logo F1online.sk

Brown: Niektoré tímy navrhujú absurdné navýšenia rozpočtového stropu za väčší počet šprintov

Valtteri Bottas a Max Verstappen po štarte šprintových pretekov na VC Talianska 2021
© Pirelli Motorsport
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl13. 1. 2022

Nový formát sobotňajšieho šprintu si získal rozporuplné reakcie jazdcov i fanúšikov. V sezóne 2022 by sme mali vidieť až šesť šprintov s potenciálnymi zmenami oproti minulému roku. Niektoré tímy z tohto dôvodu volajú po navýšení rozpočtového stropu, no McLaren s tým vôbec nesúhlasí.

Zo zdrojov spomedzi tímov prenikli informácie, že šprinty by sme mohli vidieť hneď na prvých pretekoch v Bahrajne, následne v Imole, Kanade, Rakúsku, Holandsku a v Brazílii. Voľba na Imolu a Holandsko je zaujímavá, pretože na týchto tratiach sa rozhodne ľahko nepredbieha.

V Bahrajne by sa mohol šprint jazdiť na vonkajšej konfigurácii, ktorú sme videli v akcii na VC Sachíru v roku 2020, a vyslúžila si pozitívne reakcie. Zvyšok víkendu by sa však jazdil na klasickej konfigurácii.

Témou je, či by sa mal väčší počet šprintov premietnuť aj do finančného stropu. „Šprinty vnímame veľmi pozitívne, no sme proti tomu, aby sa kvôli nim zvyšoval rozpočtový strop. Niektoré tímy chceli väčší počet šprintov využiť ako príležitosť na navýšenie rozpočtového stropu. Sme jednoznačne proti tomu. Budeme musieť vyriešiť tento problém,“ skonštatoval výkonný riaditeľ McLarenu Zak Brown.

V roku 2021 sme videli šprinty na Silverstone, Monze a Interlagose. Tímy dostali v roku 2021 príspevok 450 000 dolárov za účasť v troch šprintoch, a taktiež dodatočných 100 000 dolárov za prípadnú nehodu. Tých sme však veľa nevideli. Vo Veľkej Británii sa blízko k múru dostal Sergio Pérez, no udržal to, a v Monze to rozstrelil Pierre Gasly.

„Viacero tímov napriek tomu chcelo navýšiť rozpočtový strop o priam absurdné číslo,“ pokračoval Brown. „Realitou je, že v šprintoch sme videli veľmi málo nehôd a škôd. Aj pred rokom tímy navrhovali niečo podobné a argumentovali incidentami, ktoré sa dejú v prvých kolách. Čísla však ukázali, že celkovo v prvých kolách vidíme len veľmi málo poškodení monopostov.“

Je pravda, že aj v sezóne 2021 sme s výnimkou bowlingu, ktorý v Maďarsku spustili neskoro brzdiaci Valtteri Bottas a Lance Stroll, a samozrejme, incidentom medzi Maxom Verstappenom a Lewisom Hamiltonom v Silverstone, videli málo vážnejších kontaktov či nehôd v prvých kolách pretekov.

„Do šprintov sme vstupovali s očakávaním, že neprinesie veľké škody na autách, a skutočne to tak bolo. Určité tímy napriek tomu stále žiadajú to absurdné navýšenie rozpočtového stropu. Pritom v tréningoch sme videli viac nehôd než v šprintoch,“ pokračoval Američan na čele britskej stajne, ktorý si neodpustil aj tvrdšie slová na adresu konkurencie.

„Pre niektoré tímy je nutnosť manažovať si rozpočet novinkou. Je to však v duchu nášho športu. Musíte jednoducho vyrovnať príjmy s výdavkami a vyriešiť to. Časom budú príjmy rásť. Musíme byť veľmi opatrní, aby to celé zostalo finančne udržateľné. Určité tímy totiž budú chcieť využívať príležitosti, aby si strop na výdavky navýšili. Tomu musíme odolať,“ uzavrel Zak Brown.