logo F1online.sk

Mali sme prezuť skôr alebo vôbec, tvrdil Hamilton. Keby počúvol tím… (vysielačka)

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala11. 10. 2021

Lewis Hamilton v nedeľu síce vyčítal tímu, že prišiel o možnú tretiu priečku, no faktom je, že to bol práve on, kto odmietol výhodnejšiu stratégiu. Prepis vysielačkovej komunikácie dokazuje, že ukazovať prstom na boxový múrik nebolo celkom v poriadku.

Zastávky v boxoch rozbehol v 34. kole Lando Norris. Na jeho časy o dve kolá neskôr zareagovali prezutím Max Verstappen a Carlos Sainz, a zakrátko ich nasledovali aj ďalší piloti z prvej desiatky. Lewis Hamilton však medzi nimi nebol napriek tomu, že mu tím prikázal zamieriť do boxov.

Brit už počas pretekov vo vysielačke vysvetľoval, že podľa neho to už nepotrvá dlho a trať bude dostatočne suchá na sliky, nuž dúfal, že intermediálky dovtedy prežijú a jemu bude stačiť zastaviť len raz.

Podobne ako Lando Norris pred dvoma týždňami azda aj Lewis Hamilton prepadol vidine veľkého časového zisku, ktorú koniec-koncov podporil aj fakt, že po prvých pár kolách sa intermediálky začali prehrievať a drobiť. Až po pár kolách sa povrch pneumatiky vyčistil a časy na kolo sa opäť začali zlepšovať. Vtedy však už bolo na zastávku, ktorú by bolo možné považovať za výhodnú, neskoro.

Brit zastavil aj tak. Vyhol sa totižto hrozbe v podobe defektu a s tým spojeným vypadnutím z pretekov, no na druhej strane sa so svojimi pneumatikami nedostal cez fázu drobenia. Preto mu v závere nezostávalo iné, len hromžiť.

“Keď sa na to pozerám teraz, mali sme zostať na trati alebo zájsť do boxov oveľa skôr,” povedal po pretekoch. A skutočne to mohlo dopadnúť inak, keby v 41. kole, teda celých deväť kôl pred jeho zastávkou, Hamilton počúvol svojho inžiniera Petera Bonningtona a nestavil na neistý pokus pokračovať na intermediálkach možno až do cieľa.

41. kolo
Bono: Leclerc jazdí 34,6, Valtteri 34,0.
Bono: Box, box. Box, box.
Hamilton: Prečo?
Bono: Nové intermediálky sú správna voľba. Ohrozuje nás Gasly…
Hamilton: Nemyslím si, že sú správna voľba.

42. kolo
Hamilton: O koľko sú rýchlejší?
Bono: Ricciardo 33,5. Gasly sa blíži do nášho okna, jazdí 33,5.
Hamilton: Mám pocit, že by sme mali zostať vonku.
Bono: OK, zostaňme ešte jedno kolo. Daj nám čas to premyslieť.

43. kolo
Hamilton: Už nie sme ďaleko od slikov.
Bono: OK, rozumiem. Lewis, nebudeme ešte reagovať, no pamätaj na to, že Gasly je päť sekúnd za naším pit oknom.
Hamilton: Len by sme stratili veľa času.
Bono: Rozumiem. Zostávame vonku, zostávame vonku. Pérez stráca na nás 15 sekúnd, jazdí 35,8, čiže momentálne nepredstavuje hrozbu.
Hamitlon: OK. Grip nie je najlepší, ale schne to.

44. až 46. kolo
Bono: Zostáva nám 14 kôl. Posledné Pérezovo kolo bolo 34,9, Gasly 34.
Hamilton: Vydržia to tieto gumy do konca? Schne to.
Bono: Rozumiem, Lewis. Práve rozoberáme, či to vydržia, až kým nebude sucho.
Bono: Leclerc 35,5. Vyzerá to tak, že sa začína trochu trápiť.
Bono: Pérez 34,5, Gasly 35,0.

Leclerca medzitým predbehol Valtteri Bottas a Ferrari si uvedomilo, že takto nemá zmysel pokračovať. A v 50. kole narazil na bod zlomu aj Mercedes. Hamilton začal výrazne zaostávať a hrozilo, že by spadol na ešte nižšiu ako piatu priečku, na ktorej bol pred zastávkami v boxoch.

“Zrazu sme videli, že tie miesta, ktoré by sme stratili tým, že zastavíme, by sme stratili aj tak v prospech Péreza a Charlesa,” vysvetľuje šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin. “A dokonca sa zväčšovala aj hrozba zozadu, ak by gumy naozaj odišli.”

“Išlo teda o tom zabrániť ďalším stratám a nebyť chamtiví. Pred tým všetkým sme boli na piatom mieste, na konci toho všetkého sme tiež boli piati, pretože tie dva scenáre ‘vyschne to’ a ‘dokážeme dôjsť do cieľa’ nevyzerali reálne,” poznamenal inžinier Mercedesu.

48. kolo
Bono: Takže, Leclerc prezul. Si tretí, zostáva 11 kôl.
Bono: Pérez za nami stráca 13,5 sekundy, posledné kolo mal 33,7.

49. kolo
Bono: A Lewis, ak by si nás mohol poinformovať o pneumatikách.
Hamilton: Šmýkam sa, ale zatiaľ je to OK.
Bono: OK, rozumiem.

50. kolo
Bono: OK, Lewis, sledujeme rozostupy. Gasly jazdí 33,6, stále sme o tri sekundy v bezpečí.
Bono: OK, Lewis, mali by sme zastaviť v tomto kole. Toto je naša posledná šanca pred tým, ako prídeme o okno pred Gaslym. Zostáva nám osem kôl.
Hamilton: Si si istý? OK.
Bono: OK, rozumiem, box, box.
Hamilton: Toto kolo je celkom dobré.

Pred zastávkou Hamilton dokonca videl Maxa Verstappena, po zastávke spadol na piate miesto. To Hamiltona frustrovalo a vyjadril to aj vo vysielačke.

Po zastávke
Hamilton: ***, človeče, prečo ste sa vzdali tej pozície?
Bono: Vyzerá to tak, že by sme tú pozíciu stratili aj tak. Len šesť sekúnd pred nami sú Pérez a Leclerc.
Bono: Takže 34,6. Najrýchlejšie kolo je 31,9. Myslíme si, že toto bude dobré kolo zajazdiť najrýchlejší čas, môžeš využiť režim Strat 5 ak ho potrebuješ.
Hamilton: Na akej som pozícii, človeče?
Bono: Momentálne na piatej. Leclercovo posledné kolo bolo 36,0.
Hamilton: Nemali sme zájsť do boxov. Strašne sa mi drobia pneumatiky. Hovoril som.
Bono: OK, rozumiem, Lewis. Strácali sme čas oproti Pérezovi, ale porozprávame sa o tom neskôr. Gasly je za nami o 1,7 sekundy.
Bono: Gasly, jedna sekunda.
Hamilton: Nechaj to tak.

Hamilton ani v zóne pre novinárov neznel spokojne. “Nie, samozrejme, že nie som spokojný. Mal som zostať vonku,” vyhlásil s tým, že mal vziať veci do vlastných rúk. “Azda som mohol, azda som aj mal, ale to je už teraz jedno.”

“Nespravil som to, pretože pracujeme ako tím a tím mi navrhol, aby som zašiel do boxov. Ja som však vedel, čo sa stane, keď nasadíte nové pneumatiky, nové intermediálky. Skrátka sa začnú drobiť. Nemyslím si, že je ťažké prijímať rozhodnutia. Neviem, čo mám na to povedať. Taká je realita. Dnes sme stratili body, ale poučíme sa,” doplnil druhý muž šampionátu.

V pondelok dopoludnia sa Hamilton vrátil k pretekom opäť. Vychladnutý a s ďalšími informáciami. Fanúšikom sa prihovoril cez sociálne siete. “Dnes ráno som v niektorých médiách videl, že sa včerajší incident, kedy zájsť do boxov, príliš nafúkol. Nie je pravda, že ma tím rozzúril. Ako tím pracujeme tvrdo na tom, aby sme vyskladali najlepšiu stratégiu, ale počas pretekov musíte prijímať rozhodnutia, pri ktorých sa veľa faktorov neustále mení.”

“Včera sme zariskovali a zostali vonku dúfajúc, že trať vyschne, no nevyschla. Chcel som to risknúť a skúsiť dôjsť až do cieľa, ale bolo to moje rozhodnutie zostať vonku, a nevyšlo. Nakoniec sme zašli do boxov, pretože to bolo najbezpečnejšie.”

“Učíme sa. Vyhrávame aj prehrávame ako tím. Nečakajte však, že počas toho, ako pretekám, budem pokojný a milý. Všetci máme veľkú vášeň a v zápale boja sa tá vášeň môže prejaviť, platí to pre všetkých jazdcov. Na trati odovzdávam celé svoje srdce, je to ten oheň v mojom vnútri, čo ma dostalo tak ďaleko. Na akýkoľvek hnev však rýchlo zabudneme. Prešli sme si to a teraz sa už teším na ďalšie preteky,” uzavrel svoj príspevok Hamilton.