logo F1online.sk

Red Bull motor nevymení, rýchlosti Mercedesu sa už toľko nebojí

Helmut Marko a Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala27. 11. 2021

Toto Wolff po pretekoch v Katare vyhlásil, že na posledných dvoch podujatiach sa má Lewis Hamilton a koniec-koncov aj Red Bull na čo tešiť. Po krátkej prestávke totižto zo skladu vytiahnu svoj raketový motor. Môže naň Red Bull zareagovať napríklad výmenou niektorých komponentov pohonnej jednotky? Podľa Helmuta Marka nemá zmysel spraviť takýto ťah hneď z dvoch dôvodov.

O prípadnej výmene spaľovacieho motora na aute Maxa Verstappena fanúšikovia debatujú už niekoľko dní, veď Hamiltonovi dal nový kus krídla. Avšak s vysokou pravdepodobnosťou by sa nič také v prípade červených býkov nezopakovalo. Jediné, čo by sa stalo je, že Verstappen by na štarte prišiel o päť miest.

Helmut Marko odmieta tvrdenia, že nový motor by Verstappenovi pomohol. “Nie, pretože z pohľadu Hondy netrpíme takými fluktuáciami vo výkone. Naše pohonné jednotky sú stabilné, ich výkon sa mení len v rozsahu do 0,5 percenta. Nie je to ako v prípade Mercedesu, u ktorého sú to až takmer dve percentá.”

Hoci takmer vždy by takáto stabilita výkonov predstavovala výhodu pre Hondu, teraz sa na to možno pozerať trochu inak. Mercedes bude mať v Saudskej Arábii a v Abú Zabí extra výkon k dobru. Toto Wolff avizuje nasadenie “ohnivého motora”, s ktorým Hamilton vyhral preteky na Interlagose.

V Red Bulle však už z toho nie sú takí zarmútení ako ešte pred Veľkou cenou Kataru a Helmut Marko vysvetlil druhý dôvod, prečo nemá zmysel meniť motor. “V Katare sme videli, že Hamiltonova rýchlostná výhoda na rovinkách už nebola taká veľká, viac-menej sa pohybovala v štandardnom rozsahu. A to preto, že po sprísnení testov Mercedes prestal nasadzovať ich extrémne flexibilné zadné krídlo,” vyhlásil pre F1-insider.com.

Mercedes takéto tvrdenia odmietol hneď v Katare. Pred kvalifikáciou vraj nedošlo k žiadnej výmene zadného krídla, takže otestované krídlo z Kataru je totožné s tým z Brazílie. Ak sa Red Bull skutočne mýli, v Saudskej Arábii ho môže čakať nepríjemné prekvapenie.

Výhoda Mercedesu totižto nemusela pochádzať zo zadného krídla, ale z motora, ktorý sme v Katare nevideli. Hamilton nasadil starší kus. “Mercedes v Saudskej Arábii opäť použije ten raketový motor z Brazílie,” uvedomuje si Marko, “ale keďže už nemôžu ohýbať spodný element zadného krídla, tak nezískajú výhodu 0,4 sekundy na kolo.”

Šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin po Katare uviedol, že okruh Losail robil strieborným šípom najväčšie starosti spomedzi poslednej trojice tratí. Džidda a Abú Zabí by mali i vďaka rovinkám vyhovovať monopostu s označením W12, veď v Saudskej Arábii by mali autá dosiahnuť priemernú rýchlosť okolo 252 km/h.

Podľa tvorcu trate Hermanna Tilkeho sa rovinky v Džidde preceňujú a Hamilton istotne nebude neporaziteľný. “Určite nie,” pritakal po otázke, či je pravda, že Hamilton na saudsko-arabských rovinkách a v 23 zákrutách nenájde súpera. “Výkonný motor pomôže, ale netvárme sa, že všetko sú tam len rovinky. Na okruhu je niekoľko rýchlych zákrut, ktoré by mohli predstavovať výhodu pre Red Bull, ak bude správne nastavený. A taktiež je to mestský okruh, kde zvyknú platiť iné zákony.”

Bývalý formulový pretekár Marc Surer dúfa, že zvyšok sezóny bude napínavý, a zákon “favorit prehráva” bude platiť aj v nasledujúcich pretekoch. “Koľkokrát sme si už v tejto sezóne pomysleli, že daný okruh bude lepší pre Mercedes, alebo že bude viac vyhovovať Red Bullu, a nakoniec to bolo presne opačne? Ak to bude platiť aj pre Saudskú Arábiu, Red Bull by mal byť favoritom.”

Rozdiel je však v tom, že kým na začiatku a uprostred sezóny si boli top tímy vyrovnané, teraz má Mercedes veľkú výhodu. Hamilton v kvalifikácii v Katare naložil Maxovi Verstappenovi viac ako štyri desatiny sekundy.

Podľa Surera si za to môže Red Bull do istej miery sám. V kvalifikácii bol Gasly v AlphaTauri takmer rovnako rýchly ako Verstappen na Red Bulle,” podotýka. “Ak to dokáže béčkové auto, tak s áčkovým autom určite nebolo všetko v poriadku. Red Bull musí v Saudskej Arábii odviesť lepšiu robotu.”

V tejto súvislosti si ešte pripomeňme, že Red Bull len krátko pred kvalifikáciou vymenil zadné krídlo, s ktorým odjazdil všetky tri tréningy, za väčšiu verziu. Tá totižto nemala žiaden problém s mechanizmom DRS. Red Bull sa vďaka tomu nemusel báť protestu zo strany Mercedesu, no na druhej strane mal nedotáčavé auto. Inžinieri z Milton Keynes budú musieť tieto krídla opraviť, ak ich ešte budú potrebovať.

Tak či onak, Helmut Marko je pred mestskými pretekmi v Saudskej Arábii optimista. “Veríme Maxovej sile na mestských okruhoch. Vyhral v Monaku a v Baku jasne dominoval, kým nedostal defekt. Myslím, že v Saudskej Arábii budú opäť rozhodovať jazdci.”