logo F1online.sk

Mazepin pôjde na doučovanie z techniky: Som stratený…

Nikita Mazepin
© Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 7. 2021

Vyzerá to tak, že v nasledujúcich dňoch a týždňoch sa toho Haase bude diať viac ako dosť. Beznádejne posledný tím celkového poradia zvyčajne toľko pozorností nebudí, v prípade stajne z Banbury však s klesajúcou výkonnosťou stúpa mediálna pozornosť. Stará sa o to najmä pilot tímu Nikita Mazepin, ktorý si štart svojej kariéry v F1 celkom určite predstavoval inak.

Žarty o „mazespinovaní“ a výmena dverí v kancelárii jeho šéfa Günthera Steinera sú ešte úsmevné. Avšak Formula 1 je hlavne o rýchlosti a tou Nikita ani jeho tím práve nesršia. Mazepin sa skrátka nedokáže vyrovnať s každodennou zložitosťou Formuly 1, neposlušným monopostom Haasu alebo skutočnosťou, že jeho tím mu neodovzdáva sto percent. Situácii nepomáha ani skutočnosť, že mu jeho tímový kolega Mick Schumacher nadelí v každých pretekoch 40 sekúnd.

Po Veľkej cene Štajerska sa Mazepin novinárom posťažoval, že jazdí s „ťažším“ šasi, čo má na jeho časy veľký vplyv. Mazepin tiež od začiatku sezóny bojuje s vyvážením, na ktoré sa sťažuje prakticky týždeň čo týždeň. Na druhej strane, pri kvalite monopostu Haasu a jeho citlivosti na vietor, by sa ani nemal nádejať, že ten „sweet spot“ vôbec nájde. Sťažnosti pokračovali aj po prvých dvoch voľných tréningoch na Veľkú cenu Rakúska.

„Toto auto… povedal by som, že je to jeden z najnáročnejších aerodynamických balíkov, s akými som kedy jazdil,“ povzdychol si Mazepin, ktorý už má skúsenosti s monopostami Mercedesu a Force Indie, avšak s tými jazdil ešte v roku 2019.

„K tomu tie problémy s nastavením, naozaj mi tá spätná väzba nedáva žiaden zmysel. Preto som v tomto dosť stratený. V juniorskej formule viac aerodynamického vyváženia znamená viac pretáčavosti, ale vo Formule 1 to tak určite nie je. Akurát vám to ponúka rozličné spôsoby fungovania pneumatík a ich zahrievania,“ hovorí zmätený Mazepin.

Nie je žiadnym tajomstvom, že súčasný pilot F1 musí zvládnuť veľké množstvo inžinierskej práce. Rozumieť fungovaniu auta, rozumieť detailom a rozumieť inžinierom znamená získať potrebné desatinky navyše. Práve to vraj Nikita potrebuje zlepšiť.

„Zrejme potrebujem nejaké doučovanie z techniky,“ povedal Mazepin. „Môj prístup bol vždy taký, že jazdec si robí svoju prácu a inžinieri svoju. Teraz však mám dojem, akoby sme hovorili iným jazykom. Idem študovať, nežartujem, naozaj potrebujem poznať podrobnosti, aby som tímu poradil ako auto zlepšiť.“

„Nemyslím si totiž, že súčasný spôsob fungovania nám dá nádej,“ dodal rodák z Moskvy.

Súvisiace články