logo F1online.skF1online.sk

Ferrari sa vracia: Zlepšenie badať takmer všade

Carlos Sainz
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala3. 6. 2021

Po piatich veľkých cenách sezóny 2020 v Maranelle neskrývali rozčarovanie a sklamanie. Po piatich veľkých cenách sezóny 2021 však všetko vyzerá úplne inak. Taliansky tím sa vracia na správnu koľaj, bojuje o tretie miesto v Pohári konštruktérov a v mnohých oblastiach vykazuje výrazné zlepšenie. Postarala sa o to séria strategických rozhodnutí, vďaka ktorej si Mattia Binotto zachránil krk.

“Ferrari musí byť opäť schopné zabojovať o tretie miesto,” zneli Binottove slová vlani na Vianoce. Vtedy pôsobili azda až prehnane optimisticky, veď Ferrari malo za sebou sezónu, ktorú uzavrelo na šiestej priečke s priemernou stratou 0,5 sekundy na tretí McLaren. Navyše sme mali pred sebou zimu, počas ktorej bol vývoj značne priškrtený.

Scuderia Ferrari Press Office

Napokon sa však Binottove slová naplnili, dnes o bronz nebojuje len McLaren, ale i Ferrari, ktoré zmazalo polovicu zo straty na top tímy a výkonnostne akceleruje rýchlejšie než súper z Wokingu. Pod to sa, samozrejme, podpisuje aj nepohoda Daniela Ricciarda, ktorý sa nie a nie skamarátiť so svojím novým autom, zatiaľ čo Carlos Sainz v Monaku dokonca túžil po prvom víťazstve.

Scuderia v Monaku skutočne mala monopost, ktorý mohol vyhrať. Podľa analýz Mercedesu postavených na dátach z GPS sa v prvých štyroch veľkých cenách Ferrari ukazovalo ako v priemere najrýchlejšie v pomalších zákrutách. Keď sa k tomu pridal fakt, že v Monte Carle sa ide na plný plyn len 56 percent času, Scuderiu už veľmi nebrzdilo ani 20-koňové výkonnostné manko na pohonné jednotky Mercedesu a Hondy.

Ferrari napokon v uličkách kniežatstva nevyhralo, no jasne ukazuje, že chce pokračovať vo vzostupnom trende, ktorého predpoklady sa v zákulisí začali rodiť už vlani v lete, teda v čase, keď bola Scuderia pod paľbou kritiky zo všetkých strán.

“Ambíciou Ferrari musí byť vyhrávanie pretekov,” vyhlásil najvyšší šéf Ferrari John Elkann. Scuderia sa tak síce so starým tímom, ale s novými štruktúrami, pustila do rekonštrukcie stajne. Dnes už zodpovednosť nenesie jeden človek, tá je rozdelená medzi viacerých ľudí. Maranello sa opäť vrátilo k filozofii, podľa ktorej záleží na každom detaile: problémy sa riešia a nezamietajú pod koberec. Veľmi podobne to funguje i v Mercedese…

Pirelli

Binottova družina položila základy už v lete

Azda najdôležitejšie kroky začalo Ferrari robiť vlani v lete; pustilo sa do vývoja novej pohonnej jednotky, ktorá jasne strácala na všetky konkurenčné agregáty. Dnes už podľa expertov a informácií AMuSu stráca len 15-20 konských síl. To dokonca nie je všetko; po stránke rekuperácie je vraj už Ferrari pred konkurenciou, čo môžeme vidieť na koncoch dlhých roviniek. Na nich Ferrari zapína rekuperačný režim o niečo neskôr ako súperi.

Ferrari ťaží aj z toho, že vlani neprestalo vyvíjať svoje auto. Namiesto toho, aby sa inžinieri zamestnávali monopostom pre rok 2021, pokračovali v zdokonaľovaní toho minuloročného. Vďaka tomu Maranello dostalo odpovede na otázky, či správne identifikovalo chyby monopostu SF1000, či sa ich počas vývoja darilo odstraňovať, či sedia dáta z veterného tunela s dátami z okruhov. “Považujem za dôležité, aby sme sa opäť mohli spoľahnúť na dáta,” zdôraznil Binotto.

Krok po kroku tak Ferrari odstraňovalo problémy s aerodynamickým odporom, chýbajúcou stabilitou auta a opotrebovaním pneumatík. Teraz si Leclerc nové auto pochvaľuje: “S novým autom sa jazdí oveľa ľahšie ako s jeho predchodcom.”

Dôsledná práca na tom, aby sa Ferrari mohlo spoľahnúť na dáta z veterného tunela a zo simulátora, sa teraz vypláca. Kým vlani mali piatkové tréningy 90 minút, teraz má každý len hodinu. Na dlhé jazdy tak zostáva málo času, obyčajne sa každý pilot pustí len do jednej kratšej pretekovej simulácie. Tu sa Ferrari opäť spolieha na simulátor, ktorého správne nastavenie prináša svoje ovocie.

Simulátor pomáha pilotom aj s počiatočným nastavením, s ktorým vstúpia do víkendu. Čím je presnejšie, tým menej času piloti zabijú v piatok nastavovaním auta. Presne z toho ťažili Leclerc so Sainzom v Monaku.

“Už od prvého kola sme dôverovali nášmu autu a len sotva sme menili nastavenia. Toto bolo kľúčové,” potvrdili Sainz s Leclercom, pričom tím doplnil: “V Monte Carle sme neboli pripravení lepšie než obyčajne, to len ostatní boli pripravení horšie.” Niečo podobné sme videli aj vlani v Mugelle, Portimau, Imole a Istanbule; na nových tratiach v kalendári.

Stratégie, pitstopy, pneumatiky…

Ferrari sa zlepšilo i v iných oblastiach. V zime sa síce nerozhodlo investovať svoje žetóny do kompletnej renovácie nosovej časti, čo jej viacerí fanúšikovia vyčítali, no investovalo ich do obalu prevodovky.

“Užší zadok nám pomohol viac ako užší nos,” obhajuje sa Ferrari, ktoré vďaka tomuto ťahu mohlo umiestniť zadné zavesenie o niečo vyššie, čím sa priblížilo riešeniam Mercedesu a Red Bullu. Tieto tímy usúdili, že výhodnejšie bude, ak bude okolo zadného difúzora obtekať čo najviac vzduchu bez toho, aby bránili jeho prúdeniu aj závesy. Napokon je tohtoročné Ferrari SF21 aerodynamicky efektívnejšie i stabilnejšie.

Tu s chválou nemožno skončiť.

Obrovské strategické zaváhania z minulej sezóny sa tento rok vytrácajú. Stratégie sú konzervatívnejšie, teda aj priestor na chyby je menší. Zastávky v boxoch sa držia stabilne pod tromi sekundami, čo vlani určite nebolo pravidlom.

Práca s pneumatikami je špičková. Ferrari rozšírilo tím inžinierov, ktorí sa zaoberajú práve gumami, zdokonalilo modely pneumatík na simulátoroch, piloti dlhé hodiny trénovali s inžiniermi čítanie dát súvisiacich s pneumatikami. Vďaka tomu sa oveľa lepšie vedia pripraviť na rozhodujúce kolá v kvalifikácii a v pretekoch zas lepšie šetriť svoje zmesi.

Keď sa gumy začnú prehrievať ako v Bahrajne, či piloti na ne príliš tlačia ako v Portugalsku, Ferrari už má k dispozícii nástroje, ako odhaliť a odstrániť chyby pri práci s gumami. V Barcelone a Monaku nakoniec Ferrari zvládlo ich manažment na jednotku; gumy sa rýchlo dostali do pracovného okna, čo predstavovalo v kvalifikácii veľkú výhodu. Ostatní mali problémy buď v prvom alebo poslednom sektore.

Ferrari sa tak darí hrabať z priepasti, do ktorej ho vlani zhodila FIA, keď prišla na jeho “triky” s pohonnou jednotkou. Inžinieri z Maranella však nijako nepoľavili v snahe ísť až na limit, čo koniec-koncov Mattia Binotto priznal, keď skonštatoval, že zadné krídlo monopostu SF21 sa prehýba podobne ako riešenie Red Bullu.

Od VC Francúzska však krídla budú musieť byť pevné. Ferrari neverí, že by táto zmena mala na jeho výkony veľký dopad, no rozhodnutie sprísniť testy uprostred roka Binotto neschvaľuje. “Motoršport znamená ísť vo všetkom až na limit.”

Celkovo však Scuderia žiari šťastím. Hoci v Monaku červení nevyhrali a v Baku sa ich triumf čakať nedá, Binotto je spokojný so smerom, akým sa jeho stajňa vydala. “Dôležitejšie ako výsledky je ukázať, že sme sa zlepšili vo všetkých oblastiach. Dokážeme odhaliť naše slabiny a odstrániť ich. Nič sa nezmení z večera na deň, no sme na správnej ceste, aby sme sa vrátili späť na čelo.”

Súvisiace články

Diskusia