logo F1online.sk

Usilovný Zak Brown: Pozrite sa, koľko sponzorov získal McLaren v minulej sezóne

Zak Brown, McLaren Technology Centre
© Twitter/McLarenF1
Branislav Ježík
Branislav Ježík24. 1. 2022

Zaka Browna dnes vnímame predovšetkým ako výkonného riaditeľa skupiny McLaren Racing. Málokto si už dnes spomenie na pôvodnú úlohu, ktorou ho poverili akcionári celej skupiny. Do McLarenu prišiel v decembri 2016 po tom, ako istý čas koketoval s Liberty Media, keď pre Formula One Group (FOG) získal prvých globálnych sponzorov. Americký podnikateľ sa stal generálnym riaditeľom v apríli 2018 po rozsiahlej reštrukturalizácii celej skupiny. Popri vedení pretekárskeho tímu, vrátane strategického smerovania a prevádzkovej výkonnosti, má naďalej na starosti aj marketing a komerčný rozvoj.

Keď prišiel do druhého najstaršieho tímu, mal na stole aj ponuku od Chaseho Careya, ale ako priznal, McLaren bol jeho srdcovou záležitosťou. V tomto obore, v ktorom bol jeho mentorom John Hogan, patrí medzi najlepších na svete.  Zaujímavosťou však je, že akcionárom McLarenu odporučil jeho najatie ešte Ron Dennis. Pre tradičnú britskú stajňu sa totiž ešte za jeho pôsobenia rodákovi z Kalifornie pod hlavičkou svojej agentúry JMI podarilo získať nových menších sponzorov ako Chandon, Johnnie Walker, NTT, Sensodyne, Lenovo a Hilton.

Niekdajší pretekár nezaháľa ani vo funkcii generálneho riaditeľa. Za všetko hovoria fakty: za posledný rok získal McLaren toľko nových sponzorov, že na ich spočítanie by vám nestačili prsty jednej ruky. Neboli to síce žiadne veľké megakontrakty, ale ako sa hovorí, menej je niekedy viac. Ako si ukážeme, drobní sponzori prinesú britskému tímu nielen peniaze, ale aj technickú podporu.

Ešte pred predstavením nového monopostu oznámili vo Wokingu spoluprácu s luxusnou módnou značkou Rhude, ktorej súčasťou bolo vytvorenie sady exkluzívnych kolekcií, ktoré mali byť uvedené na trh počas sezóny 2021. Oznámené bolo aj nové partnerstvo so spoločnosťou Garena, vývojárom hier, ktorá mala predstaviť novú hru v hlavnej úlohe s Landom Norrisom.

Okrem toho boli predĺžené zmluvy so spravodajskou sieťou CNBC a nápojovým gigantom Coca-Cola. Partnerstvo s CNBC sa začalo v roku 2018, rovnako ako spojenie s ikonickou značkou nápojov. Coca-Cola sa však neobmedzila len na svoje logá na kokpite monopostu MCL35M a na nápojových fľašiach Landa Norrisa a Daniela Ricciarda. Po úspechu kampane „Coke Driven to Deliver“ chystala Coca-Cola ďalšie komerčné akcie.

Pri predstavení monopostu bolo oznámené predĺženie kontraktu s technologickým partnerom Splunk, ktorý spolupracuje s McLarenom na nasadení svojej platformy umelej inteligencie Data-to-Everything. Na základe údajov z celej infraštruktúry pomáha pri zrýchľovaní operácií a v rozhodovaní tímu na trati aj mimo nej. Počas roka bolo partnerstvo rozšírené aj na tímy McLarenu v ešportovej lige V-10 R, v súťaži eNascar Coca-Cola iRacing a v sérii F1 Esports.

Novým technologickým partnerom sa stal aj Cisco Webex, ktorého platforma je minimálne od čias pandémie známa aj v našich končinách. Okrem tradičného využitia a cloudového balíka pre celý tím, beží na nej aj služba živého vysielania McLaren Slipstream. Tá je určená pre partnerov tímu a poskytuje im exkluzívne pohľady do zákulisia počas pretekov Formuly 1.

Pred začiatkom predsezónnych testov bolo zase oznámené predĺženie partnerstva s nemeckou spoločnosťou AkzoNobel, ktorá s tímom z Wokingu spolupracuje v oblasti lakov a náterov už od sezóny 2008. V posledných rokoch sa pomocou techník aktívne podieľa na úspore hmotnosti lakovania monopostov.

Pred prvou veľkou cenou pribudol ďalší dlhodobý sponzor – turecká spoločnosť Bitci.com, zaoberajúca sa burzou kryptomien. Jej inžinieri a vývojári mali okrem iného spustiť oficiálny token fanúšikov McLarenu. Počas prvého pretekárskeho víkendu sa na monopostoch a pretekárskych kombinézach objavili aj logá globálnej digitálnej banky QNTMPAY, ktorá sa stala oficiálnym partnerom digitálneho bankovníctva tímu.

V polovici apríla bola predĺžená zmluva so spoločnosťou Darktrace, ktorá vyvíja umelú inteligenciu pre kybernetickú bezpečnosť nielen tímu McLaren vo Formule 1, ale bola rozšírená aj na tím Arrow McLaren SP v IndyCar. Túto technológiu využívajú technologické a bezpečnostné tímy v celej skupine McLaren a pomáha im pri obrane proti pokročilým kybernetickým hrozbám.

Začiatkom mája pribudli dve britské spoločnosti z oblasti módy: prémiová značka športového oblečenia Castore a výrobca okuliarov a šošoviek SunGod. Okrem toho, že Castore bude dodávať pretekárskemu tímu Formuly 1 tímové oblečenie od začiatku sezóny 2022, prevzal aj licencovaný program suvenírov McLarenu. SunGod v rámci partnerstva predstavil limitovanú edíciu McLaren Racing svojich slnečných okuliarov Renegades a Sierras a na trh uviedol aj rad okuliarov s menami pilotov McLarenu.

Kde inde, ako na Veľkej cene Monaka mohlo byť oznámené ďalšie viacročné partnerstvo s poprednou športovou stávkovou a zábavnou skupinou Entain. Jej značky PartyCasino a PartyPoker sme tak mohli vidieť na monopostoch od piatych pretekov sezóny.

Spolu s Entainom bol v Monaku oznámený aj kontrakt s analytickou automatizačnou spoločnosťou Alteryx, ktorá na jednej platforme pomáha tímu pri zjednocovaní údajov z analytiky a automatizácie obchodných procesov.

Vo Wokingu sa nezastavili ani v júni, keď oznámili, že pre fanúšikov vybudujú platformu nezameniteľných tokenov (NFT). Pomôcť im v tom mal nový oficiálny technický partner tímov vo Formule 1, IndyCar a ešportoch, ktorým sa stal najpokročilejší blockchain na svete Tezos. Blockchain je distribuovaná verejná účtovná kniha, ktorá je záznamom o tom, kto čo vlastní. Táto technológia je základom digitálnych mien a NFT. Blockchainy umožňujú distribuovať digitálne informácie, ale nie ich meniť, kopírovať alebo mazať zo siete pozostávajúcej z tisícok počítačov.

McLaren na základe tejto zmluvy vybuduje špecializovanú platformu, ktorá bude obsahovať jeho pretekárske dedičstvo a legendárne zostavy jazdcov a tímov druhého najstaršieho účastníka šampionátu. Tezos je výrazne energeticky efektívnejší a využíva násobne menej energie ako napríklad Bitcoin a Ethereum. Prvé digitálne zberateľské predmety, ako digitálne CAD výkresy častí monopostu MCL35M, si fanúšikovia mohli zakúpiť v rámci Veľkej ceny USA.

Ďalšieho sponzora si nechal McLaren na domácu veľkú cenu. Bola ním najväčšia svetová spoločnosť zaoberajúca sa náradím a skladovaním Stanley Black & Decker. Prostredníctvom svojej značky DEWALT sa nielen zviditeľnil na monopostoch, ale svoje produkty ako technologický partner poskytuje aj tímu nielen na trati, ale aj v jeho sídle.

Sponzori pribúdali aj po letnej prestávke. Prvým bolo pred Veľkou cenou Ruska predĺženie a rozšírenie partnerstva s Arrow Electronics, ktorý je zároveň titulným sponzorom tímu v IndyCar. V polovici októbra bol oznámený EasyPost – technologický líder v oblasti elektronického obchodu online trhov, ale aj v doručovaní klasických balíkov po celom svete.

Na Veľkej cene USA tím jednorazovo sponzorovala spoločnosť Medallia, ktorá sa zaoberá spätnou väzbou, na základe ktorej vytvára personalizované a prediktívne pohľady na rôzne problémy. V Austine bolo oznámené aj predĺženie partnerstva so spoločnosťou Dell Technologies. Americká nadnárodná technologická spoločnosť už od sezóny 2018 poskytuje britskému tímu hardvérové a softvérové riešenia ako servery, úložiská, siete a rôzne digitálne technológie. Počas pandémie sa stal populárnym spoločný projekt McLaren Substitute Teacher – séria videí, ktorej cieľom bolo prostredníctvom optiky Formuly 1 oboznámiť študentov z celého sveta s analytikou, fyzikou, zdravovedou a technológiami, ktoré ich spájajú.

V Brazílii tím potvrdil spojenie s technologickou firmou Smartsheet od sezóny 2022. Jej technológia bude integrovaná do infraštruktúry tímu McLaren, aby pomohla riadiť digitálnu transformáciu tímu. Do pretekárskych operácií na trati by prostredníctvom platformy Brandfolder v budúcnosti mohli byť zapojení aj samotní fanúšikovia tímu. V Katare sa k tímu pripojil ďalší partner z oblasti umelej inteligencie – DataRobot, ktorá sa vo Wokingu zameria na maximalizáciu výkonu a optimalizáciu simulácií.

Posledný z radu sponzorov bol predstavený symbolicky na poslednej veľkej cene. McLaren bude počas tejto sezóny využívať platformu Immersive Labs, ktorá mu bude v reálnom čase poskytovať údaje o kybernetických znalostiach, zručnostiach a úsudku technických aj netechnických tímov, mapovať ich, upozorňovať na riziká a tým optimalizovať ľudské schopnosti.

Podčiarknuté, sčítané, vo Wokingu počas uplynulej sezóny uzatvorili sponzorské zmluvy s pätnástimi novými sponzormi a so siedmimi predĺžili dlhodobú spoluprácu. A k tomu všetkému je ešte treba prirátať jeden jednorázový kontrakt. Samozrejme Zak Brown by popri všetkých svojich povinnostiach sám nezvládal rokovať s takým množstvom sponzorov. Snaha zaujať viac fanúšikov a rozšíriť povedomie o značke tak viedla aj k rozšíreniu vedenia marketingového tímu.

V apríli sa k McLarenu pripojili Claire Croninová a Lindsey Eckhouseová. Lindsey prišla G2 esports a nastúpila na pozíciu riaditeľky pre licencie, elektronický obchod a ešporty. Už predtým si vybudovala úspešnú povesť v medzinárodnom športovom biznise v NFL International a v známej eventovej a produkčnej spoločnosti IMG Sports & Entertainment.

Claire bola marketingovou riaditeľkou spoločnosti Virgin Atlantic a vo svete marketingu je uznávaným menom. V McLarene pôsobila ako výkonná riaditeľka marketingu. Po odchode obchodného riaditeľa Marka Wallera na konci roka postúpila na jeho pozíciu.

McLaren však peniaze len nebral. Podporoval množstvo charitatívnych organizácií a podujatí, ale aj študentské súťaže. Okrem toho spustil recipročný mentorský program pre mladé inžinierky a napríklad podporuje aj piatich študentov vo veku 16 rokov v rámci programu dvojročných štipendií, pričom ich školám umožnil nákup študijného vybavenia. Okrem štipendií budú študenti mentorovaní inžinierskym tímom Formuly 1.