Maxova agresivita ovplyvnila strategické rozhodovanie Mercedesu, tvrdí Brundle
Skončila jedna z najúžasnejších sezón v histórii Formuly 1. Podľa experta Sky Sports a bývalého pilota Martin Brundla, ktorý si toho z histórie pamätá naozaj veľa, bol ročník 2021 ten úplne najlepší. Po jeho skončení však aj jemu zostala na jazyku pachuť horkosti.
Martinove stĺpčeky sú už takou formulovou klasikou. Tento bývalý pilot sa za mikrofónom naozaj našiel a neraz vo svojich vyjadreniach a článkoch dokonalo trafí klinec po hlavičke. Obsiahlo sa rozpísal aj tento týždeň po historickej a kontroverznej Veľkej cene Abú Zabí. Z jeho slov si vyberieme niekoľko.
„Gratulujem Maxovi Verstappenovi k jeho prvému titulu majstra sveta, ktorý si vydrel svojou rýchlosťou, ľsťou, odhodlaním a skvelým tímom za sebou,“ píše vo svojom poslednom tohtoročnom stĺpčeku na stránkach Sky Sports Martin Brundle. „Tiež ‚wau a dobrá práca‘ neskutočnému Mercedesu k ich ôsmemu titulu v Pohári konštruktérov za sebou.“
„Chcem tento stĺpček začať niekoľkými oslavnými slovami, pretože napriek najúžasnejšej a najvzrušujúcejšej sezóne Formuly 1 – pravdepodobne najlepšej v jej viac ako 70-ročnej histórii –, v ktorej priebehu sa však ozývala zlosť z ťažko polarizovaného padoku a fanúšikovskej obce. Aká to škoda.“
„Zaslúžil si Max titul? Samozrejme, že áno. Viedol 652 kôl, kým Lewis 303. Šampionát viedol 15 víkendov z 22 celkových, vrátane posledných siedmich. Vyhral desať pretekov v porovnaní s Lewisovými ôsmimi (áno, čoskoro sa k tomu dostanem) a na pódiu stál celkovo osemnásťkrát. Až do posledných kilometrov pritom nemal najviac šťastia,“ hovorí Brundle, ktorý však jedným dychom dodáva to klasické „ale“.
„Lewis si taktiež zaslúžil svoj ôsmy titul. Prial by som si, aby si ho mohli podeliť. Jeho surová rýchlosť, konzistencia, odhodlanie, štýl, trieda a výdrž, najmä v posledných kolách, boli neskutočné.“
„V posledných kolách VC Abú Zabí sa na nás upierali oči celého sveta a nebol to z našej strany práve ten najbrilantnejší okamih. V priebehu zimy sa niečo musí zmeniť. Celkom iste totiž boli niektorí fanúšikovia zmätení,“ hovorí Brundle.
Ten vo svojich ďalších riadkoch predstavil náročnú prácu riaditeľa pretekov i s ťažkým srdcom zaspomínal na Charlieho Whitinga. Naznačil tiež, že Michael Masi nepožíva v padoku taký rešpekt, ako jeho predchodca, ktorý bol nekompromisný i vysoko rešpektovaný.
„Až do minulého roka nebola komunikácia medzi boxovými múrmi a riaditeľstvom pretekov vysielaná a je absolútne neakceptovateľné počúvať šéfov tímov takto lobovať. Len robia svoju prácu, ale v minulosti by ich u Charlieho čakal krátky proces,“ píše Brundle.
„Poburujúce lobovanie Tota Wolffa, ktorý volal Masimu, aby na trať neposielal safety car, kvôli odstavenému monopostu Antonia Giovinazziho. Tiež Christian Horner, ktorý iba sedem dní predtým rozprával o tom, ako Formule 1 chýba Charlie Whiting, keďže sa v Saudskej Arábii ‚cítil ako na trhu‘. Tieto jeho slová neboli aktuálne príliš dlho.“
„Sú nesmierne súťaživí a ľudia pod tlakom využívajú všetky dostupné nástroje. Mocenská základňa a smerovanie komunikácie sa pritom totálne zmenili. Tieto nástroje preto potrebujú byť regulované. Čo mal byť jeden z najlepších momentov pre Formulu 1, to sa premenilo na hnev a zmätenie.“
„Keď bol v 35. kole aktivovaný virtuálny safety car, napriek Totovým protestom, Mercedes Hamiltona nepovolal do boxov. Zúfalo si chceli ponechať pozíciu na trati. Toto bolo príliš opatrné rozhodnutie, pravdepodobne hnané tým, že nechceli riskovať opätovné predbiehanie Verstappena. Jeho agresívny štýl a vedomie, že nemá čo stratiť, zrejme zohrali pri ich rozhodovaní rolu. Ak by Max zostal na trati, Lewisova rýchlosť by Mercedes v kombinácii s čerstvými pneumatikami celkom určite vrátili do vedenia za predpokladu, že by tento manéver mohol bezpečne uskutočniť.“
„Napriek tomu mal Lewis naďalej dobrú rýchlosť, aby pohodlne zvíťazil, aj keď Max mal čerstvejšie pneumatiky. Hamilton už svoj ôsmy titul držal v jednej ruke a až do toho osudového safety caru pretekom dominoval,“ hovorí Brundle.