logo F1online.skF1online.sk

Motorsport.com: Ferrari pracuje na revolučnom dizajne pohonnej jednotky pre rok 2022

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 2. 2021

Pred niekoľkými týždňami sme vás informovali o zmenách, ktoré Ferrari vykonalo na svojej pohonnej jednotke v snahe dotiahnuť sa čelo štartového poľa. Po sérii technických direktív z konca sezóny 2019 zasiahli Ferrari aj dôsledky globálnej pandémie, čo vyústilo do najhoršej sezóny v podaní Scuderie za posledných 40 rokov. Inžinieri mali na nápravu rok, počas ktorého mali dosť času sa zamyslieť nad všeličím možným.

Ešte minulý mesiac informoval Franco Nugnes z portálu Motorsport.com o sérii zmien, ktoré inžinieri v Maranelle vykonali na svojej pohonnej jednotke, o čom sme vás informovali tu. Nugnes hovoril aj o tom, že motorári vlani uvažovali aj o úplnom prekopaní súčasného konceptu a inšpirovať sa chceli u konkurentov z Mercedesu, ktorý ho využíva už roky a siahla po ňom i japonská Honda. V Maranelle sa však napokon vydali bezpečnejšou a konzervatívnejšou cestou a pre rok 2021 sa pokúsili vylepšiť každý, čo i len najmenší aspekt pohonnej jednotky v snahe výrazne zlepšiť jej celkový výkon.

Nový koncept však nebol úplne zavrhnutý. Ferrari úzko spolupracuje s rakúskou spoločnosťou AVL a tamojšia pracovná skupina pod vedením Wolfa Zimmermanna naďalej vyhodnocuje a rozvíja nový dizajn. Motorsport.com teraz prišiel s informáciou, že Scuderia chystá jeho nasadenie v roku 2022, hoci zatiaľ nie je tak úplne jasné, ako jeho rozvoj postihne plánované zmrazenie vývoja pohonných jednotiek, ak bude presadené.

„Podľa niektorých zdrojov je Ferrari pripravené zariskovať a nasadiť inovatívny motor, ktorý ak bude fungovať, mohol by zmeniť rozloženie síl v tomto športe,“ píše Motorsport.com odvážne.

Základom konceptu Mercedesu je rozdelenie turbíny turbodúchadla a kompresoru, čo sú dve najdôležitejšie komponenty turba, na opačné konce spaľovacieho motora. No nielen to. Inžinieri Ferrari v spolupráci s Zimmermannovou skupinou idú ešte o krok ďalej a kompresor plánujú presunúť dovnútra nasávacieho boxu s úplne novým usporiadaním medzichladiča.

Tento koncept pritom ani zďaleka nesleduje len možné zvýšenie výkonu motora, ale otvára i úplne nové možnosti aerodynamického usporiadania zadnej časti monopostu, keďže takto usporiadaná pohonná jednotka bude omnoho kompaktnejšia. Tento koncept prinesie omnoho lepšie rozloženie váhy, presun ťažiska bližšie k stredu monopostu a rozšíri možnosti umiestňovania balastu.

No ako všetko na svete, aj toto riešenie so sebou samozrejme prináša otázniky. Tým hlavným je pochopiteľne spoľahlivosť. Je totiž veľmi otázne, ako chcú inžinieri presunúť kompresor do nasávacieho boxu a zároveň zabezpečiť dostatočný prívod vzduchu na chladenie.

„Nový dizajn predstavuje obrovskú výzvu, a to ako z pohľadu výkonnostných ziskov, tak z pohľadu spoľahlivosti,“ píše Motorsport.com.

Tento koncept by však v roku 2022 mohol sláviť úspech, keďže nové pravidlá inžinierom omnoho viac zväzujú ruky a ich možnosti na „hranie“ sa s dizajnom budú oveľa menšie. Sfunkčniť myšlienku, vďaka ktorej môžete presunúť ťažisko bližšie k stredu monopostu a zároveň uvoľníte návrhárom ruky pri dizajne zadnej časti auta, môže priniesť značné benefity.

Na záver pripomíname, že pohonná jednotka tohtoročného monopostu SF21 je omnoho konzervatívnejšia a bude evolúciou svojho predchodcu z roku 2020. Tento dizajn počíta s tradičným usporiadaním turbíny a kompresoru do zadnej časti pohonnej jednotky. Hlavným argumentom boli obavy o spoľahlivosť a je možné, že Ferrari dá novému konceptu ešte rok vývoja navyše a priniesť by ho mohlo až v sezóne 2022.

Súvisiace články

Diskusia