logo F1online.sk

Ferrari: Boli sme odvážni, už dávno sme nemali toľko motorových vylepšení

Ferrari F1-75
© Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala18. 2. 2022

Po sezónach, v ktorých Scuderia výrazne doplácala na slabšie výkony pohonného ústrojenstva, sa Ferrari chce vrátiť medzi tých najlepších i po stránke motorového výkonu. Enrico Gualtieri, šéf oddelenia pohonných jednotiek, avizuje, že prichádzajúce zmrazenie jeho tím pohnalo k tomu, aby bol pri vymýšľaní riešení agresívnejší a odvážnejší. Vzniklo z toho množstvo pokrokových inovácií.

Motorové oddelenia ešte stále smú naplno pracovať na svojich agregátoch. Od 1. marca však tento vývoj ustane pri spaľovacom motore, turbe, MGU-H, výfukovom systéme, palivách aj motorovom oleji. Druhá fáza zmrazovania nastane na začiatku septembra jednotkou MGU-K, batériou a riadiaciou jednotkou elektroniky. Po týchto dvoch dátumoch bude povolené vylepšovať len spoľahlivosť, viac koní sa už bude dať nájsť len s veľkými ťažkosťami. Preto bolo také dôležité zabrať čo najskôr; prioritu má čistý výkon, na ladenie spoľahlivosti bude priestor aj neskôr.

“Rozhodne to malo dopad,” komentuje efekt zmrazenia Enrico Gualtieri, ktorý dozeral na vývoj pohonnej jednotky. “V porovnaní s minulými rokmi nás to motivovalo, ba až nútilo k tomu, aby sme sa pri týchto časových obmedzeniach, najmä v súvislosti s prichádzajúcim zmrazením, ubrali smerom ešte odvážnejších riešení.”

“Všetky naše projekty sme museli dotiahnuť na absolútny limit. Museli sme si nechávať pootvorené dvere na všetky možné smery vývoja a to až do poslednej chvíle. Museli sme podstúpiť všetko to riziko a náš vývoj ešte výraznejšie urýchliť, to všetko vo svete, ktorý už beztak pracuje rýchlosťou svetla,” pokračuje taliansky odborník.

Vďaka tejto neúnavnej práci inžinierov bude nová pohonná jednotka na svetelné roky vzdialená svojmu predchodcovi. Zdôraznime, že dosiahnuť niečo také nie je vôbec jednoduché; aktuálne motorové pravidlá platia od roku 2014. Za tento čas už inžinieri našli kvantum vylepšení, hľadať ďalšie je stále náročnejšie.

“Na tejto pohonnej jednotke je tak veľa noviniek a inovácií,” vysvetľuje Gualtieri. “Stačí povedať už len toľko, že podiel nových komponentov v rámci spaľovacieho motora patrí medzi najvyššie za posledné sezóny. Máme pripravené inovácie po stránke obsahu aj architektúry, ale aj celkového rozloženia komponentov. V porovnaní s minulosťou sme museli prijať iné riešenia.”

Ferrari už na konci minulého roka spravilo veľký krok vpred. V rámci vylepšenia elektrickej časti motora zvýšilo jej napätie zo 400 na 800 voltov, čím sa vyrovnalo ostatným výrobcom motora. Zmeny sa týkali aj samotných komponentov a na konci sezóny pozorovatelia hlásili, že pohonná jednotka Ferrari sa na rovinkách prepína do režimu rekuperácie o poznanie neskôr ako u súperov. S energiou teda narába efektívnejšie.

K dokonalosti rozloženia komponentov zostávalo azda už len rozdeliť turbo, s čím vyrukoval Mercedes v roku 2014 a postupne sa k nemu pridali aj v Honde a Renaulte. Podľa informácií portálu The Race sa však Maranello touto cestou nevydalo, radšej sa koncentrovalo na vylepšenie spaľovacieho procesu. A vraj bolo mimoriadne úspešné.

“Spaľovací motor a turbo sú kľúčovými prvkami pohonnej jednotky pre rok 2022. Hybridný systém je ďalším krokom tejto evolúcie, priniesli sme ho na trať na konci minulej sezóny,” pripomína Gualtieri. Nový hybridný systém Scuderii pomohol k zisku tretieho miesta v konštruktéroch, no čo je dôležitejšie, inžinierom umožnil nazbierať cenné dáta.

“Zmeniť sa musela aj elektronika, museli sme ju adaptovať na potreby úplne nového konceptu auta a motora, ktorý sa výrazne líši v porovnaní s minuloročným. Toto predstavuje tretí krok na našej ceste vývoja. Prvou fázou bol na začiatku novej sezóny motor a druhou evolúcia hybridného systému, ktorý sme priniesli na trať na konci roka 2021,” vyratúva rodák z Modeny.

Koncentrovať sa práve na spaľovací proces prinesie zisky aj z iného dôvodu; v tejto sezóne sa mení palivo, ktoré bude po novom obsahovať takmer dvojnásobok biozložky. Palivo už nebude tvoriť len 5,75 etanolu, ale rovných desať percent.

Ferrari avizuje zníženie čistého výkonu spaľovacieho motora. “Zavedenie desaťpercentného etanolového limitu znižuje bohatosť paliva, ktoré používame. To má dopad na výkon z pohľadu výkonu motora aj rekuperácie energie z výfukových plynov.”

“Je pravdou, že etanol má isté charakteristiky, ktoré z pohľadu spaľovania nie sú nevyhnutne negatívne, ale je potrebné ich využiť vďaka vhodnému návrhu motora. Nakoniec však zaznamenávame výkonnostný pokles o magnitúde 20 koní. Technický dopad zavedenia etanolu v palive však zachádza ďalej ako len po výkon, keď vezmeme do úvahy, akú extrémnu povahu má náš produkt,” doplnil Gualtieri.