Ako McLaren ušetrí, keď namiesto jednej sady garážového vybavenia ich bude mať päť?
Rozpočtový strop núti tímy hľadať čoraz šikovnejšie spôsoby, ako ušetriť na nákladoch. Platí totiž, že každé euro, ktoré tím spotrebuje na iný účel ako na vývoj monopostu, predstavuje výkonnostnú stratu v šampionáte. Nuž a McLaren k tomu pristúpil so značnou dávkou vynaliezavosti; ušetriť chce vďaka tomu, že namiesto jednej sady garážového vybavenia ich bude mať hneď päť.
V utorok sa McLaren nezoznamoval len s novým monopostom MCL35M, ale mechanici aj s novým vybavením garáže, okrem pištolí či tankovacieho zariadenia aj s monitormi, časovými tabuľami či inžinierskymi pultami. Nejde však len o to, že by sme vstupovali do novej sezóny, je za tým čosi viac.
Kým po iné roky by po takomto filmovacom dni mechanici zbalili všetko vybavenie, poslali ho do továrne, odtiaľ na prvú veľkú cenu, po nej na druhú, a tak až do konca sezóny, tento rok to bude inak.
Manažér tímu Paul James totižto vyrátal, že bude lacnejšie nechať si vyrobiť päť kópií sád garážového vybavenia a namiesto toho, aby s jednou sadou cestovali po celom svete, budú priebežne používať všetkých päť.
Nebudú ich totižto transportovať letecky, ale loďou. To je síce pomalšie, no oveľa hospodárnejšie.
“V podstate sa snažíme škrtať náklady všade, kde sa dá,” vysvetlil Paul James v utorok v Silverstone. “Keď veci pošleme loďou, ono si to za ten rok na seba zarobí. Nemáme žiadne ďalšie náklady v súvislosti s leteckou prepravou, všetko to pôjde loďou. Z pohľadu financií je to efektívne, toto je cesta vpred.”
Na prvý pohľad sa možno nezdá, že by to McLarenu mohlo na trati pomôcť, no ako sme už poznamenali, čím viac z balíka 145 miliónov dolárov tím minie na prepravu či vybavenie, tým menej môže investovať do vývoja. V konečnom dôsledku tak vyhrá najšikovnejší a najefektívnejší tím, nie ten s najtučnejšou peňaženkou.
A pravda je taká, že aj McLaren musel pred touto sezónou škrtať. “Predtým sme aj my míňali nad rámec rozpočtového stropu, takže sme museli prijať pár zmien,” pokračuje Zak Brown. “Ale myslím si, že tieto rozdiely budú len nepatrné. Najdôležitejšie je, aby Andreas, James a tím mali dostatok zdrojov na to, aby minuli celý balík v rámci rozpočtového stropu.”
A hoci Ferrari každoročne navodzuje dojem, že chce tento princíp vyvrátiť, vo všeobecnosti platí, že výška rozpočtu je priamo úmerná úspechom vo Formule 1. Myslí si to aj Andreas Seidl, podľa neho by bez stropu bola budúcnosť McLarenu otázna.
“Je to veľká a veľmi dôležitá téma pre McLaren. Toto je téma, ktorú sme vždy podporovali, pretože vďaka nej budeme vo Formule 1 pokračovať udržateľným spôsobom, a takisto budeme konkurencieschopní,” hovorí Seidl.
Veď si ešte živo pamätáme na uplynulé mesiace a finančné problémy, v ktorých sa automobilka McLaren ocitla. Spolu prepustila 1200 ľudí, od Národnej banky Bahrajnu si požičala 150 miliónov dolárov a dokonca chce predať Technologické centrum McLarenu. Neľakajte sa však, bude si ho prenajímať a spätným lízingom ho nakoniec získa späť do svojho vlastníctva.
“Máme jasnú úlohu; musíme usilovne pracovať na škrtaní výdavkov vo všetkých oblastiach, aby sme ochránili čo najviac ľudí. Napokon totižto platí, že ľudia sú tým rozdielovým prvkom,” zamýšľa sa 45-ročný Nemec. “Pokiaľ sa bavíme o výkonoch, tak ma teší progres, ktorý sme spravili. Ešte stále to budeme musieť uprostred sezóny podoťahovať, ale máme vytvorené vhodné podmienky. Veľa ľudí na tom pracuje, pretože toto napokon rozhodne, akí budeme v budúcnosti konkurencieschopní.”
- Značky
- McLaren