logo F1online.sk

Komisári si nepýtali Verstappenove palubné zábery. Rozhodli bez nich

Lewis Hamilton a Max Verstappen
© Pirelli
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 11. 2021

Incident zo štvrtej zákruty Veľkej ceny Brazílie, pri ktorom Max Verstappen i Lewis Hamilton skončili mimo trať, bol komisármi zaznamenaný, avšak nie prešetrovaný. Tvrdý súboj dvoch kandidátov na titul samozrejme vyvolal zmiešané reakcie, ktoré sa zrkadlovo preniesli do komunikácie športových riaditeľov oboch tímov s Michaelom Masim.

Vo finále znie dosť zvláštne, že incident sa ani nedostal do roviny „vyšetrovaný“, ale len „zaznamenaný“. Tvrdiť, že nejaké vyšetrovanie prebehlo by bolo chybné, pretože riaditeľstvo pretekov žiadne nezahájilo. Komisári sa v jednoduchosti rozhodli na incident pozrieť, no vo finále nemali pocit, že by ho bolo treba vyšetrovať. Nepadol teda ani žiadny trest.

V konečnom dôsledku tak neboli zadovážené ani žiadne ďalšie podklady. Súboj komisári preskúmali pomocou presne tých istých obrázkov, ktoré sme videli v živom vysielaní, teda zábery z helikoptéry a palubné zábery z kokpitu Lewisa Hamiltona.

Aj sám šéf pretekov Michael Masi priznal, že existovali „potenciálne rozhodujúce dôkazy, ku ktorým sme však nemali prístup“. V prípade vyšetrovania incidentu si komisári dodatočné zábery vyžiadajú, tie sa stiahnu a následné preskúmajú.

Tým, že nebolo oficiálne zahájené vyšetrovanie, komisári nepreskúmali ani telemetriu z Verstappenovho auta, ktorá by ukázala jeho rýchlosť v nájazde do zákruty, brzdný bod či jeho vstupy do riadenia (pohyby volantom). Presne toto je rozdiel medzi „zaznamenaním“ a „vyšetrovaním“ akéhokoľvek incidentu. Komisári skrátka usúdili, že vyšetrovanie nie je potrebné a preto nedošlo ani k obstarávaniu ďalších materiálov.

Stačí si však spomenúť napríklad na Red Bull Ring, kedy komisári potrestali Landa Norrisa a Sergia Péreza za vytlačenie súpera mimo trať. Obaja pritom boli na vnútornej strane a v nájazde do zákruty bok po boku s „poškodenými“ súpermi. Tieto incidenty stáli nielen za prešetrovanie, ale komisári v nich videli aj porušenie pravidiel.

V konečnom dôsledku za tým však nemusíme vidieť nič neobvyklé. Aj sám Michael Masi v tejto sezóne niekoľkokrát povedal, že komisári nevyhodnocujú len samotný pohľad na incident.

„Nesúhlasím s tým, že by to bolo nekonzistentné. Ako som už povedal veľakrát, musíte sa pri posudzovaní incidentov pozerať na každý incident jednotlivo a vo vzájomných súvislostiach,“ povedal Masi.

„Nezabúdajme, že máme celkové ‚nechajte ich pretekať‘ princípy a treba sa na to pozrieť zo všetkých uhlov. To je filozofia, ktorú sme si osvojili,“ dodal.

Na otázku, čo presne znamená filozofia „nechajte ich pretekať“, Masi odpovedal: „Ak sa pozriete na blízkosť monopostov blížiacich sa k apexu, jeho polohu, charakter zákruty, skutočnosť, že oba monoposty skončili mimo trate, že nikto pozíciu nestratil alebo niečo podobné – taký je asi všeobecný názor.“

V jednoduchosti sa dá povedať, že FIA sa rozhodla nezasahovať, resp. zasahovať len keď to bude naozaj nutné. Nechať na sezóne 2021 pečať, že o jej šampiónovi rozhodla prinajmenšom kontroverzná penalizácia, si asi žiadny komisár „na triko“ nevezme.