logo F1online.sk

Horner: Jedného dňa možno bude Wolff potrebovať naše motory!

Christian Horner
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala30. 5. 2021

Red Bull sa vydal na cestu, ktorej cieľom je vyrobiť z kedysi malého rakúskeho tímu s energetickým nápojom v mene formulového giganta, ktorý si bude dokonca i vyvíjať vlastné motory. Christian Horner sa na to teší a hovorí, že chce zabezpečiť, aby sa Toto Wolff na roky 2020 a 2021 pozeral ľutujúc, že Red Bullu neposkytol vlastné pohonné jednotky.

Vzťahy medzi továrenskými tímami a zákazníkmi sú vo Formule 1 pevne dané; zákazník ťahá za kratší koniec. Takmer nikdy nezíska lepší výsledok ako továrenská stajňa, keďže tá si pohonnú jednotku optimalizuje na svoj balík. Odberatelia motorov musia šasi prispôsobovať.

Ak by teda Mercedes poskytol Red Bullu svoje motory, keď vlani Honda ohlásila odchod z Formuly 1, svojím spôsobom by sa postaral o to, aby Red Bull musel pri vývoji prijímať kompromisy. Tým by Mercedes znížil celkový potenciál balíka svojho súpera.

Tím okolo Christiana Hornera sa napokon rozhodol dohodnúť s Hondou na prevzatí jej duševného vlastníctva a od roku 2025 chce vyvíjať vlastné pohonné jednotky, možno v spolupráci s technologickým partnerom.

“My potrebujeme konkurencieschopný motor a toto je tá najlepšia cesta,” rozhovoril sa pre Autocar.co.uk Christian Horner. “Mercedes by nám motor neposkytol, Renault nám žiaden dodať nechcel. Nezostalo nám teda veľa alternatív.”

Ísť do Maranella po pohonné jednotky sa ešte cez zimu zdalo byť šialenstvom, červená zo strany Mercedesu teda zahatala jedinú schodnú alternatívu pre červených býkov. “Museli sme sa s tým zmieriť a postarať sa o to, aby Toto svoje rozhodnutie oľutoval. Možno jedného dňa bude potrebovať pohonné jednotky od nás!”

Ešte pred spoluprácou s Hondou Red Bull zažil turbulentné partnerstvo s Renaultom, ktoré viedlo k zákulisným súbojom medzi Christianom Hornerom a Cyrilom Abiteboulom. Posilnené o tieto skúsenosti sa vedenie Red Bullu ľahšie rozhodovalo vydať cestou plnohodnotného továrenského tímu.

“Okolnosti nás prinútili rozhodnúť sa, či sa vrátime do sveta zákazníckych motorov. V posledných rokoch sme mali skvelé partnerstvo s Hondou. Vyskúšali sme si, aké je to mať partnerstvo s výrobcom a čo to dokáže. Vyvstala nám otázka: Vrátime sa späť k tomu, že budeme zákazníkom, a ku všetkým nevýhodám, ktoré to so sebou prináša?” rétoricky sa spytuje Horner.

“Alebo sa chopíme tejto príležitosti a integrujeme pohonnú jednotku do nášho tímu technikov v Milton Keynes a staneme sa jediným tímom s výnimkou Ferrari, ktorý bude mať všetko pod jednou strechou?” dodáva 47-ročný Angličan. “Bol to pekelne odvážny ťah, ale taký je Red Bull…”

Súvisiace články