logo F1online.skF1online.sk

Stella naznačuje, že Verstappen za Piastrim zveličoval

Max Verstappen a Oscar Piastri
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 11:23

Oscar Piastri s desaťsekundovou penalizáciou za “nepredvídateľné brzdenie” nesúhlasil. Tvrdil, že spravil presne to isté ako pri predchádzajúcom reštarte, a teda nešlo o nič nepredvídateľné. Šéf McLarenu Andrea Stella naznačuje, že prsty v tom mali aj Piastriho súperi, ktorí vraj zveličovali a úhybný manéver patrične prikrášlili.

Keď na bezpečnostnom vozidle zhasnú svetlá, líder pretekov má právo udávať tempo. Oscar Piastri sa preto na rovinke Hangar rozbehol, no po pár stovkách metrov prudko zabrzdil. Maxa Verstappena to prekvapilo a na poslednú chvíľu sa musel vykloniť doprava, aby zabránil nehode.

Andrea Stella po pretekoch opatrne volil slová a nikoho priamo nemenoval, no je jasné, že prstom ukazoval práve na obhajcu titulu. “Budeme sa musieť pozrieť aj na to, či niektorí súperi nezveličovali, ako prudko museli brzdiť, aby zareagovali na Piastriho.”

“Vieme totiž, že súčasťou pretekárskej výbavy niektorých súperov je určite aj schopnosť navodiť dojem, že ostatní porušujú pravidlá, keď to nerobia,” vyhlásil taliansky inžinier. Pri jeho slovách sa oplatí pozrieť na telemetriu a zamyslieť sa, či skutočne mohlo ísť o “prikrášľovanie”.

Oscar Piastri sa v nedeľu bránil, že pri oboch reštartoch spravil takmer presne to isté. Čiastočne to potvrdzuje aj spomínaná telemetria. Pri prvom reštarte v 17. kole (biela stopa na grafe nižšie) sa rozbehol na rýchlosť 208 km/h a na dráhe 160 metrov zabrzdil na 50 km/h. Pri druhom reštarte (žltá) na veľmi podobnej dráhe 140 metrov spomalil z 218 na 52 km/h. Zatiaľ čo prvýkrát Verstappen nemal problém dobrzdiť, v druhom prípade sa zdalo, že dvojica takmer kolidovala.

Pri oboch brzdeniach musel Piastri vyvinúť na brzdový pedál podobný tlak, ktorý sa podľa komisárov pri druhom reštarte vyšplhal na 59,2 PSI. Podľa Stellu to je celkom bežný tlak, “ktorý môžete vidieť počas výjazdu safety caru pri brzdení a akcelerácii”.

Medzi týmito dvomi reštartmi predsa len je rozdiel. V prvom prípade Piastri vyštartoval hneď za zákrutou Chapel a bezpečnostné vozidlo bolo tesne pred ním, takže každý pilot vzadu vedel predpovedať, kedy bude Piastri brzdiť.

Pri druhom reštarte však dosiahol maximálku o viac ako 150 metrov neskôr na rovinke, preto sa Verstappenovi ťažko odhadovalo, kedy McLaren zabrzdí a či to nebude až pred zákrutou Stowe. Keby Holanďan nepridal, riskoval by, že riaditeľstvo pretekov to bude vnímať ako porušenie pravidla o desiatich dĺžkach vozidla.

Prvý reštart z pohľadu Maxa Verstappena:

Druhý reštart z pohľadu Maxa Verstappena:

Stella uviedol, že komisári by mali vziať do úvahy ešte ďalší faktor: “V prvom rade bezpečnostné vozidlo bolo povolané do boxov veľmi neskoro, takže líder nemal veľa času na samotný reštart v podmienkach, keď teploty pneumatík a bŕzd klesajú.”

“Niekoľko vecí preto treba preskúmať. O samotnom treste však už bolo rozhodnuté, odpykali sme si ho a ideme ďalej. Pozrieme sa na to, či sa z niečoho vieme poučiť. Som si istý, že Oscar to premení na motiváciu a v ďalších pretekoch bude ešte odhodlanejší pokúsiť sa ich vyhrať čo najviac,” nepochybuje šéf stajne.

Súvisiace články

Diskusia