logo F1online.skF1online.sk

Čo nahradí DRS? FIA hľadá jednoduché termíny, ktorými pomenuje pretekové režimy

Monopost F1 pre rok 2026
© FIA
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 20:04

Na poslednej veľkej cene v Abú Zabí nám nedala posledné zbohom len súčasná generácia monopostov, ale aj DRS. Tento prvok bol súčasťou Formuly 1 od roku 2011 a za ten čas si nezískal jednoznačnú podporu fanúšikov. Monoposty sa v budúcom roku zmenia a zmena sa bude týkať aj ich pohyblivých súčastí. V tejto chvíli však nevieme, ako sa budú volať.

DRS ako drag reduction system bola jednoduchá klapka zadného krídla, ktorú smel otvoriť jazdec, ak sa v určenej detekčnej zóne nachádzal do jednej sekundy za súperom. Systém bol zavedený v roku 2011, aby zvýšil počet predbiehacích manévrov, ale dlhodobo bol kritizovaný ako umelý, keďže súper bez DRS nemal možnosť na obranu.

Poďme sa pozrieť, čo nás čaká v novom roku. DRS ako také zmizne, ale veľmi podobný systém zostane zachovaný. V F1 totiž dôjde k zavedeniu aktívnej aerodynamiky a piloti budú na rovných úsekoch sklápať svoje predné a zadné krídla. Tie však budú aktivované v každom kole bez ohľadu na vzdialenosť za súperom.

Ako pomoc pri predbiehaní bude slúžiť dočasné navýšenie výkonu pre jazdca, ktorý sa, podobne ako v prípade DRS, bude nachádzať do jednej sekundy za súperom. Otázka znie, ako sa budú tieto režimy nazývať?

Keď Medzinárodná automobilová federácia vlani oficiálne predstavila nové technické pravidlá, označila tieto režimy ako „X“ a „Z“, navýšenie výkonu pri predbiehaní zas dostalo skratku MOM (Manual Override Mode). Tieto označenia však boli považované za príliš zložité a zmätočné pre fanúšikov. Hľadajú sa teda nové.

Módy X a Z boli čoskoro prekrstené na „rovinkový“ (straightline mode) a „zákrutový“ (cornering mode), čo tiež rýchlo dostalo rôzne skratky, napríklad SLM a pod. FIA tak naďalej nie je spokojná, hľadá vhodnú terminológiu a chce, aby ju jednotne používali všetky tímy, všetci jazdci a takisto médiá a fanúšikovia.

„Snažíme sa revidovať terminológiu. Chceme, aby bola jasná a jednoduchá na pochopenie pre fanúšikov, ktorí musia vedieť, čo sa deje,“ povedal médiám šéf FIA pre záležitosti monopostov Nikolas Tombazis.

„Chceme jednotnú terminológiu, ktorú budú tímy používať aj pri komunikácii s jazdcami cez vysielačku a tiež komentátori v televízii. V súčasnosti pracujeme na vytvorení jednoduchej terminológie,“ uviedol grécky inžinier.

Ten na tlačovke s médiami neodhalil, aké nápady sú na stole. Finálne rozhodnutie by však mohlo byť zverejnené už budúci týždeň. „Nechcem hovoriť konkrétne, ako by to mohlo vyzerať, pretože v súčasnosti spolupracujeme s jednotlivými zainteresovanými stranami,“ dodal Tombazis.

Hovorí sa, že dočasné zvýšenie výkonu ponesie prosté označenie „Overtake mode“, ktoré v minulosti používali viaceré tímy na pomenovanie nastavenia pohonnej jednotky s vyšším výkonom. F1 by sa tým oddelila od Formuly E, kde sa zas používa „Attack mode“. V iných sériách, najmä v IndyCar a Super Formule, nesie veľmi podobný systém označenie „Push-to-pass“, ktorý zrejme F1 nebude chcieť použiť, pretože sa potrebuje odlíšiť.

Režimy X a Z možno nebudú mať odlišný názov. Nebude to potrebné, keďže všetky autá budú vo vymedzených miestach „meniť tvar“ bez ohľadu na vzdialenosť od súpera. Prosté označenie „aktívna aerodynamika“ by mohlo byť dostačujúce.

Súvisiace články

Diskusia