Povedal Salo, čo nemal? Ferrari vraj malo zakázané využiť plný výkon motora
Mika Salo nie je úplným nováčikom vo zverejňovaní interných skutočností, o ktorých má informácie len Medzinárodná automobilová federácia. Len si spomeňme na VC Ruska 2020 a na to, ako Salo — na danej veľkej cene komisár — fínskej televízii prezradil trest pre Lewisa Hamiltona ešte predtým, ako ho zverejnila FIA. Nuž a najnovšie sa zdá, že sa preriekol opäť, tentoraz v súvislosti s Ferrari, talianskou pohonnou jednotkou a trestom, ktorý vraj Scuderii znemožnil využiť plný výkon motora.
Rozpamätajme sa preto, čo sa v uplynulých sezónach vlastne stalo. Už v roku 2018 mali niektoré tímy vážne podozrenia z toho, že Ferrari obchádza motorové pravidlá. Vtedy sa hovorilo napríklad o dvoch vývodoch z batérie, na čo FIA zareagovala upresnením pravidiel. Tu sa táto epizóda prakticky skončila. Čo však nasledovalo, malo oveľa väčšiu dohru.
V ďalšej sezóne sa opäť dostalo Ferrari na pretras, tentoraz mali talianski inžinieri nájsť spôsob, ako oklamať senzory a prekročiť maximálny limit prietoku paliva. Z tohto ho upodozrievali viaceré tímy, ale žiaden to nevedel dokázať. FIA sa až počas zimy vybrala na veľkú kontrolu do Maranella.
Čo presne zistila, to dodnes nevieme, ba nevieme ani to, aký presne trest dostalo Ferrari za svoje technické “zlepšováky”. Všetko bolo totižto obsiahnuté v dohode medzi Ferrari a FIA, ktorej obsah nebol verejný. Medzinárodná automobilová federácia sa vraj jeho zverejneniu nebránila, ale Ferrari bolo proti.
Po čase FIA podnikla ďalšie kroky, pomocou ktorých došlo k sprísneniu monitorovania činnosti pohonnej jednotky. A od tohto momentu pohonné jednotky Ferrari dramaticky strádali. Predstavitelia Ferrari sa však horlivo ohradzovali, že zavedenie nových senzorov do pohonných jednotiek im neuškodilo o nič viac ako konkurencii, čím vlastne naznačili, že o svoj výkon prišli niekde inde.
Viac už v tomto smere prezradil komisár FIA Mika Salo v rozhovore na Twitchi, ktorý prebehol po fínsky. Na margo výkonov Alfy Romeo poznamenal: “Minulý rok doplatili na podvádzanie Ferrari, pretože mali pohonnú jednotku Ferrari a tie smeli používať menej paliva. Myslím si teda, že Alfa na tom bude tento rok celkom dobre, keď budú môcť využiť plný výkon.”
“Takže Ferrari bude mať nový motor, však?” spýtal sa Kristian Sohlberg, fínsky pretekár rely. Salo nato odvetil: “Neviem, či bude mať nový motor, ale už budú mať povolené používať ho na plný výkon. To, že smeli minúť menej paliva, bol ich trest za podvádzanie.”
V predchádzajúcej sezóne malo Ferrari problémy predovšetkým v kvalifikáciách, preto Salo pravdepodobne nenarážal na celkový objem paliva, ktorý mohli autá s motorom Ferrari minúť, ale na jeho maximálny prietok.
Vo svetle týchto slov sa môžeme zamyslieť aj nad tým, či Ferrari vlani skutočne prestavalo svoju pohonnú jednotku, ako sa o tom hovorilo na začiatku sezóny. Dôvodom za náhlym úpadkom výkonov mal byť totižto nedostatok času na prestavbu motora — nezabudnime, že dva mesiace museli byť továrne kompletne uzavreté.
Zníženie prietoku paliva by možno lepšie vysvetlilo tento výkonnostný pokles. Ferrari by na jednej strane bolo potrestané, na druhej by malo dosť času na vývoj pohonnej jednotky, ktorá by už reguláciám vyhovovala, a mohlo by ju predstaviť s príchodom nového ročníka 2021.
Poznamenajme, že FIA a Ferrari komunikovali toto urovnanie ako dohodu. FIA nedokáže jednému tímu pomocou pravidiel F1 prikázať, aby počas súťažných víkendov využíval menej paliva, no nedá sa vylúčiť, že v rámci dohody by už boli možnosti väčšie.
Otázkou napokon je, prečo FIA proklamovala, že je ochotná pristúpiť na zverejnenie obsahu dohody s Ferrari? Postoj Ferrari sa pochopiť dá, určite nebolo v záujme talianskeho tímu dať konkurencii do rúk detaily o jeho pohonnej jednotke, ktoré v rámci vyšetrovania vyplávali na povrch. Prečo by však FIA chcela do sveta pustiť informáciu o tom, že kauzu “podvádzania” Ferrari vyriešila takýmto pochybným a bezprecedentným spôsobom? Bolo to len vyjadrenie pre médiá?
“Ak sa pýtate mňa, ja by som bol veľmi rád, ak by sme mohli zverejniť všetky detaily týkajúce sa tejto situácie, ale Ferrari namietalo,” vysvetlil vlani Jean Todt. “Oni boli sankcionovaní, ale nemôžem poskytnúť viac detailov o tejto sankcii.”
“Je jasné, že sme nemuseli povedať nič. Mali sme však pocit, že by nebolo správne o prípade Ferrari vôbec neinformovať a nepovedať, že sme tento prípad prejednali a že bola udelená i sankcia. Úprimne, je to jednoduché, veľmi jednoduché. My sme vložili kvantum úsilia do toho, aby sme dospeli k záverom, s ktorými tímy nesúhlasia. Žiaľ, dielo už bolo dokonané. Naši technici totižto vravia, že nevedia stopercentne dokázať, hoci by chceli, že Ferrari nemalo legálne auto,” doplnil prezident FIA.
Ak je niečo pravdy na vyjadrení Miku Sala, tak sa Scuderia Ferrari môže tešiť na veľký návrat. Ak bude môcť opäť využívať plný výkon motora a k tomu predstaví aj novú pohonnú jednotku, tak by sa opäť mohlo dostať dopredu.
Nuž vyčkajme, predsezónne testy v Bahrajne sa začnú o dva týždne.