logo F1online.skF1online.sk

Prečo má Ricciardo problémy? Vysvetľuje hlavný inžinier McLarenu

Daniel Ricciardo
© McLaren Media Centre
Ladislav Király
Ladislav Király17. 8. 2021

Daniel Ricciardo sa od začiatku sezóny trápi a jeho strata na kolegu Landa Norrisa je miestami neuveriteľná. Veď je to pretekár, ktorý pred pár rokmi zdolal Maxa Verstappena a ktorý bol pasovaný za jedného z najlepších v efjednotke. Čo sa s ním vlastne stalo a prečo s Norrisom prehráva na body už 50:114?

„Naše auto vyžaduje niekoľko špeciálnych prispôsobení jazdeckého štýlu,“ povedal hlavný inžinier McLarenu Andrea Stella pre auto motor und sport. „Nuž a je to presný opak toho, na čo bol Daniel zvyknutý predtým v Renaulte. Daniel má radšej, ak do zákruty vstúpi rýchlo a nemusí na brzdu šliapať tak agresívne, ako si to žiada naše auto.“

Stella tvrdí, že spolu so svojimi kolegami tento problém rozpoznali pomerne rýchlo a Ricciardovi naordinovali špeciálny program na simulátore. Verili, že situácia sa rýchlo zmení, ale zatiaľ sa tak nestalo. Ak sa pretekár miestami aj chytí, dlho mu to nevydrží.

„Ja to rád prirovnávam k hudobníkovi,“ prihlásil sa o slovo Andrea Stella. „Keď niekomu dáte gitaru, môžete mu presne vysvetliť, ako má tento nástroj ovládať. Ale kým bude môcť mať prvý koncert, tak to potrvá. Pokroky sú len veľmi pomalé a vidieť ich až po mnohých hodinách cvičenia.“

„V súčasnej F1 bohužiaľ nie je možné potrebne trénovať. Zimné testy boli redukované na minimum a aj piatkové tréningy sú po novom o hodinu kratšie. Navyše sa vtedy treba pripravovať na preteky. S pilotmi nemôžeme prechádzať systematickými cvičeniami, vďaka ktorým by si na auto lepšie zvykli.“

Aj keď to zvonku zatiaľ síce nie je vidieť, Stella hovorí v prípade Ricciarda o značných pokrokoch. Od začiatku sezóny sa vraj výrazne zlepšil a o jeho kvalitách vôbec nepochybuje. „Vyzdvihol by som aj jeho pozitívny prístup. Jeho motivácia je veľmi vysoká a práca ho baví napriek tomu, že je jasné, aká dlhá cesta ho čaká. Pritom ak jazdec nevie nájsť tú poslednú desatinku k dobru, nie vždy je to takto. Preto som z hľadiska jeho budúcnosti naďalej optimista.“

Jeden z problémov je v tom, že charakter či povaha auta sú dané a nemožno ich len tak zmeniť. Do tohtoročného monopostu už pritom tím nechce investovať a Ricciardo tak musí čakať.

„Aerodynamiku bohužiaľ nevieme upraviť tak, aby sa zmenila povaha auta,“ pripomenul Stella. „Tieto vlastnosti pochádzajú z vývoja, ktorému sme sa venovali už dlho. Dá sa povedať, že auto má už akési špeciálne mclarenovské vlastnosti pochádzajúce zo špeciálneho prístupu v našom aerodynamickom oddelení. No a aj keď sa pravidlá celkom zmenia, asi ho bude cítiť aj pri budúcich modeloch.“

„Napokon je na jazdcovi, aby sa prispôsobil. My mu dávame nástroj, ktorý je síce rýchly, ale s ktorým treba narábať určitým spôsobom. A na tom bohužiaľ aktuálne nevieme nič zmeniť,“ dodal Andrea Stella.

Súvisiace články

Diskusia