Hamilton vyšiel z trate aspoň 29-krát: Bolo to zmätočné
Lewis Hamilton bol v nedeľu jednoznačne pilotom, ktorý vyťažil z chaosu s limitmi trate v štvrtej zákrute najviac. Desatinky k dobru tam zbieral aspoň polovicu pretekov. Aj sám po pretekoch uznal, že rozhodnutia FIA boli “veľmi zmätočné”, aj kvôli tomu, že komisári “zmenili názor” na štvrtú zákrutu uprostred pretekov.
Jeden z divákov, ktorý sledoval veľkú cenu cez F1 TV PRO z pohľadu Lewisa Hamiltona, si dal tú námahu a zrátal, koľkokrát Brit využil benevolentnosť komisárov, ktorí uviedli, že štvrtú zákrutu budú “monitorovať” len v druhom, treťom tréningu a v kvalifikácii. Spolu narátal 29 prekročení bielo-červeného obrubníka.
Bývalý pretekár Robert Doornbos odhadol, že takto mohol Hamilton získať šesť sekúnd za celé preteky, keďže v rámci jedného kola sa dajú takouto “fintou” zarobiť až dve desatiny sekundy. V pravidlách FIA sa uvádza, že pilot nesmie opustiť trať a vďaka tomu získať “výhodu z dlhodobého pohľadu”. Mohli by sme argumentovať, že polepšiť si o šesť sekúnd za celé preteky takouto výhodou určite je.
Avšak, krátko potom, čo Max Verstappen začal Mercedesy kopírovať, FIA zmenila pravidlá hry a dala širokým výjazdom zo štvrtej zákruty predsa len stopku. Môžeme to vidieť i na porovnaniach jednotlivých prejazdov na nasledujúcom videu, na ktorom sa Verstappen vždy drží obrubníka.
Po dvoch priširokých výjazdoch, ktoré boli reakciou na inžiniera a jeho poznámku, zasiahla FIA a od tohto momentu začal limity trate dodržiavať i Lewis Hamilton. Nemožno sa však čudovať jeho prekvapeniu, keď mu inžinier povedal, aby si dával pozor na limity trate a on odvetil, že v štvrtej zákrute žiadne nie sú. Bola to totižto pravda.
“Myslím si, že je to zapeklitá záležitosť,” komentoval situáciu okolo štvrtej zákruty Lewis Hamilton. “Bolo to veľmi zmätočné. Na väčšine tratí nemáte povolené vyjsť všetkými štyrmi kolesami za bielu čiaru, tento víkend sme to v piatok v tej konkrétnej zákrute nemali povolené. Mohli sme ísť za čiaru, ale nemohli sme zájsť až za obrubník. Ale v pretekoch už áno. A tak to bolo aj písomne dané.”
Mercedes vec šikovne využil a pre zabezpečenie najlepšieho výsledku v pretekoch spravil dobre. “Tá zákruta je úplne iná, keď si porovnáte jeden prístup a ten druhý — po stránke toho, ako rýchlo tadiaľ viete ísť.”
“Ale keď predbiehate, tak nemáte dovolené to spraviť mimo trate. Oni v podstate v polovici pretekov zmenili svoj názor. Zrazu sme už nemohli zachádzať za bielu čiaru (obrubník, pozn. red.).”
“Za mňa je to v poriadku. Myslím si, že na konci som bol rýchlejší a v skutočnosti mi to pomohlo sa lepšie starať o moje pneumatiky. Ja som teda za to rozhodnutie vďačný. A napokon to znamenalo, že Max ma nemohol predbehnúť mimo trate,” dodal Hamilton.
Poznamenajme, že Verstappen by Hamiltona nemohol obehnúť mimo trate ani keby komisári nezmenili svoje pokyny. Hovoriť o tom vie aj samotný Holanďan, ktorý si určite ešte pamätá VC USA 2017, po ktorej sa musel “pratať” z pódia práve kvôli predbiehaciemu manévru za bielou čiarou.
Erik van Haren z De Telegraaf o vyjadrenie požiadal i riaditeľa pretekov Michaela Masiho. “Všetkým bolo jasné, že počas pretekov nebudeme sledovať limity trate. Potom sme však zbadali, že to niektoré tímy zneužívajú, robia to každé jedno kolo. To sme nemali v úmysle.”