logo F1online.skF1online.sk

Hamilton bol diskvalifikovaný pre 0,2 milimetra

Monopost Lewisa Hamiltona v garáži
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala14. 11. 2021

Keď technický delegát FIA Jo Bauer oznámil, že zadné krídlo Lewisa Hamiltona nespĺňa pravidlo o maximálnej šírke štrbiny medzi vrchnou a spodnou klapkou DRS, začalo sa špekulovať, o koľko Mercedes prešvihol tento limit a koľko tým mohol získať. Nuž, nebudeme preháňať, ak povieme, že šlo o vlások. Alebo presnejšie povedané o dva, keďže podľa Tota Wolffa rozhodlo 0,2 milimetra.

Zrejme aj kvôli tejto skutočnosti sa vyšetrovanie tak naťahovalo. Podľa verdiktu komisárov totižto zadné krídlo spĺňalo pravidlá zo statického pohľadu, teda keď sa technici FIA pokúsili prestrčiť kontrolný valček cez štrbinu bez vyvinutia sily. Problém nastal až vo chvíli, keď sa do valčeka zapreli silou 10 newtonov, čo je ekvivalentom jedného kilogramu.

To je však presne podľa technickej direktívy, podľa ktorej prebiehajú tieto testy DRS, a tak Mercedesu nevyšiel ani pokus s tvrdením, že jeho monopost vyhovuje technickým pravidlám. Komisári totiž odkázali, že za ich súčasť sa dá považovať aj postup, akým je preverované splnenie daného článku pravidiel, nuž a ten je opísaný v technickej direktíve.

Rozdiel bol napokon naozaj miniatúrny. Zrejme sa nedá hovoriť o žiadnej výhode, a podľa všetkého ani strate, hoci Toto Wolff sa pred novinármi snažil navodiť dojem, že kvôli tomuto rozdielu bol Mercedes Lewisa Hamiltona dokonca pomalší. Problém mal byť v tom, že o tieto dve desatiny milimetra mala byť nadvihnutá len jedna strana klapky zadného krídla. V centrálnej sekcii zadné krídlo spĺňalo pravidlá rovnako ako na jeho druhom konci.

Mercedes sa snažil argumentovať aj tým, že jednoznačne nešlo o úmysel a žiadal, aby dostal povolenie svoju chybu napraviť. Tota Wolffa preto naštvala absolútna nekompromisnosť technikov FIA, ktorí okamžite s celou vecou zašli za komisármi. Šéf Mercedesu má zato, že v prípade iných tímov v minulosti bolo vydané povolenie odstrániť nedostatky.

“Celý proces prebehol tak, že nám povedali o tom, že sme tesne neprešli testom — bavíme sa tu o 0,2 milimetra —, nedovolili nám to opraviť, čo by malo nasledovať podľa normálneho protokolu, ale nahlásili to komisárom. Vtedy už bola spúšť stlačená,” pokrútil hlavou Toto Wolff. “To komisárov dostalo do veľmi ťažkej situácie, aby prišli so správnym verdiktom.”

Toto Wolff však pri rozhovoroch s novinármi vynechal jednu dôležitú vec, ktorú komisári vo svojom zdôvodnení neobišli. Najskôr uznali, že FIA skutočne tímom zvykne umožniť napraviť drobné nedostatky na monopostoch, a to dokonca aj počas pravidiel parc fermé. Avšak z ich vyjadrenia vyplýva, že na takýto nedostatok mali prísť v Mercedese sami a následne mali požiadať FIA o povolenie opraviť jednotlivé komponenty či prípadne dotiahnuť uvoľnené skrutky. Keď však na to prišiel až delegát FIA, bolo neskoro.

Poznamenajme, že takýto postup dáva zmysel aj smerom do budúcnosti. Ak by komisári umožnili Mercedesu to, o čo ich žiadal Wolff, otvorili by tým ďalšiu šedú zónu. Tímy by sa mohli pokúsiť získať nejaký milimeter k dobru tam či onam a čakať, či na to FIA príde. Ak by sa tak nestalo, celý víkend by stajňa mohla spokojne získavať nejakú tisícinku k dobru, nuž a ak by FIA na to predsa len prišla, následne by sa previnilý tím skrátka odvolal na precedens s Mercedesom a nedostatky by napravil.

Komisári sa i napriek tomu pokúsili zvážiť, či by sa to nedalo považovať za poľahčujúcu okolnosť, keďže obyčajne prižmurujú jedno oko v prípade, ak sa súčiastka poškodí či nastane nečakaná porucha. Avšak v tomto prípade v kvalifikácii nezaznamenali nič, čo by mohlo mať za následok poškodenie mechanizmu zadného krídla.

V Mercedese sa po ukončení vyšetrovania zdravo nasrdili a do šprintu vstúpili s extra motiváciou ukázať, že sa len tak nevzdajú. Po šprinte si vydýchli a Toto Wolff dokonca Lewisovi Hamiltonovi v rámci gratulačnej vysielačky povzbudivými slovami odkázal: “Sr*ť na nich všetkých.”

Wolff tak mal na tlačovke odpovedať na otázku, či ho zmohla frustrácia a komu tento odkaz adresoval. “Samozrejme, nechcel som tým odkázať na pravidlá. Toto je celkové naše nastavenie. Niekedy, keď sa objavia ťažké chvíle, sa rýchlo potrebujete postaviť na nohy.” Wolffov odkaz to mal len zdôrazniť.

Vzápätí pokračoval s opisom krušných chvíľ: “V piatok kontrolovali naše auto a dve hodiny pred šprintom sme dostali informáciu, že nás diskvalifikovali. Je to smutné, pretože vo Formule 1 existuje istý protokol — modus operandi —, ktorý máte rešpektovať. Naše auto neporušovalo pravidlá o 85 milimetrov širokej štrbine. Testami sme neprešli o vlások a v minulosti by to znamenalo, že to musíme napraviť,” tvrdí 49-ročný Rakúšan. “Minulý víkend sme to videli pri Red Bulle a ich zadnom krídle. Zažili sme veľa zlyhaní na deflektoroch, ktoré sme naprávali, pretože FIA má naše nákresy, má naše krídla.”

“Chceli sme im to zadné krídlo nechať, aby ho mohli rozrezať na tisíc kúskov, avšak nepovolili nám sa naň ani pozrieť, pretože sa skrátka poškodilo počas kvalifikácie. Žiaden z týchto argumentov nezabral, poznamenal takmer na záver. “Aby sme však boli ku komisárom féroví, my sme neprešli tým jedným testom a ich argumenty treba rešpektovať. Aj preto sme sa rozhodli neodvolať sa voči ich rozhodnutiu. A to skrátka z týchto filozofických dôvodov: Ak komisári nejako rozhodnú, treba to vziať chlapsky.”

Súvisiace články

Diskusia