logo F1online.sk

Mercedes: Keby sme to pohnali na civilný súd, bol by to náš koniec

Lewis Hamilton
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala20. 12. 2021

Mať pravdu na svojej strane niekedy nestačí na to, aby ste sa domohli spravodlivosti. Mercedes si túto známu pravdu zažil na vlastnej koži v Abú Zabí. Hoci bol absolútne presvedčený, že na civilnom súde by s prehľadom vyhral, nakoniec musel pokorne stiahnuť chvost a zmieriť sa s tým, že proti FIA sa nemôže postaviť bez toho, aby to nemalo svoje následky. Vysvitlo totiž, že víťazstvo na súde by malo veľmi trpkú príchuť pre Formulu 1, no ešte trpkejšiu pre samotný Mercedes.

V Abú Zabí sa toho stalo veľmi veľa, no až na vyjadrenia Tota Wolffa a pár viet bezprostredne po pretekoch od Lewisa Hamiltona a Valtteriho Bottasa stále čakáme na nejaké rozsiahlejšie výpovede. Brazílskemu novinárovi Adautovi Silvovi sa však podarilo odchytiť jedného z inžinierov z Brackley a spraviť s ním prekvapivo otvorený rozhovor, v ktorom rozobral celú veľkú cenu od otázky, prečo mal Lewis Hamilton taký dobrý štart, prečo počas fázy VSC a SC neprezul, až po tú najpálčivejšiu: prečo nepodal odvolanie.

Celý abúzabíjsky príbeh sa začal už na štarte, na ktorom Max Verstappen nedokázal využiť výhodu v podobe mäkších pneumatík. Mercedes sa totiž rozhodol zariskovať a Hamiltonovi pred zhasnutím svetiel ponúkol viac energie z elektrickej časti motora, z batérie.

“Naším plánom bolo dostať nášho človeka (krycie meno pre Lewisa Hamiltona, takto ho v celom rozhovore oslovuje inžinier Mercedesu. My budeme pokračovať s oslovením Lewis, pozn. red.) v prvej zákrute na prvé miesto. S pomocou softvéru sme nakonfigurovali mapovanie pohonnej jednotky tak, aby už pri nízkych rýchlostiach poskytovala maximálny výkon, a to na polovicu prvého kola,” vysvetľuje pre autoracing.com.br inžinier Mercedesu, ktorého Silva pre zachovanie anonymity oslovuje “kamoš”. “Problém bol v tom, že s plynovým pedálom musel pracovať veľmi jemne, inak by na štarte pretočil kolesá a mohol by stratiť niekoľko pozícií namiesto toho, aby získal tú Maxovu.”

“A musel byť veľmi opatrný aj na prvej rovinke, pretože táto špeciálna mapa by mu tam neposkytla maximum výkonu, ale až na rovinke za šikanou,” prezrádza tajomstvo za tým, prečo sa Verstappen pred šiestou zákrutou dotiahol na Hamiltona a dokonca sa ho pokúsil predbehnúť.

Mercedes v prvom kole narábal s predpokladom, že sa Hamiltonovi štart skutočne vydarí. Čo ak by to nevyšlo? “Stratégia by bola potom úplne iná a závisela by od toho, kedy Maxovi odídu mäkké pneumatiky. Mali by sme nekonečné možnosti.”

“Kamoš” následne vysvetlil, ako si tým môže byť taký istý. “Už na štarte máme zozbierané dáta všetkých áut, najmä tých našich, no aj ohľadom všetkého na trati: počasia, vlastností asfaltu, teplôt všetkého, čo si len viete predstaviť, časov kôl z dlhých tréningových stintov, rozdielov v pneumatikových zmesiach, pravdepodobného rozloženia prevodových stupňov súperov, časových rozdielov tých za nami a strát na tých pred nami… Sú to tisícky položiek uložených v nejakých počítačoch, ktoré nám ukazujú pravdepodobné stratégie.”

Tento program v reálnom čase spracúva dáta a vypľúva z nich požadované výstupy. “Všetko toto sa mení každým kolom. V každom kole nám systémy ukazujú najpravdepodobnejšie stratégie súperov aj to, ako by sme na ne mali čo najlepšie zareagovať.”

“Keď sa začne fáza VSC alebo SC, systém automaticky pochopí, že všetci ubrali plyn a identifikuje, kde sa to-ktoré auto nachádza na trati a akou ide rýchlosťou. Toto trvá asi dve sekundy, no máme ďalších dvoch ľudí, ktorí zakaždým vkladajú do systému nové udalosti, ak sa na trati stane čosi neštandardné. Pre každú eventualitu existuje možnosť, ako ju vložiť do systému ešte skôr, ako systém pochopí, čo sa vlastne stalo, teda pred tými dvoma sekundami,” ozrejmuje.

Presne tento systém Mercedesu odporučil, aby okamžite zareagoval na Verstappenovu prvú zastávku. Ukázalo sa, že to bude výhodnejšie i napriek tomu, že Hamiltonove stredne tvrdé pneumatiky by toho vydržali oveľa viac.

“Keby sme v tej chvíli nasadili tvrdú zmes — pri tých odstupoch na trati —, mali by sme istotu, že Lewis už nemusí zastaviť. Pneumatiky by vydržali bez ohľadu na to, akú stratégiu by Red Bull pripravil pre Maxa a zároveň by nás to v najbližších desiatich-pätnástich kolách chránilo pred výjazdom bezpečnostného vozidla,” pokračoval inžinier Mercedesu.

Toto strieborným šípom poradil ich program, no samotné rozhodnutie museli prijať ľudia rovnako, ako keď mal Mercedes možnosť prezuť Hamiltonovi pneumatiky po odstúpení Antonia Giovinazziho. V rámci tejto fázy VSC zastavil u mechanikov len Verstappen, hoci Hamilton na to mohol zareagovať hneď v ďalšom kole, keď sa ešte stále jazdilo v neutrálnom režime.

Prečo teda nevyužiť túto šancu? “Nebolo to nevyhnutné. Aj keď Max prezul pneumatiky, nestihol by nás dobehnúť, čo sa v ďalšej časti pretekov potvrdilo. Jemu by pneumatiky odišli, a to sa aj stalo. Päť kôl pred koncom sme mali náskok 11,3 sekundy a Max v predchádzajúcich dvoch, troch alebo štyroch kolách nesťahoval viac ako po dve desatiny.”

Hamilton jazdil po prvých zastávkach v boxoch veľmi umne práve preto, aby mal na konci pretekov gumy v dobrom stave. Keď ho Pérez začal brzdiť, presne z tohto dôvodu to v treťom a následne aj prvom sektore s útokmi nepreháňal, ale radšej si počkal na dve rovinky a DRS.

“Existovala veľká pravdepodobnosť, že Red Bull by použil Péreza ako brzdu, čo je legitímne. Už o pár kôl skôr sme vedeli, že sa to stane, a vedel to aj Hamilton. Pri súboji s Pérezom si však nemohol dovoliť príliš si zničiť gumy. Tu zohrala úlohu inteligencia; v tom súboji nebol príliš agresívny, lebo inak by si zničil pneumatiky a tým aj stratégiu. Spravil presne to, čo aj mal. Stratil sekundy, ktoré si mohol dovoliť stratiť, a to bez toho, aby si zničil gumy,” chváli Hamiltona inžinier.

O troch scenároch, spomedzi ktorých vyhral štvrtý

Keď nakoniec vyšlo na trať riadne bezpečnostné vozidlo, Mercedes čelil veľkej dileme. Alebo aspoň tak sme to vnímali my pred televíznymi obrazovkami. Ak by totiž Hamilton zastavil v boxoch, mal by síce čerstvé gumy, ale zrejme by spadol za Maxa Verstappena, ktorý by istotne spravil presný opak a zostal na trati.

V Mercedese však svoje rozhodnutie vôbec nepovažujú za chybné. Okrem toho, že im ho poradil samotný program, s týmto výstupom súhlasili aj stratégovia. Preteky sa totiž mohli skončiť len tromi scenármi a vo všetkých mal mať navrch Hamilton. Nik nečakal, že Michael Masi vyrukuje so štvrtým.

“Podľa prvého scenára by riaditeľ pretekov neumožnil autám o kolo pozadu predbehnúť Lewisa a safety car. To by znamenalo, že všetky tie autá zostanú medzi Lewisom a Maxom. Po reštarte by sme mali len jedno kolo, keďže podľa pravidiel trať musí byť úplne čistá, aby sa bezpečnostné vozidlo mohlo stiahnuť. Max by v tom jednom kole nedokázal predbehnúť všetky tie autá medzi ním a Lewisom, a ešte aj Lewisa samotného, aj keď vezmeme do úvahy modré vlajky, ktoré by boli ukazované pomalším autám,” vysvetľuje “kamoš”. V tomto prvom scenári mal teda vyhrať Hamilton.

Ako vyzeral druhý scenár? “O kolo pomalšie autá by mohli predbehnúť safety car a preteky by sa skončili pod žltou vlajkou. Toto bol najpravdepodobnejší scenár, pretože aj sám riaditeľ pretekov už skôr povedal — konkrétne na VC Eifelu —, že ‘v pravidlách je podmienka, že musia byť prepustené všetky autá o kolo pozadu’. V pravidlách je to jasne napísané, povedal to on sám a on sám to zakaždým dodržal.”

“Riaditeľ pretekov nemôže zmeniť poradie jazdcov na trati, ako si zmyslí; ani on, ani nikto iný. Tým, že len pár monopostom umožnil vrátiť sa do prvého kola, odoprel možnosť zabojovať ostatným, ktorí mali pred sebou také monoposty ešte pred fázou SC,” naráža na Carlosa Sainza, ktorý po reštarte nemohol zaútočiť na Verstappena, ani keby chcel. Pred sebou mal totiž Lancea Strolla a Daniela Ricciarda, ktorí boli o kolo pozadu.

V Mercedese sa Masiho hnevajú. “Nielen, že zmanipuloval boj o titul medzi Lewisom a Maxom, ale aj o iné pozície, na ktorých sa to mohlo v poslednom kole premiešať. Bolo to skrátka absurdné, neospravedlniteľné a neexistuje žiaden precedens na to, čo sa udialo.”

Komisári však vo svojom verdikte píšu, že podľa článku 15.3 Športových pravidiel F1 má riaditeľ pretekov Michael Masi nadradené slovo nad pravidlami. Mercedes si to nemyslí a spomínaný článok číta presne tak, ako ho vnímame aj my. Masi má len nadradené slovo nad správcom okruhu a ďalšími zamestnancami FIA.

“Jeho nadradené slovo je nadradené komisárom, maršálom, asistentom a každému, kto môže rozhodovať o výjazde bezpečnostného vozidla a jeho stiahnutí, taktiež ohľadom záležitostí v tréningu a v pretekoch, ale nikdy nie je nadradené pravidlám. Nikto nemá právomoc meniť to, čo je jasne napísané v pravidlách,” znie z Mercedesu.

Posledným prípustným scenárom, hoci podľa Mercedesu nie celkom správnym, by bolo okamžité vyvesenie červenej vlajky. Prečo nie celkom správnym? Pretože situácia na trati si červenú vlajku vôbec nevyžadovala; bariéra bola v poriadku a maršáli nemali problém odstrániť monopost v rozumnom časovom limite. Šlo by o dosť umelý zásah, hoci určite nie až taký umelý, pre ktorý sa nakoniec rozhodol Masi. “Nechcel ukončiť preteky pod žltou vlajkou, aj keby mal ohnúť pravidlá.”

V rozhodnutí o zamietnutí protestu sa však píše, že aj tímy súhlasili s tým, aby sa veľká cena nikdy nedojazdila za bezpečnostným vozidlom. Tlačila na toto Liberty Media? “Pokiaľ viem, tak nie. Všetci uprednostňujeme, aby sme preteky neukončili za bezpečnostným vozidlom, POKIAĽ je to možné a podarí sa to bez znásilnenia pravidiel a športových princípov!”

Na súd nechoď, lebo beda!

Nuž a teraz tá veľmi zaujímavá časť, na ktorú všetci čakáme: vysvetlenie, prečo Mercedes nepohnal celú vec ďalej, keď bol tak skalopevne presvedčený o svojej pravde. Podľa “kamoša” vysvitlo, že víťazstvo na súde by ani nebolo skutočným víťazstvom.

“V utorok v noci prebehlo stretnutie medzi vlkom (krycie meno pre Tota Wolffa, ďalej Wolff, pozn. red.) a niektorými zástupcami tímu, Daimleru, Ineosu a právnikmi. Bolo úplne jasné, že by sme museli ísť na civilný súd, aby sme tento prípad vyhrali, nie na Medzinárodný odvolací súd FIA, ktorý by vlastne súdil sám seba. Právnici povedali, že na civilnom súde by nebolo o čom a vyhrali by sme, no malo by to svoje dôsledky,” prezradil insider strieborných šípov.

Aké dôsledky, žiada sa spýtať? “Rozhodnutie o šampionáte by bolo odložené. Nemali by sme žiadne vyjadrenia, žiadnu oslavu, nič, pretože na všetko by bolo uvalené embargo, až kým by sa nedospelo k verdiktu. A toto by mohlo trvať mesiace, FIA by sa v tomto urputnom súboji právnikov snažila odložiť rozhodnutie.”

To nie je všetko. “To by bol náš koniec s FIA a všetkým motoršportom, ktorý FIA riadi. Ak by sme sa teda rozhodli ísť do toho, museli by sme sa stiahnuť zo všetkých šampionátov, museli by sme opustiť motoršport pod hlavičkou FIA.”

Je zaujímavé, že Medzinárodná automobilová federácia má takúto internú poistku, ktorá tímy odrádza od toho, aby s celou vecou šli na riadny civilný súd, ba čo viac, nesmú s tým ísť ani na Športový arbitrážny súd CAS, pretože FIA ho neuznáva v otázkach, ktoré sa netýkajú dopingu. Najvyššia inštancia, na ktorej sa tímy smú odvolať, je už spomínaný Medzinárodný odvolací súd FIA (ICA), z ktorého názvu vyplýva, že v ňom sú zástupcovia FIA, ktorí nebudú mať veľkú motiváciu ísť proti vlastnej federácii.

Konečné rozhodnutie však nepadlo okamžite na spomínanom stretnutí, vedenie k nemu dospelo až neskôr. Vo štvrtok predpoludním bolo zrejmé, ako sa Wolff, Daimler a Ineos rozhodli: na žiadny súd sa nepôjde.

Sám vyspovedaný inžinier hovorí, že sa núteného odchodu Mercedesu z F1 nebál. Bol totiž presvedčený, že vedenie nebude chcieť ísť na civilný súd, ktorý by Mercedesu azda o pár rokov vrátil víťazstvo — ak je ho vôbec možne vrátiť —, alebo by mu bolo uznané odškodné, keďže v tom čase by už tento triumf na pôde súdu nemal žiadnu chuť.

“Vedel som, že všetky tri strany chcú pokračovať, motoršport a najmä Formula 1 je v DNA všetkých troch majiteľov. Teraz to platí o to viac, že podľa novej Concordskej dohody budú zisky oveľa vyššie. Nebál som sa,” vyhlásil inžinier.

Brackley na pohrebe

V Mercedese museli zúriť nad touto skrivodlivosťou, s ktorou ani nič nemohli spraviť. Pocity bezmocnosti a úzkosti zachvátili celú továreň. Aká vlastne zavládla v Mercedese atmosféra? “Pohrebná, pohrebná. Nik, kto v sezóne 2021 pracoval v tíme, nezabudne na to, čo sa udialo. Doľahlo to na nás, všetci sme cítili, že nám to bolo vzaté. Prehrať na trati k tomu patrí, čokoľvek sa mohlo poškodiť na aute, pneumatiky mohli buchnúť, ak by Lewis prechádzal po tých smiešnych obrubníkoch, ktoré tam mali, mohlo dôjsť ku kontaktu… Mohlo sa stať čokoľvek, no všetko by to bolo súčasťou hry.”

“Boli by sme veľmi smutní, ale bolo by to dočasné, čoskoro by to prešlo. Ale nie po tom, čo sa stalo. Toto je tvrdé, veľmi tvrdé. Pohrebná atmosféra pretrváva a neviem, kedy sa to zlepší. Budúci týždeň alebo niekedy čoskoro Wolff zorganizuje stretnutie a pokúsi sa všetkých povzbudiť. Ale ja ti neviem, pre mňa aj mnohých ďalších je veľmi ťažké to prekusnúť. Chvíľu nám to potrvá,” povzdychol si.

Mercedes získal aspoň konštruktérsky titul. Ten na jednej strane tímu zabezpečí peniaze, na druhej však nemá takú prestíž. A ani “kamošovi” z Mercedesu nevonia tak ako jazdecký. “To nie je to isté. Vieš napríklad, kto bol majstrom v konštruktéroch v roku 1981?”

“Neviem si teraz spomenúť,” zareagoval Silva. “A medzi jazdcami?” skúša to inžinier Mercedesu, na čo dostáva jasnú odpoveď: “Samozrejme, že Nelson Piquet!”

“Áno, priateľu. Ani ja si nespomínam, kto získal v roku 1981 konštruktérsky titul,” zaznelo napokon.