FIA trvá na trestoch, ktoré podľa Čandhoka kážu brániacemu sa jazdcovi vzdať sa | Magazín F1 - F1online.sk

FIA trvá na trestoch, ktoré podľa Čandhoka kážu brániacemu sa jazdcovi vzdať sa

Sergio Pérez
zdroj: Red Bull Content Pool

Nedeľné “vyčíňanie” komisárov rozprúdilo jednu z najväčších debát o trestoch za posledné mesiace. V nedeľu ich padlo neúrekom, no najviac sa hovorí o súbojoch, do ktorých sa zaplietol Sergio Pérez. Vo všetkých troch padali tresty, s čím mnohí vrátane Karuna Čandhoka nesúhlasia. Michael Masi však stojí za týmito verdiktami.

Keď sa Lando Norris počas pretekov dozvedel, že dostal päťsekundovú penalizáciu, zostal zaskočený. Veľmi rýchlo si uvedomil, že sa to zrejme bude týkať incidentu so Sergiom Pérezom, ktorý sa ho pokúsil predbehnúť v štvrtej zákrute. “Ak je to za to prvé kolo… Čo čakal, keď sa vybral na vonkajšok?”

Proti trestu sa postavil nielen celý McLaren, ale dokonca i Christian Horner z tímu, ktorý práve v štvrtej zákrute stratil. Všetci piloti totižto vedia, že na vonkajšku je štrková zóna, a preto nie je zrovna najrozumnejšie sa tam rútiť bok po boku s autom, ktoré sa na vnútrajšku, prirodzene, snaží prejsť zákrutu čo najrýchlejšie.

Podľa Masiho však mal Norris nechať priestor aspoň o jednej šírke vozidla. “V prvom prípade, teda v tom Sergiovom a Landovo, bol jasne zarovno s Landom. Mal teda povinnosť nechať na kraji trate priestor o šírke auta.”

“Potom to bola obrátená situácia s Checom na výjazde zo štvorky, a opäť Checo a Charles na výjazde zo šestky. Samozrejme, ja nesedím v miestnosti s komisármi na to, aby som s nimi polemizoval, no ich pohľad bol taký, že vo všetkých troch prípadoch mal na vonkajšku zostať priestor o šírke auta, pretože dva monoposty šli bok po boku,” vysvetľuje riaditeľ pretekov.

Komisári dlho zastávali postoj, že vždy treba prihliadať iba na incident bez ohľadu na to, aké má dôsledky. Ak napríklad niekto niekoho v kvalifikácii zablokuje, trest má byť rovnaký bez ohľadu na to, či poškodený kvôli tomu nepostúpi do ďalšej časti alebo áno.

Tento prístup už zrejme neplatí. Masi totižto pripustil, že keby v inkriminovaných zákrutách bol asfalt, verdikt mohol vyzerať inak. “Samozrejme, na tých miestach štrk zohrá svoju úlohu. Takže áno, keď sa na to pozrieme logicky. Pri každom incidente musíte zohľadniť všetky okolnosti, charakteristiky okruhu a podobne.”

Christian Horner po pretekoch trefne poznamenal, že Formula 1 po takýchto verdiktoch riskuje. Riskuje, že sa piloti Formuly 1 začnú správať ako futbalisti, “vrhať sa mimo trať a pýtať si trest”. “Nechceme tu mať ekvivalent filmujúcich futbalistov, myslím si, že tomu by sme sa mali vyhnúť.”

Karun Čandhok zas vysvetlil, že postoj komisárov môže mať negatívny vplyv na predbiehanie. “Jazdcovi na vnútrajšku v podstate hovoríte, že ak sa auto na vonkajšku ocitne vpredu, ty teraz musíš zvoliť tesnejší prejazd zákrutou.”

To pre jazdca znamená spomaliť. “Akonáhle pilota o také čosi požiadate, stratí pozíciu. V podstate teda jazdcovi kážete, že ak sa tvoj súper v brzdnej zóne dostane na tvoju úroveň, tak sa musíš vzdať svojej pozície,” vyhlásil expert britskej Sky.

Bude odteraz kľúčové dostať sa za každú cenu hoci i po vonkajšku na úroveň brániaceho sa pilota a potom sa vrhnúť do štrku, alebo pokračovať vedľa neho, keďže bude musieť voliť trajektóriu s menším polomerom zákruty? Neznie to veľmi vábne…

V každom prípade podobný incident sme už tento rok videli a komisári netrestali. Stalo sa tak v Imole, kde Max Verstappen v prvej zákrute vytlačil Lewisa Hamiltona až na obrubník a kde si Brit poškodil krídlo. Opäť úradovala nekonzistentnosť?

“Prvé kolo v prvej zákrute — musíte na to pamätať aj z tímovej perspektívy, že incidenty v prvom kole sa posudzujú miernejšie,” obhajuje komisárov Masi. Faktom však je, že súboj Péreza a Norrisa prišiel po reštarte. V McLarene mali pocit, že preto sa i tento manéver mal posudzovať inak.

“Toto platí už niekoľko rokov v rámci princípov, ktorým hovoríme ‘nechajme ich pretekať’. No porovnávať ich je veľmi ťažké. Viem, že všetci radi skupinkujú veci, avšak je veľmi ťažké porovnávať úplne odlišné zákruty v Imole a potom tunajšiu štvorku a šestku,” dodal nástupca Charlieho Whitinga.

Možno vás zaujme

Komentáre