logo F1online.skF1online.sk

Ani zďaleka nie sme na konci vývoja týchto áut, vyhlásil Fallows

Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 01:22

V roku 2023 sa hovorilo, že Red Bull bude vyhrávať preteky a zbierať tituly do konca roka 2025. Taký veľký náskok mala v tom čase partička z Milton Keynes. Skutočne to tak vyzeralo, ale ako sa ukázalo, už o pol roka neskôr nedokázali vyhrávať preteky a o dvanásť mesiacov neskôr mali tretie najrýchlejšie auto. Skutočne sme teda na konci aktuálneho cyklu pravidiel?

Zároveň sa veľa hovorí, ako sa aktuálny cyklus pravidiel vyčerpal a ako náročné je dosiahnuť väčšie pokroky. Aj keď niekto prinesie vylepšenia, nie je celkom isté, či budú fungovať a ľahko sa môže stať, že budú zbytočne investovaným časom a peniazmi.

Je to však tak? Čo keby sa v budúcom roku nezmenili pravidlá a McLaren by odrazu prestal vyvíjať? Ako dlho by trvalo ostatným, kým by sa dotiahli? „Keby sme s týmito pravidlami pokračovali ďalšie dva roky a vývoj McLarenu by v porovnaní s ostatnými tímami stagnoval, o dvanásť mesiacov by mali problém postúpiť z Q1,“ napísal vo svojom stĺpčeku pre portál RaceTaq bývalý technický riaditeľ Aston Martinu Dan Fallows.

„Tempo vývoja je neskutočné. Je to evidentné pri pohľade na tímy, ktoré s týmto vývojom nedokázali udržať krok,“ dodal Angličan.

Ten strávil dlhé roky v F1, ale vlani na jeseň ho Lawrence Stroll vyhodil, pretože získal na svoje technické oddelenie Adriana Neweyho – Dan bol kedysi v Red Bulle jeho pravá ruka – a Enrica Cardileho. Fallows si následne založil vlastnú poradenskú spoločnosť Hiperformant, v ktorej momentálne účinkuje ako riaditeľ.

„Pre tímy je stále ťažšie a ťažšie zlepšovať výkonnosť najdôležitejších komponentov monopostov. Napríklad poriadny upgrade podlahy sme nevideli viac ako rok. Napriek tomu existuje mnoho ďalších spôsobov, ako zlepšiť výkonnosť,“ uviedol Fallows.

„Manažovanie teplôt pneumatík v pretekovom tempe je nesmierne dôležité a umožňuje jazdcom pretekať naplno namiesto pilotovania pod možnosťami auta, aby ušetrili gumy. Zvládanie teplôt pneumatík, najmä na zadnej náprave v nájazde do zákrut, je bežný problém pri jazde na limite priľnavosti,“ dodal Fallows.

Súvisiace články

Diskusia