logo F1online.skF1online.sk

FIA odporúča zrušiť predštartovú procedúru

Max Verstappen na štarte VC Brazílie 2019
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala11. 6. 2020

FIA vydala vo štvrtok popoludní rozsiahly 74-stranový dokument odporúčaní pre organizátorov veľkých cien týkajúci sa bezpečnostných opatrení počas súťažných víkendov. Promotérom v ňom okrem iného odporúča, aby vynechali tradičné radenie monopostov na štartovom rošte.

Medzinárodná automobilová federácia si posvietila na každý bod súťažného víkendu a vydala sériu pokynov nielen pre tímy, ale aj pre vedenie pretekov, komisárov, maršálov či novinárov. Dôraz kladie na dodržiavanie odstupov a dôkladné čistenie všetkých priestorov padoku.

Dodržať odstupy medzi tímami bude najťažšie azda pred začiatkom pretekov, keď sa piloti zoradia na štartovom rošte a mechanici vylaďujú posledné veci na monoposte. Ako sa jeden druhému vyhnúť? Podľa kompetentných by bolo najlepšie túto časť víkendu zrušiť.

“Za zváženie by stálo odstránenie predštartovej procedúry z programu súťažného víkendu a vjazd do zahrievacieho kola priamo z garáží,” píše sa v dokumente. Každý tím by tak na štart počkal vo svojej garáži, z ktorej by piloti vyrazili rovno do pretekov.

Podľa Autosportu sa v kuloároch zatiaľ o takomto kroku neuvažuje, Formula 1 chce spraviť maximum pre to, aby si tradičné radenie na štartovom rošte mohla ponechať. Ku kompromisu by mohlo pomôcť aspoň zníženie počtu mechanikov, ktorí by mali povolené stáť vedľa monopostu pred štartom zahrievacieho kola.

“Vhodným opatrením by mohlo byť časové obmedzenie štartovej procedúry a zníženie počtu osôb, ktoré by mali povolené pracovať na aute na štartovom rošte. Výrazne by to znížilo počet blízkych stretnutí,” píše FIA.

Odborníci venovali časť dokumentu aj už avizovanému rozdeleniu ľudí do skupín. “Počet interakcií medzi skupinami by mal byť minimalizovaný, aby sa znížilo riziko prenosu vírusu medzi skupinami.”

“Ak interakcie medzi skupinami budú nevyhnutné, bez toho, aby sme ohrozovali bezpečnosť, bránili kontrole či obmedzovali súťažiacich v činnosti, mali by byť dodržiavané rozostupy a používané osobné ochranné prostriedky,” odporúča FIA.

Otázky vyvoláva napríklad predvolanie pilotov ku komisárom. Organizátori sa v tomto smere majú postarať o to, aby kancelária komisárov bola uspôsobená na to, aby v nej bolo možné dodržiavať odstup od predvolaných predstaviteľov tímov.

V neposlednom rade sa hovorí aj o oficiálnych brífingoch. Tie sa budú konať buď v dostatočne veľkej miestnosti, alebo dokonca vonku. Ďalšou možnosťou je tiež zorganizovanie telekonferencie, na ktorej by sa účastníci prezentovali zo svojich motorhomov.

Ak sa chcete dozvedieť viac o odporúčaniach FIA, celý 74-stranový dokument nájdete na tomto linku.

Súvisiace články

Diskusia