Šéfovia tímov sa nebránia návratu motorov V8


Formulu 1 čaká veľká zmena pravidiel a prvá veľká zmena predpisov pre pohonné jednotky od roku 2014. Novú generáciu motorov však sprevádzala veľká kritika a veľké pochybnosti. Prišli reči, že bude mať len veľmi krátky život a v roku 2031 ich nahradia lacnejšie a zvučnejšie motory V8.
Dodnes sa nám ťažko posudzuje, či to bola len populistická iniciatíva prezidenta FIA Mohameda bin Sulajema, alebo mali osemvalce skutočnú šancu na skorší návrat do Formuly 1. Bizarné špekulácie hovorili o úplnej obrátke o 180 stupňov a zavedení iných motorov už v roku 2026, o niečo realistickejšie správy hovorili o roku 2029, ale asi najreálnejší termín návratu motorov V8 je najbližšia zmena pravidiel v roku 2031.
Táto diskusia je ešte len pred nami a šéfovia tímov sa jej nebránia. „Prilákať záujem fanúšikov je náš spoločný cieľ. Atmosférické motory V8 s vysokými otáčkami a systémom rekuperácie energie, ktorý sa dokáže postarať o výkonnostný rozdiel na trati, sa ukázali ako najlepší konsenzus. To všetko je v súlade so zavedením udržateľných palív,“ povedal šéf Mercedesu Toto Wolff.
„Väčšina výrobcov však povedala, že nechcú financovať dva vývojové programy súčasne, pretože by to znamenalo, že do dvoch rokov potrebujú vyvinúť nový motor. Niečo také sme nechceli,“ vysvetlil Wolff.
Rakúšan však jedným dychom dodal, že dodávatelia pohonných jednotiek sa v zásadných otázkach budúcnosti Formuly 1 zhodujú. „Teraz je to na Mohamedovi bin Sulajemovi a Stefanovi Domenicalimu. Aké sú ich očakávania? Potom sa treba posadiť za jeden stôl s dodávateľmi motorov a určiť, čo bude ďalej. Záujmy všetkých sú podľa mňa rovnaké. Vedieme veľmi vyvážené a racionálne rozhovory,“ dodal Wolff.
Pridal sa aj jeho dobrý kamarát a šéf Ferrari Frédéric Vasseur. Scuderia je podľa zákulisných informácií veľmi naklonená zavedeniu motorov V8 v budúcnosti. „Vedieme rozhovory, pretože to nie je jednoduché rozhodnutie. Pomerne rýchlo dokážeme nájsť spoločný projekt, ale neponáhľame sa s rozhodnutím. Každý sa sústredí na rok 2026,“ povedal Francúz.
„Musíme dospieť k dohode v niekoľkých bodoch medzi dodávateľmi pohonných jednotiek, FIA a Formulou 1. Podľa mňa je to v záujme F1 a dáva zmysel, že to chceme všetko prediskutovať a dospieť k dohode,“ dodal Vasseur.
Proti by nemuselo byť ani Audi. Podčiarkol to aj šéf rodiaceho sa projektu Jonathan Wheatley. „Vstup Audi do Formuly 1 stojí na troch pilieroch – prvým je vysoko efektívny motor, druhým pokročilé hybridné technológie a tretím udržateľné palivá. Nemyslím si, že by sa náš postoj v tomto smere zmenil. Pokiaľ viem, chceme sa toho držať ešte veľmi dlho,“ odkázal Angličan.






