logo F1online.sk

Ecclestone a jeho snahy vylepšiť F1: Medaily som už mal vyrobené!

Max Verstappen, trofeje Red Bullu
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala24. 12. 2021

Formula 1 má za sebou skvelý ročník, ktorý budeme pri spätnom pohľade do histórie určite radiť medzi najatraktívnejšie. Mohol byť však ešte lepší? Podľa Bernieho Ecclestona určite. V minulosti predstavil celý rad nápadov, ako pritiahnuť viac divákov k televíznym obrazovkám. Jedným z nich bolo zavrhnutie bodovacieho systému.

Len druhýkrát v histórii Formuly 1 sa stalo, že by mali dvaja piloti na čele rovnaký počet bodov. Pre fanúšikov to boli mimoriadne vzrušujúce momenty, keď vedeli, že v závere si nemusia vyťahovať matematické skriptá, aby vyrátali, kto získa titul. Ten, kto mal skončiť vyššie — až na drobné okrajové prípady — by bral všetko.

Bernie Ecclestone sa však pár dní pred veľkým finále pozastavil práve nad týmto a vrátil sa k svojmu nápadu namiesto bodov udeľovať medaily. “Roky rokúce som uvažoval o tom, že by sme rozdávali zlaté a strieborné medaily,” zamyslel sa v rozhovore pre Daily Mail.

“Už som ich mal vyrobené. Jean-Marie (Balestre, vtedajší prezident FIA) bol však proti tomuto nápadu. Vždy som si myslel, že z pohľadu pilota, ktorý odchádza do dôchodku, by bolo dobré povedať, že získal viac zlatých medailí ako ostatní. Mali by sme z toho dobrý pocit, ľudia by tomu rozumeli,” pokračoval bývalý boss efjednotky. “Mám dvanásť medailí znie oveľa lepšie, ako keď poviete, že máte 342 bodov.”

Kimi Räikkönen v tejto sezóne ukončil kariéru, v ktorej nazbieral 1873 bodov. Znie vám to lepšie alebo horšie, ako keby sme povedali: Kimi Räikkönen v tejto sezóne ukončil kariéru, v ktorej nazbieral 103 medailí, z toho 21 zlatých?

Poviete si, že to je len ďalších z hlúpych Bernieho výmyslov. Po sezóne 2008 to však myslel smrteľne vážne, keď vyhlásil, že má podporu tímov a o mesiac bude všetko schválené na Svetovej motoristickej rade FIA.

“Stane sa to, všetky tímy sú spokojné,” hovoril vtedy Bernie Ecclestone. “A celým dôvodom je to, že už som mal plné zuby toho, ako sa ľudia sťažujú na nedostatok predbiehania. To, že sa nepredbieha, nemá nič spoločné s okruhmi alebo ľuďmi, môže za to fakt, že piloti nepotrebujú predbiehať.”

“Ak ste na čele a ja som druhý, kvôli dvom bodom nebudem riskovať, že vyletím mimo trať alebo sa stane niečo hlúpe. Ak by som to však musel spraviť, aby som získal zlatú medailu, pretože najviac medailí mi vyhrá titul, tak do toho pôjdem. Predbehnem vás,” vysvetľoval.

Počet podporovateľov tohto nápadu sa však postupne zmenšoval a nakoniec zostal len v rovine fantázie. Niečo sa však predsa len zmenilo; aby efjednotka odmenila víťaza o čosi viac, upravil sa bodovací systém.

No vráťme sa do prítomnosti. Čo ešte by Bernie Ecclestone vo Formule 1 vylepšil? “Ďalšia vec, ktorá mi robí starosti, je počet pretekov. Rozptýli to veľkú časť toho záujmu. Ľudia si určia veľkú šestku alebo osmičku pretekov a tie budú uznávať. Na ostatné sa zabudne. Budú doslova pochované.”

Novým majiteľom z Liberty Media radí: “Boli by na tom oveľa lepšie, keby to skoncentrovali, keby bolo šestnásť alebo osemnásť pretekov namiesto 22 či 23. A mali by byť v správnych oblastiach.” Napokon však uznáva: “Súčasní šéfovia robia maximum, čo sa za týchto okolností dá. Je ľahké mať nejaký názor a ťažšie z vecí spraviť realitu.”

Vedenie F1 spravilo množstvo krokov k tomu, aby Formulu 1 spopularizovalo. Azda najlepším bolo odštartovanie spolupráce s Netflixom, ktorý začal vyrábať sériu Drive to Survive. Formula 1 získava nových fanúšikov najmä v USA vďaka tomuto seriálu.

Pozeral dnes už 91-ročný miliardár aspoň niektorú zo sérií? “Úprimne môžem povedať, že nie. Ľudia ma kritizujú za to, že som nepritiahol Netflix už v časoch, keď som mal všetko pod palcom. Malo to však problém, vtedy ešte neexistovali. Bavil som sa s Apple o tom, že by spravili seriál, ale vtedy o to nemali záujem.”

“Ľudia mi vravia, že Netflix je dobrý, ale niektoré veci sú trochu prikrášlené. Ja dostanem všetko, čo potrebujem, na Sky. Sú absolútne brilantní a nerobia žiadne hlúpe umelé triky, aby zaujali,” poznamenal Ecclestone.

Bernieho formulové tipy

Bernie nekončil a ani nezačínal pri medailách. Počas jeho 40-ročného pôsobenia vo vedení Formuly 1 vyrukoval s celým radom zaujímavých, šialených či bizarných nápadov od umelého dažďa až po kvalifikačnú lotériu.

Pri všetkých nápadoch mal Ecclestone dobrý zámer, len to prevedenie často pokrivkávalo. Napríklad v roku 2003 prišiel s nápadom udeľovať najlepšej desiatke v kvalifikácii body, a potom všetky tieto mená hodiť do osudia a žrebovaním zostaviť poradie na štartovom rošte. “Určite by ste mali zakaždým iné poradie na štartovom rošte a všetci chlapci, ktorí by sa umiestnili v TOP 10, by mali slušnú šancu skončiť na pole position.”

Toto nebol prvý z bláznivých nápadov. Bývalý šéf Formuly 1 sa začal rozbiehať v osemdesiatych rokoch, keď McLaren neskutočným spôsobom dominoval. To sa vedeniu nepáčilo, pretože chcelo viac napätia. Nuž skrsla myšlienka, ktorej cieľom bolo hodiť víťazom pár polien pod nohy.

Ako by to fungovalo? Ak by pilot vyhral nejakú veľkú cenu, vo všetkých pretekoch až do konca sezóny by mal povinnosť zamieriť do boxov aspoň raz. Po druhom víťazstve by ste už museli k mechanikom zájsť dvakrát, nuž a vo všetkých pretekoch po treťom víťazstve trikrát. Neľakajte sa, taký Senna by na poslednom podujatí sezóny 1988 nemusel prejsť boxami osemkrát; Bernie to nechcel preháňať a aj po štvrtom, piatom a ďalších víťazstvách by boli povinné len tri pitstopy.

Nuž a istotne si väčšina spomenie na to, ako v sezóne 2011 Ecclestone navrhol, aby malo vedenie pretekov možnosť meniť počasie. Nie doslova, s pomocou umelého zavlažovania. Nudné preteky na okruhoch, kde sa ťažko predbieha, by dostali šťavu.

“Prečo by sme nenechali ‘pršať’ uprostred pretekov na nejakých dvadsať minút, alebo posledných desať kôl? Možno by sme im to oznámili s dvojminútovým predstihom. Napätie by bolo zaručené,” mädlil si ruky.

Avšak preteky na okruhoch, na ktorých sa ťažko predbieha, by sa podľa Ecclestona dali vylepšiť ešte aj inak; vybudovaním skratiek. Bernie tomu robil reklamu nejako takto, hlasom legendárneho Horsta Fuchsa: Zasekli ste sa za pomalším autom a neviete ho predbehnúť? Máme pre vás túto skratku, ktorú môžete v pretekoch využiť ikskrát a predbehnúť pilota, ktorý vás toľko brzdí. A to se vyplatí!

V ďalšom roku sme síce nespoznali skratky, ale na scénu prišlo DRS.

A kým doposiaľ všetky predstavené nápady zostali len na papieri alebo v Ecclestonovej hlave, jeden sa predsa len začal realizovať. Po rozkúskovanej Veľkej cene Brazílie 2016 začal špekulovať, či by nebolo lepšie súťažnú časť víkendu rozdeliť na menšie úseky. Konkrétne hovoril o dvoch kratších pretekoch podobne ako v juniorských sériách.

“Všetky americké športy majú v pravidlách zabudované timeouty. Je to hlavne preto, že americké publikum sa nedokáže sústrediť. Vyrastajú tak, že program v televízii je rozdelený do pätnásťminútových blokov. Teraz sú už všade takí ľudia,” vysvetlil Ecclestone.

Nuž a tento rok sme už kratšie preteky zažili. V rámci troch šprintových víkendov sme odjazdili stokilometrové šprinty, pričom v budúcej sezóne by ich malo byť šesť.

Bernie je vizionár. Inšpirujeme sa v budúcnosti ešte niečím z jeho studnice nápadov?