logo F1online.sk

Newey kvôli zadnému krídlu Mercedesu napochodoval ku komisárom už pred kvalifikáciou

Adrian Newey
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala13. 11. 2021

Víkend v Brazílii zatiaľ patrí debate o zadných krídlach. Okrem toho, že komisári objavili porušenie pravidiel pri systéme DRS Mercedesu, chcel Red Bull protestovať aj proti niečomu inému. Sám Adrian Newey vraj bol za komisármi. Nepozdáva sa mu flexibilita zadných krídel strieborných šípov.

Už od letnej prestávky sa Red Bull snaží prísť na to, prečo je jeho súper na rovinkách taký rýchly. Ťažiskovým bodom sa v tomto smere najskôr stala pohonná jednotka Mercedesu, ktorá mala vedieť v istých momentoch možno až spôsobom za hranicou pravidiel podchladiť vzduch, ktorý je privádzaný do spaľovacieho motora.

Následne vysvitlo aj to, že Mercedes dotiahol systém zadných závesov do dokonalosti tým, že na rovinkách si celá zadná časť monopostu po dosiahnutí istej rýchlosti sadne. Toto nie je žiadna novinka a niečo podobné má na svojich autách aspoň šesť ďalších tímov, avšak nie až také extrémne.

V Brazílii sa začalo s hľadaním triku Mercedesu opäť. Red Bull strácal na rovinkách dve desatinky sekundy a na tej cieľovej bol Hamilton o 8,7 km/h rýchlejší ako Max Verstappen. Časť tejto výhody možno zrejme pripísať novej pohonnej jednotke v útrobách Britovho monopostu, no podľa Red Bullu rozhodne nie všetko.

Červení býci sú presvedčení, že už na ten trik prišli. Zadné krídlo Mercedesu sa má začať prehýbať smerom dozadu od rýchlosti 260 km/h. “Robia presne to isté, z čoho pred Baku obviňovali nás,” vyhlásil podľa AMuSu Christian Horner, ktorého tím musel vzápätí spevniť zadné krídla.

A Red Bull okamžite podnikol aj isté kroky. Hodinu pred kvalifikáciou sa v kancelárii FIA objavil sám technický riaditeľ Red Bullu Adrian Newey a šéfinžinier Paul Monaghan s horou papierov a videozáznamom. “Chceli sme dať Mercedesu šancu napraviť to,” zaznelo z tábora Red Bullu.

V tom čase však Red Bull netušil, či bude protestovať aj po kvalifikácii v prípade, ak Mercedes nenasadí pevnejšie zadné krídlo. “Stále sa musíme rozhodnúť, čo podnikneme,” povedal vtedy Helmut Marko.

Mercedes o úmysloch Red Bullu vedel, avšak Tota Wolffa tým nijako nevystrašil: “Len ich nechajte protestovať, ak chcú. Nič z toho nevzíde,” mávol rukou šéf strieborných šípov.

Nuž a z tohto nakoniec naozaj nič nevzišlo. Red Bull protestovať ani nemusel, pretože kontrola FIA sama našla porušenie pravidiel, hoci nie to, na ktoré narážal Red Bull. Ukázalo sa, že štrbina medzi spodnou a vrchnou klapkou zadného krídla má v prípade aktivácie DRS viac ako 85 milimetrov.

Súvisiace články