logo F1online.skF1online.sk

Ricciardov inžinier: Daniel nikdy nespochybnil tím

Daniel Ricciardo
© McLaren Media Centre
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl5. 10. 2021

Od vypadnutia v Q1 začiatkom mája v Portugalsku k víťazstvu v Monze si prešiel Daniel Ricciardo dlhou, poučnou cestou. Dnes opäť vidíme usmiateho Austrálčana, právom radeného medzi najužšiu špičku súčasnej F1. Jeho pretekový inžinier Tom Stallard prezradil, čo Ricciardovi na monoposte MCL35M zo začiatku nesedelo.

Tom Stallard je celkovo zaujímavá postava padoku. Na olympiáde 2008 v Pekingu získal striebornú medailu ako člen britskej osemveslice. V F1 pôsobil ako pretekový inžinier Jensona Buttona, Stoffela Vandoorna, Carlosa Sainza, a aktuálne Daniela Ricciarda.

Práve Stallardove radostné pokriky sme počuli v tímovej vysielačke po tom, ako Ricciardo v Monze vyhral svoje prvé preteky v „papájových“ farbách. „Bol som na Daniela neskutočne hrdý. Celý rok sme tvrdo pracovali, a on previedol do praxe všetko, čomu sme sa venovali,“ vrátil sa Tom Stallard v rozhovore pre F1.com k týmto okamihom.

Ricciardove začiatky v McLarene však neboli jednoduché. V prvých štyroch veľkých cenách síce bodoval, no v tíme už vnímali, že má s riadením monopostu ťažkosti. „V Bahrajne (Ricciardo tam skončil siedmy, Norris štvrtý) sa mu darilo celkom dobre, ale to aj vďaka tomu, že sme krátko predtým pomerne veľa testovali, a trať mu sadla. Následne v Imole (Ricciardo bol šiesty, Norris tretí), sme už narazili na problémy, ktoré mal s autom, a začali sme chápať, aké ťažkosti nás čakajú,“ vrátil sa Tom Stallard na úplný začiatok sezóny. Po Imole prišlo Portugalsko a Danielove vypadnutie v Q1, a potom Španielsko, kde naopak v kvalifikácii i v pretekoch zdolal Landa Norrisa.

Hneď po Španielsku však nasledoval nevydarený víkend v Monaku, keď Ricciardo skončil mimo bodov, a Norris, ktorý skončil na pódiu, mu nadelil celé kolo. V tíme však nepanikárili. „Dali sme dokopy plán s tým, čo musíme robiť inak, a ako musíme reagovať. Odvtedy sme na vzostupnej krivke, aj keď zvonku to tak možno nebolo vidno. Po mnohých pretekoch bol Daniel frustrovaný, no uistil som ho, že vidíme progres, a že dobré výsledky čoskoro prídu.“

Čo teda konkrétne austrálskemu pilotovi nesedelo na MCL35M? „Všetci piloti by chceli to isté – dobrá stabilita vzadu, a predok, ktorý reaguje súbežne s tým, ako točíte na volante. Každý tím sa o to snaží, a darí sa mu to viac či menej. Naše auto je vo všeobecnosti nedotáčavé. Na toto si musel zvyknúť a upraviť svoj prirodzený prístup,“ vyhlásil Tom Stallard, ktorý pochválil prístup svojho pilota aj počas náročného obdobia. „Daniel sa javí ako najpohodovejší chlap na svete, ale za oponou vie byť iný. Počas zimy sme kvôli lockdownu veľa komunikovali virtuálne, no aj tak sa naučil všetky tlačidlá a funkcie na volante. Často sme boli v kontakte aj s naším stratégom Darrenom Stanleym. Všetky veci sme si prešli ešte pred zimnými testami. Aj v čase, keď ešte nemal v našom aute rýchlosť, nikdy nespochybnil, že by sme zvýhodňovali jeho tímového kolegu, nekritizoval inžinierov ani nastavenie monopostu. Jednoducho sa pustil do práce, za čo k nemu celý tím prechováva veľký rešpekt.“

V priebehu júna a júla jazdil Daniel Ricciardo ako na hojdačke. Zažil dobré víkendy na solídnych bodoch vo Francúzsku, Rakúsku či na Silverstone, no nebodoval v Štajersku či v Maďarsku. Po letnej pauze však rodák z Perthu prišiel ako znovuzrodený. Čo-to naznačila už výborná kvalifikácia a štvrté miesto zo Spa, a jasným dôkazom progresu bol celý víkend v Monze, kde by zrejme vyhral aj v prípade, ak by sa Lewis Hamilton a Max Verstappen navzájom nevyradili.

„Rozdiel som videl v tom, že to už nepreháňa s rozmýšľaním. Lepšie sa prispôsobil spôsobu, akým riadi naše auto a nemusí ísť do každej zákruty s tým, že by uvažoval nad tým, čo musí urobiť,“ vyhlásil Tom Stallard, ktorý si však uvedomuje, že Ricciardo to ešte nemá „vyhrané,“ čo sám aj naznačil po štvrtom mieste v Soči. „Monza sadla nášmu autu a technickému balíku. Pred rokom sme tam skončili druhí, sme tam silní. Daniel odviedol výbornú prácu a so správnou stratégiou dal všetko dokopy. Teraz rozumie, ako má riadiť auto, čím sme urobili ďalší krok dopredu.“

Tom Stallard môže pri práci pretekového inžiniera využívať aj vlastné skúsenosti z vrcholového športu. „Pred 20 rokmi boli inžinieri skutočne len inžiniermi. Dnes sme však pre pilotov skôr trénermi. Snažíme sa využiť všetky dáta, aby jazdci vyťažili z auta maximum. Aj seba tak vnímam. Mám veľa skúseností z toho, keď ma iní viedli a trénovali. Viem pochopiť, aké ťažké to vie byť, zvlášť v našom športe. Dáva mi to schopnosť pracovať s tlakom a zostať v pokoji aj vo vypätých situáciách,“ uzavrel pretekový inžinier Daniela Ricciarda.

Súvisiace články

Diskusia