logo F1online.sk

Rozpočtový strop bude brzdiť vývoj, predpovedá Mekies

Carlos Sainz
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala10. 1. 2022

V marci sa okrem tých štandardných opäť rozbehnú aj intrasezónne vývojové preteky inžinierov. Podľa Ferrari sa však nebudú celkom podobať na to, čo sme mohli sledovať pred érou koronavírusu. Laurent Mekies upozorňuje, že kvôli novému rozpočtovému stropu už vývoj nebude taký intenzívny a obmedzí sa na niekoľko balíčkov noviniek.

V sezóne 2021 si viacero tímov vyskúšalo, aké je to pretekať s monopostom, ktorý sa prakticky v celej dĺžke sezóny nezmenil. Stajne k tomu motivovali dve veci. Tou prvou je zavedenie rozpočtového stropu a s tým súvisiaci príchod nových technických pravidiel. Tu platila jednoduchá matematika; čím viac peňazí tím ušetrí na sezónnom vývoji, tým viac ich môže investovať do roku 2022.

Nuž a nezabudnime na to, že vývoj bol vlani beztak takmer zmrazený. Povolený bol najmä v oblasti aerodynamiky, avšak tu sa už toho nedalo tak veľa získať. Minúť milión dolárov do nového monopostu prinesie viac desatín sekundy na kolo ako minúť ho na auto, ktoré má za sebou už celé roky vývoja. Tímy sa podľa toho zariadili.

Od tejto sezóny sa zmrazí motorový vývoj, ale po stránke šasi budú mať technické oddelenia opäť väčšiu voľnosť. Krky im budú škrtiť len financie, myslí si športový riaditeľ Ferrari Laurent Mekies. Akú intenzitu vývoja teda máme čakať? “Myslíme si, že ho uvidíme menej. Nie v porovnaní s posledným rokom, pretože vývoj bol takmer nulový, alebo aspoň u nás sme vyvíjali veľmi málo, ale v porovnaní s rokom 2018, 2019.”

“V sezónach 2018 a 2019 veľké tímy prinášali niečo na každé preteky, alebo na každé druhé. Mať veľké množstvo vylepšení vyzerá byť z nášho pohľadu dosť náročné pri súčasných obmedzeniach,” poznamenal 44-ročný Francúz.

V minulej sezóne bol rozpočtový strop stanovený na hranici 145 miliónov dolárov, tento rok to bude ešte o päť miliónov menej. Pre veľké stajne, ktoré pred pár rokmi s prehľadom míňali viac ako dvojnásobok tejto sumy, je to veľká zmena v tom, ako pristupovať k vylepšovaniu monopostu.

“Musíte si ponechať nejaký rozpočet, aby ste počas roka vyvíjali, pretože sa toho učíte stále viac, a preto musíte mať priestor na to, aby ste sa nastavili. Toto bola tá najväčšia výzva,” vysvetľuje Mekies. “Keď si stanovíte nejakú hranicu, to bude všetko, čo máte k dispozícii na aerodynamický vývoj, na vývoj mechaniky. Potom sa to dostane do jednotlivých oddelení a aerodynamici vám povedia: OK, s týmto môžeme spraviť dva alebo tri vývojové kroky. Potom musíte upraviť všetky svoje plány, aby ste to zabezpečili. V podstate to robíme teraz.”

Tímy pozadu budú mať rozhodovanie o čosi jednoduchšie, keďže nebudú mať takú veľkú dilemu, ako rozdeliť prostriedky na vývoj tohtoročného a budúcoročného auta. “Vaša konkurencieschopnosť určí, aká veľká to bude pre vás výzva.”

Ak niekto zistí, že je veľmi pozadu a niečo sa mu absolútne nepodarilo, bude to musieť napraviť čím skôr a opäť upravovať svoje plány. “Ak v úvode roka budete mať veľký problém, nič vám nebude korelovať a podobne, tak možno investujete peniaze z vášho druhého a tretieho balíčka. Aj tak to musíte napraviť, tak tie komponenty jednoducho vezmete a hodíte do koša. Takto sa s tým budete vysporadúvať,” načrtol pravdepodobný postup Mekies.