapur, Austin to bude náročné,” zamyslel sa Alex Albon, ktorého vyjadrenie priniesol portál racefans.net. “Myslím, že vtedy naozaj vybadáte kompromisy medzi autami, ktoré majú prítlak, ale sú na hrane. A naopak, ktoré majú možno trochu menej prítlaku, ale viac vám toho odpustia.”

Nové monoposty je výhodné držať čo najnižšie pri zemi tak, aby pod podlahu nezačal zatekať vzduch a tým nenarúšal prúdenie vo Venturiho kanáloch. Avšak, ak to inžinieri nebudú mať dostatočne premyslené, auto môže v momente prejazdu cez hrboľ či obrubník zaznamenať krátky výpadok prítlaku, na čo bude musieť pilot reagovať.

Riešenia budú hľadať najmä v nastaveniach závesov a odpruženia, no bude to nevďačná úloha. Na kolesách už nie sú trinásťpalcové pneumatiky, ktoré dokázali odfiltrovať veľkú časť nerovností, a aj systémy tlmičov sa zjednodušili — úplne zmizli napríklad členy, ktoré pracovali s inertnosťou. Práve tieto členy tímom umožnili využívať šikovný trik so sadaním zadnej nápravy, ktorý vlani dotiahol do dokonalosti Mercedes.

Odpruženie bude spravidla tuhšie, aby monopost mohol byť položený čo najnižšie. O to vyššie však poskočí na prípadnej nerovnosti. “Neviem si predstaviť, že by sme to mali ľahké v takom Baku, na mestskej trati. Myslím, že Barcelona bola takým — nechcem povedať ľahkým testom pre tieto autá, no keď monoposty prídu na iné okruhy, ukážu sa reálne problémy.”

V súvislosti s prísavným efektom budú musieť inžinieri riešiť aj poskakovanie monopostov, ktoré sme videli v Barcelone. Momentálne sa vedú polemiky, či to bude predstavovať bezpečnostnú hrozbu, no v každom prípade tímy budú chcieť prísť celej veci na koreň.

Charles Leclerc toto poskakovanie prirovnal k zážitku z lietadla. “Máte vtedy pocit, akoby ste boli v lietadle a chytili turbulencie, na celej rovinke poskakujete hore a dolu. Myslím, že na jednom videu bolo tento fenomén vidieť dosť dobre a musím povedať, že to nie je príjemné. Je vám trochu nevoľno, ale je to OK.”

“Tento projekt je ešte stále na svojom začiatku. Máte teda pocit, že toto je problém, ale majú ho viac-menej všetci v padoku. V padoku máme najlepších inžinierov na svete, takže určite nájdeme riešenie,” doplnil monacký rodák.