logo F1online.sk

Renault oficiálne podáva protest proti tímu Racing Point

Sergio Pérez
© Racing Point
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 7. 2020

Boss Renaultu Cyril Abiteboul to naznačil už počas barcelonských testov, po Veľkej cene Štajerska k tomu aj naozaj prišlo. Francúzsky tím podal oficiálne protest, ktorým napadol legálnosť monopostov stajne Racing Point.

Veľmi dobrá výkonnosť „ružových Mercedesov“ nenecháva jeho súperov chladných. Veľmi ironicky sa na adresu tohto tímu vyjadril šéf McLarenu Andreas Seidl, ktorý však protestovať odmieta. A keď Sergio Pérez dnes po štarte zo sedemnásteho miesta v závere stíhal dokonca aj Alexa Albona na Red Bulle, rozhodli sa v Renaulte konať. Medziročný výkonnostný pokrok Racing Pointu je priam zázračný, preto si partia z Enstone chce preveriť, či je všetko v súlade s „kostolným poriadkom“.

Stajňa zo Silverstone sa podľa mienky zástupcov Renaultu mala prehrešiť proti článku 1, prílohy 6 Športových pravidiel, ktorý hovorí: „Súťažiaci tím musí, v súlade s uvedeným zoznamom súčiastok, použiť na aute len súčiastky, ktoré si vyrobí sám.“

Inkriminovaný „zoznam súčiastok“ (angl.: Listed Parts) pravidlá v ďalších ustanoveniach presne vymedzujú, rovnako tak vymedzujú povinnosť tímov si ich nielen vyrobiť, ale hlavne navrhnúť. Jedinú výnimku tvorí prípad, že to tímu zabezpečí tretia strana, ktorá však nesmie byť sama súťažiacim v pohári konštruktérov. Podstata obvinenia teda spočíva v tom, že Mercedes splnil svoju povinnosť subdodávateľa nad rámec pravidiel.

Podľa Renaultu tak Racing Point pri kopírovaní koncepcie Mercedesu porušil aj článok 2, písm. a) b) a c) uvedenej prílohy, ktoré vravia:

  1. Práva používať diely zo zoznamu súčiastok trvajú, pokým súťažiaci pôsobí vo Formule 1.
  2. V prípade zabezpečovania výroby dielov zo zoznamu súčiastok od tretej strany, nesmie byť táto strana sama súťažiacim.
  3. V prípade zabezpečovania dizajnu dielov zo zoznamu súčiastok od tretej strany, nesmie byť táto strana priamym súťažiacim alebo stranou, ktorá priamo alebo nepriamo zabezpečuje dizajn zo zoznamu pre iného súťažiteľa.

Pre objasnenie tohto argumentu použijeme ako príklad tím Haas, ktorý nakupuje všetky povolené diely od Ferrari. Pri dizajne a výrobe ostatných komponentov mu pomáha talianska Dallara, ktorá však dodáva diely len Haasu a sama nie je súčasťou kolotoča F1. Americký tím tak v tomto smere môže mať svedomie čisté.

Dizajn Racing Pointu budí vášne už od svojho uvedenia a okamžite si vyslúžil prezývku „ružový Mercedes“. Renault avizoval, že chystá protest už počas jarných testov, ten však odložila pandémia. Svojim slovám tak učinili za dosť až po Veľkej cene Štajerska.

„Pokiaľ ma pamäť neklame, tak toto je prvýkrát za tú dobu, čo pôsobím vo Formule 1, kedy je niekto pyšný, že niečo okopíroval. Je to akoby umelec sfalšoval umelecké dielo niekoho iného a tešil sa z toho, akú dobrú prácu odviedol,“ povedal pred niekoľkými mesiacmi Cyril Abiteboul.

Je však pravdepodobné, že tento protest napokon nebude úspešný. Racing Point totiž argumentuje tým, že tento dizajn vytvoril pod dohľadom FIA, ktorá ich továreň navštívila a ktorá ich kroky odobrila.