Kauza ružový Mercedes: sofistikovaný podvod alebo inžinierska genialita?


Kopírovanie ako nový štandard? Nebezpečný precedens? Alebo sa skutok nestal?
Konečný verdikt týkajúci sa protestu Renaultu voči zjavnej podobnosti tohtoročného monopostu Racing Point RP20 a minuloročného majstrovského Mercedesu W10 môže zásadným spôsobom ovplyvniť legitimitu celého šampionátu a zároveň mať ďalekosiahle účinky do fungovania konkurenčných tímov v budúcnosti.
Formula 1 je oficiálne šampionátom konštruktérov. Napriek tomu môžu tímy medzi sebou obchodovať, ale iba s presne stanovenými súčiastkami a komponentami. Nikto nikomu nebráni v tom, aby ste si na prvý pohľad či s pomocou fotografií a dizajnérskych programov obkreslili súperov monopost a premaľovali ho na svoju obľúbenú farbu. Aj v tomto prípade je však diabol ukrytý v detailoch a najmä pod kapotou. Je totiž oveľa ľahšie okopírovať diplomovku, ako vysoko sofistikovanú technológiu – mimochodom jediné šťastie pre naše politické “elity”…
Na proteste Renaultu je kľúčové to, či sa Racing Point iba inšpiroval riešením Mercedesu – v tomto konkrétnom prípade brzdovým potrubím – alebo disponoval konkrétnym konštruktérskym know-how. V tom prípade by to totiž mohlo znamenať, že sme od cielenej špionáže prešli k otvorenej, aj keď oficiálne tichej spolupráci dvoch navonok konkurenčných značiek.
Prípadné zlegalizovanie tohto prístupu by vytvorilo významný precedens do fungovania menej bohatých tímov a neférovo by ich to zvýhodnilo pred továrňami s obrovskými investíciami do výskumu a vývoja…
Je pokojne možné, že celý tento spôsob bol ticho tolerovaný práve do momentu, kedy navonok “stredopoľový” tím Racing Point začal na trati reálne ohrozovať veľké automobilky. Alfa Romeo a Haas spolupracujú s Ferrari, Red Bull s Toro Rosso, nuž a Mercedes s Williamsom a práve Racing Pointom.
Doposiaľ sa satelitné tímy držali v dôstojnej vzdialenosti, hoci osamelým konštruktérom v McLarene a Renaulte to nebolo celkom po vôli. Až teraz Racing Point alias “ružový mercedes” výsledkovo naznačil, že možno existujú aj oveľa lacnejšie a najmä efektívnejšie cesty vedúce k úspechu.
Podotknúť treba ešte dva detaily. Oficiálny protest spísal Marcin Budkowski, ktorého Renault angažoval pred dvomi rokmi z pozície technického riaditeľa FIA! Čiže z funkcie v ktorej mal nielen prehľad o technologických tajomstvách všetkých tímov, ale zároveň má znalosti ako prejsť celým byrokraticko-právnym systémom.
Stále však môžeme brať do úvahy aj druhú možnosť, a to obyčajnú ješitnosť. Bol to práve Racing Point, ktorý po minuloročnej VC Japonska úspešne protestoval proti monopostom Renaultu a zariadil ich dodatočnú diskvalifikáciu z pretekov. Nie však z celej sezóny. A dôvod porušenia pravidiel? Nepovolený brzdový systém. Renault sa ani neodvolal…
Po zimnej záhade s pohonnou jednotkou Ferrari, utajených detailoch vzájomnej dohody a výraznej strate výkonu môže FIA očakávať ďalší horúci stret technologických mágov a právnikov. Navonok banálna téma kopírovania totiž ide proti pravej podstate DNA Formuly 1.
Napriek viacerým tvrdým trestom za odhalenú špionáž v minulosti môže ísť v tomto prípade o úplne nový level podvádzania a riziko precedensu je príliš vysoké. Zvlášť pred aktiváciou rozpočtového stropu pre jednotlivé tímy. Nevraviac o potenciálnej škále trestov a ich dopadu na reštartovanú sezónu.
Na záver však musíme zdôrazniť, že až do konečného verdiktu platí prezumpcia neviny. Na jednej strane sa nechce veriť, že by tak skúsení biznismeni ako Lawrence Stroll a Toto Wolff upiekli niečo tak okaté a protiprávne. Na strane druhej by bolo neférové krivdiť šikovnosti inžinierov Racing Pointu ešte pred rozsudkom.
Tak či onak bude rozhodnutie v tejto kauze pre niektoré tímy obrovským ponaučením.
- Značky
- Racing Point