logo F1online.skF1online.sk

V Red Bulle sa boja najhoršieho a uvažujú, či v Spa neprijať trest

Mechanici zatláčajú auto Sergia Péreza do garáže
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala4. 8. 2021

Nad Red Bullom sa zmráka. Max Verstappen a Sergio Pérez pravdepodobne prišli o svoje druhé pohonné jednotky, čo pre červených býkov znamená, že sa v blízkej budúcnosti zrejme nevyhnú trestu. Max Verstappen by si ten svoj mohol odpykať už v Belgicku, čo je ťah, o ktorom už pomaly začína továreň v Milton Keynes uvažovať.

Honda prišla pred víkendom v Maďarsku s potešujúcou správou. Pohonná jednotka Maxa Verstappena, ktorá utrpela náraz v Silverstone, vraj bez ujmy prežila. Tím ju nasadil v oboch piatkových tréningoch, následne sa pozrel na dáta a dal jej zelenú aj pre zvyšok víkendu.

Aj v treťom tréningu a kvalifikácii všetko fungovalo, ako malo, no v nedeľu sa situácia úplne zmenila. Honda uviedla, že na pohonnej jednotke sa objavila prasklina, a preto musel Verstappen už v Maďarsku nasadiť tretiu a zároveň poslednú pohonnú jednotku.

Honda teraz v továrni v Sakure skúma, či sa silverstonský kus podarí nejako zachrániť, aby ho bolo možné použiť aspoň v piatkových tréningoch. “Pošleme ho do Sakury, aby sme zhodnotili situáciu ohľadom tej praskliny a jej umiestnenia,” vysvetľuje Tojoharu Tanabe, technický riaditeľ Hondy. “Potom vieme vyskúmať, čo sa v budúcnosti stane, a zvážiť, či sa ešte dá opraviť.”

“Keďže nie je možné meniť jednotlivé diely, zvážime, či sa to dá opraviť zvonku. Výsledok tohto rozhodne, či sa bude alebo nebude dať v budúcnosti použiť. Ja neviem, ale mám pocit, že sme sa ocitli v pomerne chúlostivej situácii,” pokračoval japonský inžinier.

Ako je vlastne možné, že Honda našla prasklinu na pohonnej jednotke až po kvalifikácii? “Po kvalifikácii, keď sa auto vrátilo, sme zložili kapotu a našli sme to, keď sme prezerali pohonnú jednotku. Tú istú vec sme kontrolovali aj pred kvalifikáciou a nebolo tam nič. Keď sme to však opäť skúmali po kvalifikácii, objavili sa praskliny a presakoval tam olej. Na dátach a ani vo výkone sme nezaznamenali nič, takže nešlo o diel, ktorý by sa objavil na dátach.”

Ak sa prasklinu nepodarí opraviť, Red Bullu hrozí, že niekedy v druhej polovici sezóny bude musieť prijať trest. Jedno z najlepších podujatí na to je hneď Veľká cena Belgicka, na ktorej sa dá predbiehať a kde je výkon motora mimoriadne dôležitý.

V prípade, že by Verstappen nasadil len jeden nový komponent z pohonnej jednotky, napríklad spaľovací motor, dostal by penalizáciu v podobe straty desiatich miest na štarte. Za každý ďalší iný komponent by sa mu prirátalo ďalších päť miest. Zároveň platí, že ak by sa v týchto penalizáciách naakumulovalo viac ako 15 pozícií, Verstappen by automaticky štartoval z poslednej priečky.

“Musíme o tom aspoň pouvažovať,” povedal športový poradca Red Bullu Helmut Marko, ktorý si dobre uvedomuje, že v Belgicku bude takýto trest bolieť najmenej. To isté platí o Bottasovej penalizácii za spôsobenie nehody: “S dobre nastaveným Mercedesom môže tie pozície získať v priebehu dvoch kôl. Len ťažko nájdete lepšiu trať na predbiehanie ako Spa.”

Za zamyslenie ešte stojí fakt, či by sa Max Verstappen nemohol pred druhou polovicou sezóny “predzásobiť” motorovými komponentmi, veď aj tak by už štartoval posledný, tak prečo nenasadiť rovno dve nové pohonné jednotky?

Športové pravidlá F1 však nič také nepovoľujú. “Ak pilot v rámci jedného podujatia nasadí viac ako jeden kus z toho istého komponentu pohonnej jednotky, ktorý je predmetom penalizácie, tak iba posledný nasadený kus môže byť použitý na nasledujúcich podujatiach bez ďalšieho trestu,” píše sa v článku 23.2 Športových pravidiel F1.

A čo so Sergiom Pérezom? Mexičan prišiel o pohonnú jednotku v Maďarsku takisto kvôli kolízii, ktorú spôsobil Mercedes. Aká je nádej, že sa vyhne trestu? “Obávam sa, že veľmi malá,” pripúšťa šéf Red Bullu Christian Horner. “To je pre Hondu veľmi frustrujúce, pretože to nie je spôsobené nespoľahlivosťou.”

“Je to kvôli nehodám, ktoré sme nespôsobili, takže aj oni budú kvôli tomu trpieť rovnako ako my po stránke šasi. Pérezov motor okamžite prišiel o všetku vodu, takže sa na to budeme musieť pozrieť, no počiatočné správy hovoria o tom, že sa už nebude dať spojazdniť,” povzdychol si 47-ročný Brit.

Sergio Pérez síce v Maďarsku nasadil len druhú pohonnú jednotku, no to mu ešte nijako nebráni si v Spa “naskladniť” jednu pohonnú jednotku do zásoby. Stačí, aby v piatok nasadil tretí kus a v sobotu hneď štvrtý. Článok 23.2 totižto hovorí o tom, že tím si smie ponechať posledný kus len z tých, ktoré sú predmetom penalizácie.

Súvisiace články

Diskusia