logo F1online.sk

Wolff o motoroch: F1 nesmie spraviť rovnakú chybu ako pred 11 rokmi

Toto Wolff
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala17. 1. 2021

V zákulisí sa pomaly začínajú prípravné práce na novej ére Formuly 1 z pohľadu pohonných jednotiek. Nové pravidlá budú nesmierne dôležité kvôli záujmu o kráľovnú motoršportu. Toto Wolff si to uvedomuje; upozorňuje, že kompetentní nesmú spraviť rovnakú chybu ako pred štartom hybridnej éry.

Mercedes môže byť koniec-koncov spokojný s tým, ako vedenie rozhodlo. Zo strieborných šípov sa i vďaka hybridnej technológii stal jeden z najúspešnejších tímov v dejinách športu. Na jednej strane je však úspech jedného tímu, na druhej blaho celej Formuly 1.

“Nechceme spraviť tú istú chybu ako pred jedenástimi rokmi, keď sme si povedali — nechajme inžinierov, nech pripravia nový koncept,” hovorí Toto Wolff. “Vznikla z toho fantastická a veľmi efektívna pohonná jednotka, ktorá je veľmi komplikovaná. Náklady na jej vývoj sú stále príliš vysoké.”

Ako už z najvyšších kruhov počúvame celé mesiace, kľúčové budú peniaze. “Myslím si, že sa musíme postarať o zníženie nákladov výrobcov, ktorí pôsobia v tomto športe. To má najvyššiu prioritu. Odtiaľ sa pohneme smerom k technickým rozhodnutiam a otázkam, čo sa dá spraviť, aby sme mali pohonnú jednotku, pri ktorej sa bude uvažovať o presune týchto fantastických znalostí aj do cestovných áut.”

“Určite ide o zaujímavú vec, ktorú musíme i po finančnej stránke zvládnuť spôsobom, ktorý bude udržateľný pre Formulu 1. Neviem, o koľko lacnejší bude nový motor, no musíme to dobre odsledovať,” zdôraznil šéf strieborných šípov, ktoré budú aj v roku 2021 pretekať v čiernom prevedení.

Kým sa dopracujeme k novým pravidlám a kým vojdú do platnosti, by sa pohonné jednotky mali ocitnúť v stave hibernácie. Chystá sa ich zmrazenie, hoci Bernie Ecclestone by bol najradšej, keby sa na ten čas vrátili osemvalcové motory spred hybridnej éry.

Tie vehementne obhajoval i v roku 2011, keď sa na svetlo sveta dostali plány zavedenia dokonca štvorvalcových 1,6-litrových motorov k roku 2013. Realita napokon vyzerala o niečo inak, zo štvorvalcov boli šesťvalce a štart novej éry bol posunutý až na rok 2014.

Avšak, prišli sme o jednu z dvoch najdôležitejších vecí pre Formulu 1 podľa Bernieho Ecclestona: “Jednou z nich je Ferrari, a tou druhou zvuk.”

Mr. E vtedy pokračoval vizionársky: “Ten zvyšok je už len PR, so svetom F1 to nemá nič spoločné. Tieto zmeny vyjdú náš šport nesmierne draho. Som si istý, že promotéri prídu o veľké množstvo divákov a som presvedčený aj o tom, že v televízii prehráme,” uviedol s dodatkom, že v tejto veci zviedol tvrdý boj so Jeanom Todtom.

“On nie je promotér a ak mám byť úprimný, nepredáva Formulu 1 dobre. Jean a ja sme vo veci týchto motorov ako dvaja býci bojujúci proti sebe. Ja nevidím dôvod na to, prečo sa vydať týmto smerom. Mali sme aj KERS, ten mal vyriešiť problémy Formuly 1 ohľadom toho, že nie je dosť zelená. No a teraz prišlo toto,” pokrútil hlavou Ecclestone, ktorý napokon neustál tlak a osemvalcové atmosférické motory nedokázal udržať pri živote.

Teraz sa však treba pozerať dopredu a využiť čas na vypracovanie naozaj dobrých pravidiel, ktoré budú zaujímavé pre výrobcov, no najmä sa budú páčiť fanúšikom. Aby kompetentní neboli ničím rozptyľovaní, malo by prísť už spomínané zmrazenie vývoja.

“My zastávame pozíciu, z ktorej sme vždy podporovali zmrazenie motorov k roku 2022 a posunutie pravidiel určených pre rok 2026 už na ročník 2025,” dovysvetlil Toto Wolff. “Myslím si, že je dôležité dať dokopy takú pohonnú jednotku, ktorá bude reagovať na to, kam sa uberá svet, a teda k väčšiemu zastúpeniu elektriny.”

Súvisiace články