logo F1online.sk

Hamilton strácal kvôli prednému krídlu 0,4 sekundy na kolo

Zničené krídlo Lewisa Hamiltona
© FOM/Screenshot
Milan Kubala
Milan Kubala6. 12. 2021

Po kolízii Lewisa Hamiltona s Maxom Verstappenom si Brit v prvom rade musel vydýchnuť, že ju jeho monopost vôbec ustál, šlo totižto o dosť tvrdý náraz. Nakoniec sa poškodila len pravá strana predného krídla, no i tá úradujúcemu majstrovi sveta narobila problémy. V každom kole totižto strácal štyri desatiny sekundy.

Podľa verdiktu komisárov Max Verstappen v 37. zabrzdil nepredvídateľne a príliš prudko, čo dokázal aj senzor na monoposte, ktorý zaznamenal preťaženie 2,4 G spôsobené náhlym zabrzdením. Preto Holanďan dostal desaťsekundovú penalizáciu, ktorá však nestačila na to, aby prišiel o nejakú pozíciu.

Nehodu obaja prežili, no Red Bullu mohla mierne pomôcť. Zvýšila totižto pravdepodobnosť, že Hamiltonovi na poškodenom monoposte niekto vyfúkne bod za najrýchlejšie kolo pretekov. V tom prípade by Verstappen prichádzal do Abú Zabí s jednobodovým náskokom. “Poriadne som riskoval, aby som ten bod získal,” prezradil po pretekoch Hamilton.

Napokon to však s tým bodom také tesné nebolo. Hamiltonovo najlepšie kolo 1:30,734 bolo o 0,674s rýchlejšie ako Bottasovo a o 0,754 sekundy lepšie ako Verstappenov výkon. Štvrtý Charles Leclerc stratil už skoro deväť desatín.

Nebyť poškodenia, mohlo to byť z Hamiltonovej strany ešte dominantnejšie. Šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin na margo výkonnostnej strany konštatuje: “Zväčšovala sa a zväčšovala. Začalo to možno s jednou alebo dvoma desatinkami, keď sme sa dostali do sendviča a Esteban nám po ňom prešiel.”

Shovlin v tejto chvíli spomína na druhý reštart, na ktorom sa Verstappen vrútil do prvej zákruty po vnútrajšku. Aby sa Hamilton vyhol rýchlemu Red Bullu, musel mierne strhnúť volant doprava, no tam bol monopost Estebana Ocona.

“Po nehode s Maxom sme prišli o celú jednu stranu, takže výkonnostne sa to už blížilo k štyrom desatinám,” prezradil inžinier strieborných šípov. Z tohto pohľadu je preto fascinujúce, aký bol Hamilton rýchly. Potvrdilo sa, že piatkové simulácie neklamali, keď podľa analýz z nich mal Mercedes v pretekovom tempe náskok približne šesť desatín. Red Bull totižto stavil na kvalifikáciu.

Shovlin následne vychválil Hamiltona za to, že dokázal zajazdiť najrýchlejšie kolo pretekov. “Je veľmi odhodlaný. V tej chvíli sme však boli rozpoltení. Videli sme, že ostatní sa trápia s pneumatikami, videli sme tiež, že nemáme žiadnu garanciu toho, že predné krídlo po takom večere zostane pevne na aute.”

“Bolo to ťažké rozhodnutie medzi tým, či pôjdeme po tom extra bode, ktorý by Lewisa dostal na rovnakú úroveň [s Verstappenom], alebo stavíme na istotu? Napokon rozhodol Lewis. Pravdepodobne mu pomohlo aj to, že predné krídlo v skutočnosti nevidel. Ak by sledoval televízne zábery ako my, možno by si to rozmyslel,” doplnil.