Horner musel pred komisárov za vyjadrenia o “maršálovi-darebákovi”
Nestáva sa často, aby komisári po pretekoch začali vyšetrovať jedného zo šéfov tímov, no v Katare sme sa niečoho takého dočkali. Na koberček sa mal dostaviť Christian Horner, ktorý pred pretekmi očividne neuniesol trest a maršálov, ktorí Maxovi Verstappenovi odmávali dvojité žlté vlajky, označil za darebákov.
Pravdou však je, že po problémoch Pierra Gaslyho na trati zavládol chaos. Systém FIA na malú chvíľu signalizoval dvojité žlté vlajky, no tie po pár sekundách zmizli. Okolo Pierra Gaslyho malo prejsť ešte sedem pilotov, ktorí však nedostali totožnú informáciu o tom, čo sa za poslednou zákrutou deje.
Niektorí piloti nedostali absolútne žiadnu informáciu o tom, že by na tej časti trate mali byť žlté vlajky, iní videli len žltý svetelný panel, ďalší zas len jednu vlajku v ruke maršála, nuž a Verstappenovi ako jedinému boli odmávané dvojité žlté vlajky. Svetelné panely však zostali zhasnuté.
Bolo zrejmé, že to maršáli v poslednej zákrute nezvládli a namiesto toho, aby celý čas mávali dvoma žltými vlajkami, chvíľami nemávali vôbec či len jednou. Christianovi Hornerovi preto začalo vŕtať v hlave, prečo sa maršálske stanovisko 16.6 spamätalo až v momente, keď mal okolo neho prejsť Max Verstappen.
Mohol byť maršál fanúšikom Lewisa Hamiltona a takto sa pokúsiť zabrzdiť Maxa Verstappena v tom, aby nevylepšil svoj čas? Je to poriadne divoká teória, no Christian Horner od nej vo svojich vyjadreniach nebol ďaleko.
“Myslím, že to len nejaký maršál-darebák vystrčil vlajku, hoci mu to FIA neprikazovala,” okomentoval situáciu z kvalifikácie krátko pred štartom pretekov Christian Horner a riaditeľstvu pretekov odkázal: “Mali by si držať svojich maršálov pod kontrolou, to je všetko, pretože toto je pre nás rozhodujúca rana v šampionáte. Štartujeme na siedmom mieste na trati, na ktorej sa nedá predbiehať. Je to vážne.”
“Myslím, že by sa malo nájsť pár dospelákov a prijať dospelé riešenia. Vnímať to len takto binárne, keď niekto vystrčí žltú vlajku, je frustrujúce. Myslím, že riaditeľ pretekov by mal mať okruh pod kontrolou. On je tu koniec-koncov rozhodca. Máme tu však maršála, ktorý si zmyslí vystrčiť von žltú vlajku. To kde sme?” rozohnil sa šéf Red Bullu.
Športový poradca červených býkov Helmut Marko bol ešte trochu ostrejší, keď pre španielsku televíziu uviedol: “Je to na smiech. FIA nedokáže dať dokopy poriadny maršálsky systém a skrývajú svoju nekompetentnosť za plecia pilota. Neuveriteľné!”
Helmut Marko sa nakoniec pred komisárov nemusel postaviť, zrejme vďaka tomu, že nehovoril pre britskú Sky Sports, ale pre streamovaciu platformu DAZN, no Hornera si komisári predvolali za porušenie článkov 12.2.1. f) a k) Medzinárodného športového kódexu FIA. Horner mal svojimi slovami spôsobiť morálnu ujmu FIA, resp. jej členom, konkrétne maršálovi v stanovisku 16.6.
Po vypočúvaní dostal Christian Horner oficiálne varovanie. Komisári uznali, že jeho slová padli v zápale boja, no zdôraznili, že maršál, ktorého sa Hornerova výčitka týkala, si robil svoju prácu presne tak, ako to vyžaduje Medzinárodný športový kódex FIA.
Horner sa maršálovi ospravedlnil a aj v rozhovoroch pre médiá vysvetlil, že nechcel nikoho uraziť. Šéf Red Bullu sa zároveň ponúkol, že vo februári bude asistovať na školení komisárov. Túto ponuku komisári akceptovali.
A čo povedal Horner po pretekoch v rozhovore pre Sky Sports? “V našom skoršom rozhovore, v ktorom ste sa ma pýtali na maršálov, padlo niekoľko poznámok. Chcel by som jasne odkázať, že maršáli odvádzajú úžasnú prácu.”
“Tá frustrácia, ktorú som prejavil, nebola mierená na maršálov, ale na okolnosti. Ak sa to niekoho dotklo, tak sa za to ospravedlňujem, no aj tak je frustrujúce ocitnúť sa v takejto situácii,” doplnil.