logo F1online.sk

Ecclestone: Toto bolo poriadne okaté

Monoposty zoradené na konci boxovej uličky na VC Belgicka 2021
© FOM
Milan Kubala
Milan Kubala30. 8. 2021

Bývalý boss efjednotky Bernie Ecclestone sledoval belgickú veľkú cenu vo svojej obývačke. Takmer štyri hodiny sa díval na priamy prenos, počas ktorého nevedel, či sa má smiať, alebo plakať. Kompetentných skritizoval za to, že nikto nechcel prevziať zodpovednosť a napokon všetko lajdácky zlátali tak, aby sa vyhli sankciám v zmluvách.

“Bola to katastrofa,” otvoril svoje kritické hodnotenie Bernie Ecclestone v rozhovore pre F1-insider.com. “Počasie neviete ovplyvniť, ale viete ovplyvniť to, ako k tomu pristúpite. Mohli ste vidieť, že nikto nechcel prevziať zodpovednosť a prijať akékoľvek rozhodnutie. A tak sa len vznášali akoby v beztiažovom stave. A nakoniec to všetko spoločne spravili zle.”

Britský miliardár tým primárne nemyslí fakt, že riaditeľstvo pretekov otáľalo so štartom. Naráža na čosi iné: “Ako môžete dovoliť, aby sa za bezpečnostným vozidlom odjazdili len dve kolá, potom ukončíte preteky a postavíte sa tam ako Stefano (Domenicali, výkonný riaditeľ F1, pozn. red.) a vyhlásite: ‘Nemali sme na to žiadne komerčné dôvody!?'”

Stefano Domenicali vo svojom vyhlásení uviedol podobne ako Michael Masi, že šlo o úprimnú snahu odštartovať preteky. Vraj je mylné akokoľvek to spájať so zmluvami či peniazmi, hoci takí Lewis Hamilton či Fernando Alonso si o tom myslia svoje.

Nuž a čo na to hovorí Ecclestone? Človek, ktorý o zmluvách v F1 vie toho viac ako ktokoľvek iný? Domenicaliho vyjadrenie hodil do koša. “Nie je to pravda, existujú zmluvy. Tým, že odštartovali preteky a odjazdili to minimum v podobe dvoch kôl — kvôli výsledkom —, si splnili svoju časť zmluvy. To znamená, že organizátor má povinnosť zaplatiť majiteľovi práv.”

Ak by to mysleli so štartom úprimne, spravili by to inak, argumentuje Ecclestone. “Ak by to už tak bolo, za bezpečnostným vozidlom by som odjazdil viac kôl. Na jednej strane preto, že by som skutočne veril v zlepšenie počasia a schnúcu trať, na druhej strane zas preto, aby som neskončil ako teraz. Ono to ani nemôže byť okatejšie, než ako keď to ukončíte presne po dvoch kolách. Teraz všetci vedia, že to bolo len z komerčných dôvodov.”

Odkrúžiť za bezpečnostným vozidlom viac ako len dve kolá by dávalo zmysel. Monoposty dokážu z trate veľmi rýchlo odviesť obrovské množstvo vody, čo síce na takom dlhom okruhu, akým je Spa, nie je až také efektívne, ale nie je to ani bezvýznamné.

Nuž v druhom rade by riaditeľstvo pretekov mohlo oveľa efektívnejšie využiť akékoľvek zmiernenie dažďa. Ak monoposty čakajú v boxovej uličke, riaditeľ pretekov je povinný desať minút pred reštartom oznámiť, že sa bude jazdiť. Za tento čas sa však počasie môže opäť zmeniť.

“Z peňazí, ktoré za svoje podvodné dve kolá získali držitelia práv, by mali vykompenzovať fanúšikov, ktorí desať hodín stáli v daždi. A malo by zvýšiť dosť peňazí aj na zisk,” odkázal.

S udelením polovičných bodov však Ecclestone na rozdiel od ostatných súhlasí. “Max Verstappen, George Russell a všetci ostatní v kvalifikácii riskovali svoje zadky a odviedli fantastickú robotu. To je jediná vec, ktorú treba oceniť. Možno teraz viac ako predtým by sme sa mali zamyslieť nad prideľovaním bodov za kvalifikáciu.”

A teraz teoretický scenár: Bernie Ecclestone je stále za kormidlom Formuly 1. Ako by vyriešil situáciu v Belgicku on? “Tak ako vždy,” vyhlásil Ecclestone a ponúkol tri príklady z minulosti. “Vo Fudži 1976 sme mali vôbec prvý svetový televízny prenos. Lialo ako z krhly, bolo to naozaj nevďačné. V každom prípade som to chcel nechať odštartovať.”

“Všetkým som povedal: Nenútim vás pretekať! Ak nechcete, nemusíte. Ale preteky nechám odštartovať. Niki Lauda po prvom kole zamieril do boxov a vzdal to,” pripomenul situáciu, ktorú sme mohli vidieť aj vo filme Rivali. “Pomyslel som si, že toto je konzistentnosť názorov. Ostatní pokračovali…”

To isté sa stalo aj v Adelaide 1991. “Vtedy pršalo ešte viac ako v Spa. Jazdci šomrali, ale ja som im povedal: Nemusíte pretekať, je to vaše rozhodnutie! Odštartovali sme preteky a po štrnástich kolách sme si uvedomili, že to nemá zmysel. Ale aspoň sme to naozaj skúsili.”

Nuž a v neposlednom rade musel Ecclestone riešiť situáciu na VC USA 2005, do ktorej odštartovalo len šesť monopostov. Hrozilo totiž, že pneumatiky Michelin nezvládnu preťaženia klopenej poslednej zákruty.

“Michelin mal problém, chceli, aby sme zrušili preteky. Charlie Whiting prišiel za mnou a ako obyčajne si pýtal radu. Povedal som mu: Povedz im, že odštartujeme. Ak to bude príliš nebezpečné, povedz im, aby po pár kolách zamierili do boxov. A to sa aj stalo. V Spa by som spravil to isté. Avšak tým spôsobom, akým to spravili oni, všetci prehrali,” vyhlásil.

Súvisiace články