logo F1online.skF1online.sk

Na aute máme dosť priestoru na zmeny, ubezpečuje Binotto

Ferrari F1-75, Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala22. 2. 2022

Ferrari sa pri vývoji svojho auta vybralo naozaj neštandardnou cestou, a to najmä v oblasti bočníc. Talianski inžinieri veria, že sa rozhodli správne, no ak by tomu predsa len tak nebolo, Scuderia je flexibilná a relatívne ľahko vie upravovať svoje auto, ubezpečil Mattia Binotto.

Aspoň z doposiaľ zverejnených záberov môžeme konštatovať, že skoro každý tím sa vybral svojou vlastnou cestou, no prakticky všetci s výnimkou Ferrari kráčajú aspoň na rovnakú svetovú stranu. Ferrari totiž siahlo po “nekonvenčných rozhodnutiach po stránke aerodynamiky”, uznáva Mattia Binotto, ktorému to však nerobí starosti.

Auto totiž bolo vyvíjané tak, aby sa dalo pomerne ľahko upravovať — ako príklad uveďme už viackrát spomínanú špičku nosa, ktorú bude možné meniť bez nutnosti absolvovať nárazové testy. “Každý tím disponuje istou flexibilitou,” uviedol Mattia Binotto pár dní pred predsezónnymi testami v Barcelone. “A my sa na začiatku istotne pozrieme na autá ostatných, obzrieme si koncepty, pre ktoré sa rozhodli a ak sa budú líšiť od nášho smeru, tak ich vo veternom tuneli určite otestujeme.”

“Keď sa pozriete na tvar našej karosérie, je pomerne široký, nuž a pri podlahe sme určite nevyužili všetok priestor. Uprostred auta po stránke karosérie rozhodne máme flexibilitu,” naráža napríklad na riešenie lopatiek pred vstupom do podlahy. Vonkajší deflektor nie je ani taký dlhý, ani taký vysoký, ako povoľujú pravidlá.

“Pravidlá sú dosť prísne na predné krídlo, nos, zadné krídlo, ale pri karosérii máte veľa flexibility. A my sme našu pohonnú jednotku poskladali tak, aby sme do budúcna mali veľa priestoru, ak by sme zistili, že aj iné smery vývoja vyzerajú sľubne,” avizuje Binotto.

Po minulé roky sme Ferrari mohli vyčítať, že z pohľadu aerodynamiky ani zďaleka nehralo prvú ligu. Auto sa správalo nepredvídateľne a malo priveľa odporu. Po neslávne známom klepnutí po prstoch talianskym motorárom sa situácia len zhoršila.

Tento rok sa však v Maranelle nechcú odkazovať na slávny výrok Enza Ferrariho, podľa ktorého je aerodynamika pre tých, ktorí nevedia vyvíjať motory. Aerodynamika má byť totiž výkladnou skriňou nového Ferrari F1-75.

Práve ona bola hlavnou prioritou pri vývoji, vysvetľuje Binotto: “Nie je to obyčajné pokračovanie koncepcie predchádzajúceho auta a aplikovanie ho na nové pravidlá. Keď sme sa prvýkrát začítali do pravidiel, pokúsili sme sa k tomu pristúpiť s otvorenými mysľami, snažili sme sa pochopiť, ako by sme vedeli vylepšiť aerodynamiku a celkový výkon auta.”

“Vývoj nového auta prebiehal s dôrazom na aerodynamiku. Všetky rozhodnutia ohľadom mechaniky sú toho dôsledkom,” pokračuje. Pri týchto slovách môžeme pripomenúť rozhodnutie staviť na predné závesy s tlačnou vzperou, pri zadných závesoch zas vieme poukázať na ramená, ktoré sú uchytené pomerne ďaleko vpredu, aby čo najmenej prekážali vzduchu prúdiaceho na difúzor. “Aj poskladanie pohonnej jednotky je dôsledkom našich aerodynamických rozhodnutí.”

“Keď sme na úplnom začiatku zamierili do veterného tunela, pokúsili sme sa prebádať všetky možné smery. Potom sme si vybrali ten, o ktorom sme verili, že pre konečný výkon bude najvýhodnejší, nuž a podľa toho sme vyvíjali naše auto,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia