Nepopulárny názor: Vrátiť pozíciu Norrisovi bolo spravodlivé a z pohľadu McLarenu múdre


McLaren sa na Veľkej cene Talianska postaral o zaujímavú tému do tohtotýždňových formulových diskusií, hoci tentoraz sa nedá povedať, že by sporný moment rozdelil fanúšikov efjednotky. Väčšina sa nestotožňuje s rozhodnutím stajne vrátiť Landovi Norrisovi druhé miesto, hoci papájový tím sa zachoval prezieravo a v konečnom dôsledku spravil maximum pre férový priebeh šampionátu.
Ako ukázala anketa, spomedzi našich čitateľov s rozhodnutím nesúhlasí viac ako 80 percent ľudí, ktorí na túto tému majú nejaký názor. Väčšina trvá na tom, že papájoví mali nechať Oscara Piastriho na prvej priečke a nevracať Landovi Norrisovi stratenú pozíciu.
Načítavam anketu...
McLaren svoje rozhodnutie obhajoval férovosťou aj spravodlivosťou, rozhodnúť sa má vraj na trati a nie po chybe tímu. Podľa slov Landa Norrisa stajňa nechce byť činiteľom, ktorý pomôže alebo uškodí niektorému zo svojich jazdcov.
Tento prístup je pre súdržnosť a psychickú pohodu všetkých členov veľmi prospešný; napríklad mechanici si po VC Talianska nemusia vyčítať chybu pri výmene pneumatík Landa Norrisa, ktorý už beztak prišiel o 18 bodov v Zandvoorte.
Zdá sa, že podľa papájových pravidiel chce stajňa spraviť maximum pre to, aby minimalizovala dopad vlastných chýb na jedného alebo druhého. To však neznamená, že bude takpovediac kompenzovať každú neprávosť a za každých okolností, čo napokon nerobila ani v minulosti. Samozrejme, na prvom mieste je konštruktérsky šampionát. Ak by mala stajňa v ňom stratiť, žiadne odstraňovanie skrivodlivosti sa, žiaľ alebo vďakabohu, konať nebude.
“Keby boli medzi mnou a Oscarom štyri autá, samozrejme, že by ma nepúšťal dopredu a nemyslím si, že by to bolo správne. Avšak, v situácii, keď chceme pretekať a môžeme byť féroví, očakávame, že budeme féroví,” zdôraznil Norris. Aj to má však svoje podmienky.
Nuž a kompenzovať sa nebude ani v iných prípadoch. Nešťastne načasovaný výjazd safety caru, neférovo udelená penalizácia, nezavinená kolízia či technická porucha skrátka k motoršportu patria. Nie je možné a nie je ani správne snažiť sa hrať na formulového boha.
Aj Oscar Piastri svojimi slovami z pretekov naznačil, že existuje dohoda o tom, že pri takýchto udalostiach sa nebudú naprávať žiadne krivdy. Austrálčan sa napokon už v Silverstone snažil obmäkčiť svoj tím, no McLaren ho odmietol odškodniť za rozhodnutie komisárov udeliť mu trest za brzdenie na reštarte, ako sa zrejme nebudú odškodňovať ani iné smolné momenty.

Prečo by práve táto nedeľa mala byť výnimkou? Na chvíľu si odmyslime tvrdenia, že McLaren sa okrem iného snaží takpovediac vymazať chyby svojich mechanikov a uvažujme: Keby Norrisov pitstop nevyšiel, o kolo neskôr by zastavil aj Piastri, a preto sa dostal pred svojho kolegu, je samozrejmé, že dodatočná výmena pozícií by nebola voči Oscarovi Piastrimu vonkoncom férová. Austrálčan by napokon nespravil nič zlé a Norrisovi by nebol nič dlžný, tak prečo by mal pykať a púšťať ho pred seba?
K motoršportu predsa patria aj chyby pri zastávkach v boxoch, parafrázujme Oscara Piastriho. A Piastri má pravdu.
Dovolíme si však zdôrazniť, že toto nebola štandardná preteková situácia ani štandardné načasovanie pitstopov. Netreba prehliadnuť jeden podstatný rozdiel: tentoraz bol Piastri Norrisovým “dlžníkom”. Norris mu pomohol a v konečnom zúčtovaní to bol dôvod, prečo sa o jednu pozíciu prepadol.
Norris nežiadal o vrátenie pozície, McLaren rozhodol sám
Aby sme si mohli utvoriť ucelený obraz o tom, čo sa v nedeľu vlastne udialo, musíme sa pozrieť na komunikáciu medzi boxovým múrikom, konkrétne pretekovým riaditeľom Willom Josephom, a Landom Norrisom.
(v kole pred Piastriho pitstopom)
Will Joseph: Lando, Verstappenov odstup je 11,1 sekundy.
Joseph: Lando, zastavíme v tomto kole a obujeme mäkké pneumatiky.
Norris: Zastavíme najskôr s druhým autom?
Joseph: Áno, vymeníme to, takže zostaň na trati.
Norris: Ale len v tom prípade, že ma nepredbehne undercutom, inak zastavím ja.
Joseph: Nebude žiadny undercut.
Joseph: Potvrdzujem, že zostávame na trati.
Norris: Áno, potvrdzujem.
Piastri absolvoval pitstop a Norris pokračuje v jazde.
Joseph: Zastav v tomto kole, zamier do boxov.
Joseph (ešte v boxoch po pokazenom pitstope): Toto by mohlo byť na výjazde tesné. Zatlač tlačidlo na predbiehanie.
Sľub-nesľub, pokazená zastávka spôsobila to, že na výjazde z boxov sa Lando Norris zaradil až za Oscara Piastriho, ktorému de facto vyšiel undercut. Zaujímavosťou je, že Norris sa vzápätí vo vysielačke vôbec neozval, akoby predpokladal, čo sa stane a spoliehal sa na tím.
Na palubných záberoch nepočujeme žiadnu sťažnosť na to, že sa Piastri dostal pred neho, ani žiadosti o výmenu pozícií. V ďalšom kole sa sám od seba ozval jeho pretekový inžinier.
Joseph: Lando, vrátime pôvodné poradie. Pustí ťa pred seba a následne budete mať voľné ruky.
Joseph: Je možné, že ťa pustí pred seba v prvej zákrute.
Piastri skutočne pustil Landa Norrisa na cieľovej rovinke. “OK, môžete pretekať,” oznámil Norrisovi Joseph, čím sa celá operácia skončila.
McLaren len ochránil Norrisa pred známym “za dobrotu na žobrotu”
McLaren nezvolil zaužívaný postup, keď monopost na čele dostane prednosť a zamieri do boxov ako prvý. Namiesto toho využil Landa Norrisa, ktorý sa tejto výhodnejšej pozície vzdal a pomohol tým Oscarovi Piastrimu ubrániť sa pred potenciálnym undercutom zo strany Charlesa Leclerca.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že z Norrisovho pohľadu to bola len kozmetická zmena. Faktom však je, že v skutočnosti sa pre tím obetoval. Keď súhlasil so zmenou poradia, vystavil sa riziku, že ak spraví chybu alebo sa niečo pri zastávke pokazí, o svoje druhé miesto príde.
Presne to sa napokon udialo, no v prvom rade k tomu viedla Norrisova ochota hrať tímovú hru. Keby Norris odmietol odložiť svoju návštevu mechanikov, druhé miesto by si obhájil dokonca aj v prípade, že by sa všetko ostatné stalo podľa nedeľného scenára a tím by pokazil jeho pitstop.
Norris by minisúboj vyhral, keby zastavil ako prvý
Rozmeňme si to na drobné. V poslednom relevantnom minisektore pred Oscarovým pitstopom mal Lando výhodu 3,277 sekundy a zdalo sa, že mu to pohodlne vystačí. Mechanici však pri Piastriho pitstope podali heroický výkon a prekonali sezónny rekord časom 1,91 sekundy, zatiaľ čo Norris si musel vystačiť so zastávkou v čase 5,87 sekundy.
Celkovo v pitlane stratil “len” 3,896 sekundy na Piastriho, keďže do súhrnného času prejazdu boxami je započítané aj brzdenie pred garážou a následný rozbeh, kde bol o štipku rýchlejší.
Matematika teda hovorí, že keby bol v boxoch ako prvý, na výjazde by mal strácať 0,619 sekundy (3,277 – 3,896). V skutočnosti mu však chýbalo 1,183 sekundy. Tento rozdiel (0,564 s) môžeme pripísať výhode Piastriho čerstvých mäkkých pneumatík. Keby čerstvé gumy ako prvý nasadil Norris, manko by nenarástlo, ale približne o túto hodnotu by ho zmenšil.
Ak sa odrazíme od vyššie uvedeného predpokladu, dospejeme k tomu, na výjazde z boxov by strácal len 0,055 sekundy (-0,619 + 0,564) a na zohriatych gumách by si s kolegom ľahko poradil. Ako totiž ukázal tento minisúboj, zohriate mäkké pneumatiky len v prvej šikane Piastrimu získali 0,430 sekundy.
Norris by si teda udržal druhú priečku, keby zastavil ako prvý. Piastri by však mohol spadnúť za Leclerca, resp. si to Norris z kokpitu mohol myslieť. Reálne by Piastrimu o jedno kolo dlhšie na trati nijak neuškodilo; po výjazde z boxov mal pred Ferrari náskok 4,6 sekundy a Leclerc ho sťahoval len rýchlosťou 0,7 sekundy na kolo. Zbrklé prsty boxového múrika na kalkulačke?

McLaren myslí na budúcnosť
Spomínate si na VC Maďarska 2024 a ako McLaren presviedčal Landa Norrisa, aby Oscarovi Piastrimu vrátil pozíciu? Argumentoval budúcnosťou: Čo ak bude v budúcnosti potrebovať jeho pomoc? Norris sa vtedy vzdal pretekového víťazstva, ktoré malo preňho obrovskú hodnotu, veď by bolo len jeho druhým v kariére, navyše bol stále v hre o titul. Napriek tomu Piastrimu pozíciu vrátil.
V nedeľu sa na rozdiel od toho bojovalo o tri body. O tri body v šampionáte, ktorý už má McLaren dávno vo vačku a v ktorom má Piastri viac ako 30 bodov k dobru. Teraz nastala tá chvíľa, keď sa mu mala jeho tímová hra aspoň trochu vrátiť, keď ho už McLaren takmer celý minulý rok odmietal podporiť v boji o jazdecký titul.
Čo by asi Norris cítil, keby v Monze prišiel o druhé miesto len preto, že súhlasil so zmenou načasovania zastávok a obetoval sa? Keby mu Oscar Piastri ani tromi bodmi nechcel splatiť starý dlh a namiesto toho ho ešte navýšil?
McLaren by riskoval, že v budúcnosti bude svojho jazdca žiadať o tímovú hru márne. Tento rok mu to už môže byť prakticky jedno, ale piloti F1 nemajú krátku pamäť a v novej sezóne sa môže zísť každý bod. Boxový múrik sa preto zachoval prezieravo.
Teraz Norris vie, že aj nabudúce môže pustiť Piastriho skôr do boxov bez obáv, že pôjde domov s dlhým nosom, keď sa pri jeho zastávke niečo pokazí. Austrálčan na tom beztak získal. Norris mal pôvodne vyjazdený náskok a keby k nemu pridal zisky z výjazdového kola, pred kolegom by mal približne štvorsekundovú rezervu na svoju chybu či chybu tímu, no namiesto toho bol Piastri hneď za ním.
A napokon aj McLaren spravil všetko pre spravodlivosť. Rozhodnutie vrátiť Norrisovi pozíciu však nebolo spravodlivé preto, že chyby mechanikov by nemohli rozhodnúť o titule. Neznamená to ani, že chceme sledovať podobné kompenzácie v štandardných pretekových situáciách, krkolomné manévre na vrátenie pôvodného poradia po fázach SC/VSC alebo identické stratégie (a ani ich neuvidíme).
Rozhodnutie z Monzy bolo spravodlivé preto, že Norris sa dostal do tejto situácie v prvom rade pre svoju ochotu pomôcť Piastrimu.