logo F1online.sk

Binotto trvá na náhrade škody za nehody, Steiner nesúhlasí

Sergio Pérez a kolízia po štarte VC Maďarska 2021
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 8. 2021

Prvýkrát s rozpočtovým stropom. Sezóna 2021 sa do dejín Formuly 1 zapíše ako prvá, počas ktorej mali jednotlivé tímy zakázané investovať viac ako 145 miliónov dolárov. V tomto roku sme však boli svedkami viacerých veľkých nehôd. Jednotlivé tímy musia zničené súčiastky nahradiť novými, ktoré treba vyrobiť, čo stojí veľa peňazí. Tieto potom nemôžu byť použité na vývoj. Ferrari preto prišlo s myšlienkou na zmenu pravidiel.

V Maranelle sa pýtajú: „Prečo by mali tímy platiť za škody, ktoré im spôsobili iní?“ Diskusia sa rozprúdila hlavne po udalostiach v Británii a Maďarsku, kedy jazdci Mercedesu spôsobili svojim konkurentom miliónové škody. Na druhej strane, škody na monopostoch Lewisa Hamiltona a Valtteriho Bottasa boli takmer nulové. Je to spravodlivé? Potrebujeme zmenu pravidiel alebo to máme akceptovať ako jednoduchú súčasť Formuly 1? Ferrari to určite akceptovať odmieta.

„Pri vytváraní rozpočtu počítame aj s určitou rezervou, ktorá je podľa mňa nevyhnutná, keďže nikdy neviete, aké prekvapenia vám prídu do cesty,“ povedal boss Ferrari Mattia Binotto. „Havárie a škody sú jednou z takýchto neznámych.“

„Ak sa pozriem na škody, ktoré sme museli preplatiť od prvý pretekov v Bahrajne až po posledné v Maďarsku, tak čiastka presahuje 2,5 milióna eur. Ukazuje to, aká významná položka to je, pritom máme za sebou ešte len polovicu sezóny. Preto je dôležité nechať si nejakú finančnú rezervu,“ dodal šéf Ferrari.

Ten potvrdil, že do sumy 2,5 milióna eur je zahrnutá aj škoda, ktorú jeho tím utrpel v Maďarsku, teda chyba Carlosa Sainza v kvalifikácii a Lancea Strolla v pretekoch, ktorá vyradila Charlesa Leclerca. Ferrari tak chybou pilota Aston Martinu utrpelo značné škody, ktoré musí Scuderia nahradiť a tieto prostriedky už nemôže využiť pri vývoji. Prišlo preto s myšlienkou, že ak jazdec konkurenčného tímu spôsobí nehodu a bude komisármi označený za jej vinníka, musí jeho zamestnávateľ škody nahradiť.

„Veľa sa o tom diskutovalo a stále sa diskutuje. Ak máme nehodu a jeden jazdec je za ňu zodpovedný, ale druhý nie, mali by sme mať nejakú výnimku v rozpočtovom strope? Podľa mňa je to dôležité a preto som zmienil tú sumu 2,5 milióna eur. Chcem tým poukázať na to, aké významné to môže byť. Mali by sme v takýchto prípadoch zvážiť zmenu pravidiel?“

„Podľa mňa to má svoje opodstatnenie, ale žiadne jednoznačné riešenie. Bezpochyby však o tom s FIA, F1 a tímami budeme v nasledujúcich týždňoch diskutovať a hľadať riešenie smerom do budúcna,“ dodal Binotto.

Jeho myšlienky už čiastočne podporil aj Christian Horner, ktorý súhlasí s úpravou pravidiel v tomto smere. Jeho tím v tejto sezóne utrpel vysoké škody vinou jazdcov ich hlavného konkurenta. Najprv Lewis Hamilton „odpísal“ takmer celý monopost Maxa Verstappena v Silverstone, potom Valtteri Bottas v Maďarsku vážne poškodil oba Red Bully. Nájdu sa však aj odporcovia tejto myšlienky.

„Nie, s týmto nesúhlasím. Podľa mňa sa s tým musíme naučiť žiť a prispôsobiť tomu rozpočet,“ prehlásil šéf Haasu Günther Steiner. „Skrátka musíme byť flexibilní.“

„Podľa mňa je to súčasť pretekania, rovnako tak miera rizika, ktorú v pretekoch podstúpite. Myslím si, že nehody sú súčasťou motoršportu. Nemôžete rozpočtový strop a jeho pravidlá meniť podľa toho, koľko nehôd sa vám počas sezóny stane. Za mňa takáto zmena nie je potrebná,“ dodal Steiner.