logo F1online.sk

Schumacher: Dnes už nedokážete potiahnuť tím ako za čias môjho otca

Mick Schumacher
© Haas
Milan Kubala
Milan Kubala18. 1. 2022

Michael Schumacher je vo svete motoršportu legendou, ktorá prepísala učebnice o tom, ako sa stať úspešným pilotom Formuly 1. Všetko posunul na novú úroveň a celej nasledujúcej generácii zanechal cenný návod. Avšak podľa jeho syna Micka je aj preto dnes oveľa náročnejšie zopakovať, čo sa podarilo slávnemu Červenému barónovi, a síce spraviť z tímu stredu poľa víťaza šampionátu; všetci sú už skrátka priveľkí profesionáli.

Zásluhy za zlatú éru Ferrari sú do veľkej miery pripisované Michaelovi Schumacherovi, ktorý po období sucha v Maranelle dokázal tím dostať na výslnie. Podarilo sa mu to vďaka obrovskému talentu, zápalu, vášni, citu pre prácu s ľuďmi a v neposlednom rade schopnosti motivovať a v ťažších časoch zoceliť tím.

Všetky tieto vlastnosti môže mať pilot aj dnes, no už sa to nepostará o taký rozdiel ako pred dvadsiatimi či tridsiatimi rokmi, myslí si Mick Schumacher, ktorého čaká ďalšia sezóna v Haase. V tíme, od ktorého v strednodobom časovom horizonte nemôžeme čakať, že by začal bojovať o víťazstvá, nech už si do kokpitu zasadne ktokoľvek.

“Dúfam, že v budúcnosti to bude opäť ľahšie,” reaguje Mick Schumacher na otázku, či je vôbec možné vybudovať tím tak, ako to v deväťdesiatych rokoch začal Michael Schumacher. “Azda rozpočtový strop tímy opäť viac priblíži. Verím, že top tímy budú mať nakoniec vždy navrch, ale vždy je otázne, do akej miery to pilot dokáže pretaviť do šampionátu.”

“Všetko musí klapať a zapadať do seba. Potom z toho môžete niečo zmajstrovať, no to, čo sa dialo v minulosti a čo sa deje dnes, sú dve úplne iné veci. Už sa to nedá porovnávať. Spoľahlivosť bola úplne iná, dnes je celé pole veľmi stiahnuté,” vysvetľuje.

Dnes už nedokáže rozhodnúť pilot sám, na to sú všetci priveľkí profesionáli. Rozdielové prvky treba hľadať v drobných detailoch. To je úplne iná situácia ako v minulosti, keď väčšina tímov mala obrovské rezervy v porovnaní s čelom pretekov. A dokonca aj to čelo mohlo robiť veci oveľa lepšie.

“Dokonca aj my na konci štartového poľa strácame na top monoposty len dve až tri sekundy. V minulosti to bolo úplne iné. Jeden príklad: V kvalifikácii v Melbourne 1997 bol Jacques Villeneuve o 1,5 sekundy rýchlejší ako jeho kolega, ktorý aj tak obsadil druhé miesto,” pripomína Schumacher.

Zvyšok poľa bol ešte ďalej, posledný pilot, ktorý v Austrálii splnil pravidlo 107 percent, bol Jos Verstappen s viac ako päťsekundovým mankom. “Dnes sú tie rozdiely menšie, všetko je dotiahnuté do väčšej dokonalosti, takže piloti alebo tím už nedokážu byť takým rozdielovým prvkom,” zosumarizoval.

Súvisiace články