Domenicali žiada tímy, aby podporili zmrazenie motorov | Magazín F1 - F1online.sk

Domenicali žiada tímy, aby podporili zmrazenie motorov

Honda, ilustračné
zdroj: Red Bull Content Pool

Druhý februárový týždeň by mohol rozhodnúť o tom, ako bude vo Formule 1 vyzerať vývoj pohonných jednotiek v najbližších rokoch, a či vôbec nejaký bude. Schyľuje sa k rozhodujúcemu hlasovaniu, pred ktorým Stefano Domenicali tímy aj prostredníctvom médií žiada, aby na návrh zmrazenia vývoja motorov pristúpili.

Posledné hlasovanie o zmrazení pohonných jednotiek sa uskutočnilo pred dvoma týždňami v pondelok. Presnejšie povedané, malo sa uskutočniť. A ešte presnejšie povedané, Red Bull očakával, že sa uskutoční. Po ňom predstavitelia stajne len krútili hlavou s tým, že v piatok pred hlasovaním vraj existovala v padoku dostatočná podpora, no tá sa počas víkendu akoby rozplynula a plán padol.

“Možno si niekto myslel, že je také hlasovanie na pláne,” uviedol začudovaný hovorca FIA pre portál racefans.net, ktorý následne získal reakciu od jedného člena konkurenčného tímu: “Včerajšie hlasovanie očakával len Red Bull, už niekoľko dní bolo zrejmé, že sa žiadne neuskutoční.”

Zrejme teda Red Bull o také hlasovanie požiadal, no nebolo schválené jednomyseľne. Okrem toho, že konkurencia nechce zbytočne červeným býkom pomáhať tým, že by prispela k čím rýchlejšiemu rozuzleniu motorovej otázky, čakala aj odpovede na dôležité otázky.

Kedy presne dôjde k zmrazeniu? Na konci tohto roka či na začiatku budúceho? Toto bude zaujímať ako Red Bull, tak i Ferrari, ktoré ďalšiu zimu na dotiahnutie sa privíta, a Renault. Honda totižto Red Bullu zakýva na konci tejto sezóny, no Renault si už naplánoval, že na začiatku budúceho roka predstaví novú pohonnú jednotku. Paradoxom je, že túto prekážku si Red Bull hodil do cesty sám, keď vlani na jar zmrazenie motorov odmietol, zatiaľ čo Renault ho podporoval.

Nuž a to nie je jediná pálčivá otázka: Čo ak bude jedna pohonná jednotka výrazne lepšia než ostatné? Bude sa nejako vyrovnávať ich výkon? Ako? A neotvoríme tým dvere machináciám s výkonom motorov? Ako dlho bude toto zmrazenie trvať, ako bude vyzerať pohonná jednotka novej generácie, ako, ako, ako…

Ak budú jednotlivé strany s odpoveďami spokojné, budeme môcť pristúpiť k hlasovaniu — vo štvrtok 11. februára na zasadnutí Komisie F1. Podľa novej Concordskej dohody stačí, aby nové pravidlá odsúhlasila jednoduchá väčšina, ak sa hlasuje najneskôr v posledný aprílový deň. Až po tomto termíne je potrebné nájsť “superväčšinu”.

V bežných veciach rozhoduje 30 hlasov a na jednoduchú väčšinu je potrebné z nich získať 25. Po desať majú F1 a FIA, po jednom každý tím. Na superväčšinu už treba nájsť hlasov 28, čo je posun oproti predchádzajúcej ére, keď bola potrebná jednohlasná zhoda.

Avšak, teraz sa hlasovanie bude týkať pohonných jednotiek, čiže každý výrobca motorov dostane extra hlas. To už máme 34 hlasov. Aby zmrazenie prešlo, nápad ich musí získať 27. Blok Red Bullu a Hondy tak potrebuje ďalšie štyri hlasy.

Red Bull má v tomto boji ďalšieho spojenca, ktorý mu ich chce pomôcť nájsť. Stefano Domenicali nabáda jednotlivé strany, aby si uvedomili, že zmrazenie je najlepšia cesta. “Zmrazenie motorov je veľmi dôležitým krokom. Nechcem však povedať, že len pre Red Bull. Platí to pre celú Formulu 1. Ako už viete, momentálne platné pravidlá zavádzajú zmrazenie v roku 2023. My chceme toto zmrazenie urýchliť, chceme ušetriť peniaze, aby ich mohli výrobcovia a tímy investovať do nových pohonných jednotiek. To je prioritou pre mnohých výrobcov.”

“Rokovania prebiehajú a všetko sa uberá tým správnym smerom,” pokračoval optimisticky naladený výkonný riaditeľ Formuly 1. “Nechcem nič dopredu predpovedať, ale som presvedčený, že všetci pochopia, aké je to dôležité. Toto bude ťažiskovou témou stretnutia. Dúfam, že si všetci uvedomia, že to je najlepšia voľba. Nie iba pre Red Bull, ale pre celú F1.”

Čo ak zmrazenie prejde? Red Bull bude musieť definitívne uzavrieť a podpísať zmluvu s Hondou o tom, že bude môcť využívať jej technológie.

I tu vyplávala na povrch zaujímavá informácia: Japonský výrobca v prvom rade žiadal od červených býkov záruky, že sa jeho technológie nedostanú do rúk tretej strany a k potenciálnym budúcim motorovým partnerom Red Bullu. V Tokiu sa podľa AMuSu začalo šepkať, že v roku 2025 by chcelo do Formuly 1 vstúpiť Audi, nuž a tu sa črtá spolupráca práve s červenými býkmi.

Skončí sa táto sága už vo štvrtok, alebo budú súperi naťahovať Red Bull, ktorý chcel mať túto tému uzavretú už v novembri, ešte o čosi dlhšie?

Možno vás zaujme

Komentáre