logo F1online.sk

Tombazis o brzdových kanálikoch: Žiadne náznaky, že by sa na tom Mercedes podieľal

Lance Stroll
© Racing Point
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 7. 2020

Kauza brzdových kanálikov tímu Racing Point speje k svojmu vyriešeniu len pozvoľna. FIA o sťažnosti Renaultu pravdepodobne rozhodne najskôr pred Veľkou cenou Veľkej Británie, dovtedy môžeme len špekulovať. K celému sporu sa vyjadril aj jeden z najpovolanejších, technický šéf FIA Nikolas Tombazis.

Jedna z otázok verejnosti i novinárov bola, akú vinu má na celom tomto humbuku tím Mercedes. Odpoveď by mala byť pomerne jednoduchá, žiadnu. Brzdové kanáliky sú súčiastka, ktorú v minulom roku mohli tímy pokojne nakupovať rovnako, ako napríklad pohonné jednotky či prevodovky. Pred touto sezónou sa to však zmenilo a daný komponent už nakupovať nemožno. Ak teda Mercedes vlani inkriminované „brake ducts“ v súlade s pravidlami dodal a v tomto roku (opäť v súlade s pravidlami) nedodal, môže mať svedomie čisté.

Aj sám Nikolas Tombazis vyhlásil, že na to, aby bol Mercedes vinný, museli by existovať dôkazy, že Racing Pointu dodal brzdové kanáliky tento rok. A aspoň podľa vyjadrenia technického šéfa FIA, neexistujú dôkazy, že by sa tak stalo.

„Myslím, že by sme to mali trochu rozlišovať. Pretože ak došlo prenosu duševného vlastníctva ku komponentu zo zoznamu (súčiastok, ktoré si musia tímy navrhnúť a vyrobiť sami, angl.: Listed Parts, pozn. red.), musel by tento komponent byť na zozname aj v minulom roku,“ povedal na margo potenciálnej viny Mercedesu Nikolas Tombazis. „Ak by teda Mercedes dodal dizajn k prednému krídlu, ktorý na zozname už bol, potom by sa nedalo diskutovať o tom, či to pravidlá povoľujú alebo nie.“

„No ak mám byť otvorený, nemáme žiadne náznaky, že by k niečomu takému došlo. Myslím, že ak k prenosu nejakých informácií došlo, tak k ním došlo v roku 2019, kedy brzdové kanáliky neboli na zozname,“ povedal Tombazis.

„Myslím, že Mercedes nie je na tomto spore nijako zúčastnený. Debata nie je o tom, či Racing Point mal tieto komponenty v roku 2019, ale či ich mal až po tom, čo sa zmenil ich status a dostali sa do zoznamu.“

„Ak by z vyšetrovania vyplynulo, že Mercedes poskytol informácie o brzdových kanálikoch v roku 2020, potom by bol do tejto veci zapojený. Žiadne také informácie však nemáme,“ povedal Tombazis.

Súvisiace články