Ako je možné, že komisári nepotrestali Hamiltonovo cúvanie na trať? | Magazín F1 - F1online.sk

Ako je možné, že komisári nepotrestali Hamiltonovo cúvanie na trať?

Lewis Hamilton
zdroj: FOM

V 31. kole pretekov v Imole sme videli nevídanú scénu: Lewis Hamilton nezvládol predbiehanie monopostov o kolo a potom, čo nedobrzdil, vrazil do bariéry. Následne z nej začal cúvať priamo na trať. Zdalo sa vám to nebezpečné? Komisári však nereagovali. Prečo? To už vysvetľuje riaditeľ pretekov Michael Masi…

Hamiltonov náraz do bariéry nebol taký prudký, aby si zlomil aj niečo iné ako predné krídlo. Pokúsil sa preto zaradiť spiatočku, čo sa spočiatku veľmi nedarilo. Nakoniec sa však jeho Mercedes W12 rozbehol — smerom dozadu — cez štrk až na trať.

Mnohí si spomenuli na Nigela Mansella, ktorý na VC Portugalska 1989 dostal čiernu vlajku za to, že cúval v boxoch, nuž žiadali trest i pre Hamiltona. Avšak, v týchto prípadoch vidieť jeden významný rozdiel: Hamilton necúval v boxoch.

V Športových pravidlách F1 je aj naďalej stať, ktorá pilotom zakazuje cúvať v pitlane. V súvislosti s jazdou na trati sa však nič také nespomína, čiže samotný akt cúvania bol v poriadku.

Hamilton však mohol porušiť iné pravidlo: “Ak monopost vyjde mimo trať, jazdec sa smie na ňu vrátiť, keď je to bezpečné, a bez toho, aby získal trvalú výhodu,” stojí v článku 27.3 a nasledujúci článok dopĺňa: “Auto nesmie byť riadené zbytočne pomaly, nepredvídateľne či spôsobom, ktorý by mohol predstavovať nebezpečenstvo pre iných pilotov alebo ďalších ľudí.”

Bol Hamiltonov návrat na trať nebezpečný? Michael Masi bol vraj s priebehom situácie spokojný, naživo ju sledoval a vypočul si aj vysielačkovú komunikáciu s tímom, v ktorej inžinier pilota informoval o premávke za ním.

“Stalo sa to, že na okraji trate cúval zo štrkovej zóny,” vysvetľuje Michael Masi. “Počúval som vysielačku medzi ním a tímom. Po celý čas ho informovali o tom, kde sa práve nachádza. V tomto konkrétnom prípade som preto neuvažoval o tom, že by som celú vec posunul komisárom.”

Takéto situácie treba podľa riaditeľa pretekov posudzovať vždy samostatne. “Je to od prípadu k prípadu. Treba posúdiť všetky okolnosti, ktoré pri tom zohrali úlohu.”

Možno vás zaujme

Komentáre