logo F1online.skF1online.sk

Wolff hromží na “nepochopiteľný” odklad sprísnenia testov zadných krídel

Lewis Hamilton, Toto Wolff, Andy Cowell
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala20. 5. 2021

Flexibilné krídla opäť vyvolávajú silné emócie, dokonca aj po tom, čo FIA vyslyšala hlasy z padoku a rozhodla, že sprísni statické testy zadných krídel. McLaren a najmä Toto Wolff však stále nie sú spokojní. Podľa Viedenčana je síce fajn, že sa pravidlá budú sprísňovať, no lamentuje nad odkladom ich účinnosti.

Podľa Wolffa Mercedes už vlani upozornil Medzinárodnú automobilovú federáciu na to, že niektoré tímy zachádzajú pri flexibilite aerodynamických komponentov až za únosnú hranicu. Kompetentným vraj až doteraz trvalo, kým zakročili, a to na základe záberov z VC Španielska, na ktorých bolo vidieť, že zadné krídlo Red Bullu sa na rovinkách ohýbalo.

Podľa technických pravidiel sú však pohyblivé aerodynamické súčiastky v dnešnej Formule 1 zakázané. V Mercedese a McLarene majú za to, že riešenia Red Bullu a niektorých ďalších tímov toto pravidlo porušujú, hoci je pravda, že testami prechádzajú. To má byť jasný dôkaz toho, že testy doteraz neboli nastavené správne.

Tie sa sprísnia od VC Francúzska, ktorá sa uskutoční až v polovici júna. Predtým nás čakajú ešte preteky v Azerbajdžane s gigantickou viac ako dvojkilometrovou rovinkou, na ktorej budú flexibilné krídla predstavovať veľkú výhodu.

Podľa Tota Wolffa FIA riskuje, že tímy, ktorých autá pravidlá spĺňajú, preto budú protestovať a výsledky pretekov sa budú určovať od zeleného stola. “Môj názor je veľmi podobný tomu Andreasovmu,” povedal vo štvrtok šéf Mercedesu.

“Je jasné, že ak máte ďalšie preteky hneď o týždeň alebo možno aj o dva, tak je to príliš krátko na to, aby sa všetci tomu prispôsobili. Do Baku sme však mali až štyri týždne. Je nepochopiteľné, ak za štyri týždne nedokážete spevniť zadné krídlo, a to na trať, ktorá bude azda najviac ovplyvnená flexibilnými zadnými krídlami.”

“Teraz nevieme, na čom stojíme. Technická direktíva tvrdí, že takýto pohyb zadných krídel bol uznaný za neprimerane veľký, takže tímy, ktoré niečo takéto nasadia, sa vystavujú riziku, že voči nim budú vznesené protesty a celá vec pravdepodobne pôjde na Odvolací súd FIA,” vysvetľuje celý problém Wolff. “Nikto sa nechce dostať do tejto situácie.”

“Všetko teda nahráva protestom, nie iba od nás, ale tiež od ďalších azda dvoch tímov, ktorých to najviac zasahuje, možno ich je ešte viac,” pokračuje narážajúc i na McLaren, ktorý sa cíti byť poškodený tým, že dôsledne dodržiava pravidlá. “Celý protest by mohol skončiť na Odvolacom súde FIA, čo je nepríjemná situácia. Môže trvať celé týždne, kým budeme ma výsledok. Mali by sme sa vyhnúť takejto situácii, ak nám zostávajú štyri týždne do pretekov, na ktorých to bude hrať z celého kalendára najväčšiu úlohu.”

Zadné krídla bude musieť upraviť viacero stajní, Mercedes teda medzi ne nepatrí? “Áno, aj my budeme musieť upraviť naše krídlo. Budeme ho musieť zmäkčiť,” uštipačne zareagoval Wolff.

“Naše krídlo je extrémne pevné a spĺňa neslávne známy článok 3.8, že musí zostať nehybné. Tento nový test, ktorý predstavili, je nedomyslené riešenie, ktoré nám dáva príležitosť zmäkčiť celé krídlo a do budúcna s ním viac hýbať,” doplnil azda narážajúc i na fakt, že po zavedení nového pravidla bude platiť mesačná prechodná fáza, počas ktorej sa bude na testy prihliadať s 20-percentnou toleranciou.

Súvisiace články

Diskusia