logo F1online.sk

Čo sa stalo Hamiltonovi? Vypol si brzdenie…

Lewis Hamilton
© FOM
Milan Kubala
Milan Kubala6. 6. 2021

Lewis Hamilton bol tento víkend ako na hojdačke. Po slabom piatku sa dokázal pozviechať, v sobotu si dokonca vybojoval druhú priečku a v nedeľu to mal po nešťastnom vypadnutí Maxa Verstappena rozbehnuté na minimálne druhé miesto. Napokon bolo všetko inak. Hamilton po reštarte nedobrzdil do prvej zákruty a napokon nebodoval.

Po zhasnutí červených svetiel predviedol Brit bleskové reakcie a začal Péreza predbiehať. Do prvej zákruty šiel bok po boku s Mexičanom a na vnútrajšku, no brzdenie absolútne nezvládol. Preletel až do výbehovej zóny, tam sa otočil a pokorne sa zaradil na koniec štartového poľa.

“Toto je dosť ponižujúci zážitok. Tento víkend sme pracovali veľmi tvrdo a nakoniec sme skončili mimo prvej desiatky. Všetko to vyzeralo tak dobre, dával som do toho všetko a bojoval som tak tvrdo, ako som len vedel,” hodnotil nešťastnú nedeľu zdecimovaný Lewis Hamilton.

“Na reštarte, keď sa Checo posunul smerom ku mne, tak som asi zavadil o prepínač. To v podstate vyplo brzdenie a išiel som rovno. Je veľmi ťažké sa s tým zmieriť,” priznal úradujúci majster sveta s kyslým výrazom v tvári. “Veľmi sa ospravedlňujem mužom a ženám v našom tíme, ktorí sa na tieto body poriadne nadreli. Dáme sa však dokopy a vrátime sa silnejší.”

Čo sa teda Hamiltonovi stalo? O brzdenie monopostu sa starajú dva systémy: samotné brzdy a rekuperačná jednotka, ktorá pri brzdení čerpá kinetickú energiu a dobíja batériu. Mercedes má na volante špeciálne tlačidlo, ktoré dokáže znížiť brzdnú silu tejto rekuperácie a zmeniť brzdný balans.

Po jeho zapnutí majú teda samotné brzdy náročnejšiu úlohu a pri brzdení sa zohrejú o čosi viac ako v štandardnom režime, keď im pomáha aj jednotka MGU-K. To pilotovi príde vhod počas zahrievacieho kola, kedy potrebuje dostať brzdy na optimálne teploty.

Problém nastane, ak toto tlačidlo pilot zabudne vypnúť, alebo ho nechtiac zapne. Bez plného brzdného výkonu od MGU-K Lewis Hamilton nemal šancu zabrzdiť, ak by nezačal brzdiť skôr.

Presne to sa malo stať aj Hamiltonovi. Počas prípravného kola pred reštartom zapol “brzdové kúzlo”, ako to Mercedes nazýva, a vypol ho, keď dorazil do svojho štartového boxu. Reštart prebehol podľa plánov, no Hamilton podľa svojich slov opäť zapol spomínaný systém, keď sa naňho natlačil Sergio Pérez. Nechtiac. “Ja som nemal ani poňatia, že som sa toho dotkol,” rozhodil rukami Hamilton.

Zvyšok už poznáme; Sergio Pérez vyhral dnešnú veľkú cenu a dostal sa na tretie miesto v šampionáte. Lewis Hamilton a Max Verstappen si na konto nepripísali ani bod, a tak sa poradie na čele Pohára jazdcov nemení. Pre nezainteresovaného fanúšika je to určite dobre, že šampionát nenaklonilo na žiadnu stranu zlyhanie pneumatiky Maxa Verstappena, hoci podľa správnosti mal Holanďan z Baku odchádzať s väčším ako len štvorbodovým náskokom.

“Áno, pre Maxa to bolo veľmi nešťastné. Povedal by som, že dnes to bolo o poriadnej dávke smoly,” povzdychol si Brit. “Ako som povedal, s tým sa už nič nedá robiť a my sa pokúsime vrátiť v nasledujúcich pretekoch silnejší.”

Súvisiace články