Verstappenovi nebudú chýbať súčasné autá: Moja chrbtica je na kašu


Nezainteresovanému divákovi sa môže zdať, že Formula 1 ani nie je šport, piloti len sedia v kokpitoch a točia volantom. Opak je pravdou. Jazdci Formuly 1 patria k najlepšie trénovaným športovcom na svete a počas jazdy dostávajú zabrať viac ako mnohí ich kolegovia z iných odvetví. Max Verstappen prezradil, že sa na jeho zdraví podpisuje aj súčasná generácia áut.
Scéna seriálu Drive to Survive zo stretnutia šéfov tímov, na ktorom sa v roku 2022 rozoberalo poskakovanie či opatrenia na jeho zmiernenie, a na ktorom sa pochytil Toto Wolff s Christianom Hornerom, dnes už patrí do zlatého fondu Formuly 1. Christian Horner sa vtedy snažil robiť maximum preto, aby sa neprijímali žiadne opatrenia, ktoré by mohli ohroziť konkurencieschopnosť jeho tímu a majstrovské vyhliadky.
“Vy máte problém, tak upravte to svoje zasrané auto,” odkázal Christian Horner. Toto Wolff kontroval vyhláseniami Sergia Péreza. “Vy upravte svoje auto, pretože aj Checo vravel, že to auto je doje***!” odkázal šéf Mercedesu s tým, že Pérezove vyhlásenia má dokonca vytlačené. Hornerovi sa to vtedy nezdalo.
Faktom však je, že na konci súčasnej éry monopostov aj Max Verstappen pripúšťa, že poskakovanie na ňom zanechalo stopy. Nebude sa však naň sťažovať do takej miery, ako jeho súperi, keďže mu súčasné autá priniesli tri majstrovské tituly.
“Po celé tieto roky to nebolo vôbec pohodlné. Môj chrbát je na kašu a nohy ma neustále bolia,” priznal Max Verstappen cez víkend v Las Vegas, čím sa priklonil k Fernandovi Alonsovi. Ani Španielovi sa nebude cnieť za prísavným efektom. “Z fyzického hľadiska to nebolo vôbec najlepšie. Ak si dáte spraviť röntgen chrbtice, nevyzerá to dobre.”
Avšak, mohlo to byť aj horšie. “Na druhej strane, ak sa pozriete na taký motokros, my sa nemáme na čo sťažovať. Ak však viete, aké to kedysi bolo alebo aké by to mohlo byť, tak je to iná téma. Ja by som sa radšej vrátil do rokov 2015 a 2016.”
Teraz sa preto natíska otázka, či FIA nemala tvrdšie zakročiť a stanoviť prísnejšie limity na poskakovanie, aby chránila zdravie jazdcov. Vopred sa to totiž podľa Nikolasa Tombazisa nedalo predpovedať, čo napokon potvrdzuje aj fakt, že poskakovanie nečakali ani tímy na základe simulácií.
“Hlavným problémom, na ktorý narážate, je príliš nízka svetlá výška monopostov, ktoré sú nastavené príliš tuho,” uviedol šéf FIA pre monoposty Nikolas Tombazis. “Toto sme pri súčasnej generácii áut neočakávali.”
V roku 2026 by sa však tieto problémy mali stratiť. “V budúcej sezóne bude aerodynamika naďalej zvýhodňovať nižšie položené autá pred tými vyššie položenými, ale nie až do takej miery. Vzťah aerodynamického výkonu a svetlej výšky nebude taký úzky, čo znamená, že optimálne bude trochu vyššie nastavenie. Myslíme si, že autá budú jazdiť s mäkším nastavením za účelom zvýšenia mechanického gripu.”
Ani FIA by však za to nedala ruku do ohňa. “Nie je to tak, že by sme posudzovali správanie auta, ale všetky indície hovoria o tom, že v tomto ohľade by sa to malo trochu zlepšiť. Naisto to však budeme vedieť, až keď autá vyrazia na trať.”
- Značky
- Max Verstappen
- Red Bull







