Zničíš niekomu auto? Zaplať opravu, navrhuje Ferrari
Hoci za to absolútne nemohlo, Ferrari prišlo v Maďarsku o monopost Charlesa Leclerca. Kvôli tomu nielen, že nezískalo body, ale dokonca prišlo o časť svojho rozpočtu. Podľa Ferrari preto systém trestov ešte nie je celkom nastavený na rozpočtový strop. Scuderia volá po zmene.
Po príchode rozpočtového stropu každá nehoda zabolí viac. Najhoršie je na tom azda Red Bull, ktorý po dvoch veľkých cenách za sebou bude musieť kompletne opravovať svoje monoposty, po Silverstone to bol Verstappenov, po Budapešti Verstappenov aj Pérezov.
Tým Red Bull utrpel v oboch šampionátoch, a bude sa musieť uskromniť azda aj pri vývoji budúcoročného auta. Každá oprava totižto z rozpočtu odčerpáva cenné prostriedky, ktoré potom stajňa nemôže minúť na iné účely.
Jednou možnosťou, ako tento problém vyriešiť, by bolo navyšovanie rozpočtového stropu poškodeného tímu o hodnotu súčiastok, ktoré boli zničené. To by však nemuselo byť spravodlivé vzhľadom na menšie tímy, ktorých rozpočet nenaráža na strop.
Vo Ferrari takisto neveria, že toto je správna cesta. Za kolíziu by mal vraj zaplatiť tím, ktorého pilot bol na vine.
“Myslím si, že v blízkej budúcnosti tu je priestor na diskusie s ostatnými šéfmi tímov, FIA a F1,” uviedol Mattia Binotto cez víkend. “Samozrejme, ak nie ste vinní, tak utrpieť také poškodenie pod rozpočtovým stropom má pre vás ešte závažnejšie dôsledky.”
“Mali by sme pridať nejaké výnimky?” pýta sa narážajúc na spomínané navyšovanie rozpočtu podľa miery poškodenia. “Nemyslím si, že toto je riešenie. Podľa mňa by sa na to veľmi ťažko dozeralo.”
“Myslím si však, že by sme mohli zvážiť, že ak je pilot na vine, tak tím tohto pilota by mal tomu druhému tímu zaplatiť aspoň za to poškodenie a opravy. Piloti by potom boli zodpovednejší,” myslí si Binotto.
Komisári už teraz pri každej nehode rozhodujú, kto je na vine a kto nie. V prípade kolízie Maxa Verstappena a Lewisa Hamiltona označili za vinníka britského jazdca, v Maďarsku zas boli jasnými previnilcami Valtteri Bottas a Lance Stroll.
Ak by navrhované pravidlo platilo už teraz, Mercedes by musel zaplatiť 1,5 milióna za poškodenie Verstappenovho monopostu zo Silverstone, okrem toho za Norrisov, Verstappenov a takisto Pérezov monopost z VC Maďarska. Podobne by faktúru Aston Martinu posielali z Ferrari a McLarenu.
“Pod rozpočtovým stropom to je brutálne,” hovorí Christian Horner. “Keď máte nehodu, ktorá nebola spôsobená vaším zavinením, tak za to draho zaplatíte. Na to nemáme rozpočet. Myslím si, že FIA by sa na toto mala bližšie pozrieť.”
Red Bull už počas zimy musel prepustiť časť zamestnancov, aby sa vošiel do rozpočtového stropu. Po posledných nehodách sa opäť bude musieť niekde uskromniť, tvrdí šéf tímu. “Samozrejme, treba sa pozrieť na to, čo je zahrnuté v rozpočtovom strope. Sú to náhradné diely a tiež motory, čo nám obzvlášť robí starosti. Myslím si, že s FIA by sme to mali revidovať, pretože toto môže zasiahnuť všetky tímy, nie iba Red Bull.”