logo F1online.sk

Víťazi a porazení sezóny 2020

Štartový rošt
© Red Bull Content Pool
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy6. 1. 2021

Ročník 2020 bude v histórii F1 patriť do kategórie nezabudnuteľných. Predovšetkým kvôli rušným pretekom, prekonanými rekordmi a zvláštnym okolnostiam. Pôvodne nám mala F1 pripraviť ku svojim okrúhlym 70. narodeninám veľkú párty naprieč sezónou pozostávajúcu z rekordných 22 veľkých cien. Ale vyššia moc v podobe koronavírusu výrazne okresala prichystanú hostinu a v konečnom dôsledku sme mohli byť radi aj za 17 podujatí, ktoré ešte na prelome apríla a mája vyzerali ako utopická predstava žánru sci-fi. Napriek všetkým okolnostiam F1 zvládla zorganizovať v Európe a na Blízkom východe spomínaných 17 pretekov iba za 161 dní.

Na jar sa rušilo jedno podujatie za druhým, z čoho fanúšikovia začali upadať do depresií, a tak muselo vedenie kráľovnej motoršportu hľadať z núdze cnosť. Nakoniec vyšli z toho lahôdky ako Mugello, Imola, Portimao, Nürburgring či Istanbul a nejeden priaznivec mohol hovoriť o predčasných Vianociach. Za normálnych podmienok by nemali tieto okruhy šancu zorganizovať preteky F1 ani na playstation, ale ako sa hovorí, všetko zlé je vždy na niečo dobré. Každopádne nielen fanúšikovia, ale aj piloti ocenili odvahu zodpovedných a najradšej by pokračovali na (staro)nových tratiach aj v nastávajúcej sezóne. Je viac ako pravdepodobné, že toto zbožné želanie zostane nevyslyšané a všetko by sa malo ako-tak vrátiť naspäť do zabehnutých koľají spred koronačias. Keďže sú v F1 peniaze až na prvom mieste, tak do prestížneho klubu budú mať miestenku iba tí, ktorí zaplatia. Ideálne čo najviac.

Z hľadiska jazdeckého a konštruktérskeho šampionátu nepriniesla sezóna 2020 nič nové pod slnkom. Lewis Hamilton a Mercedes znova predviedli one man a one team show. Lewis štartoval desaťkrát z pole position, vyhral jedenásť veľkých cien a už po Turecku mal titul vo vrecku, keď do konca ročníka zostávali ešte tri podujatia. Ako čerešničku na torte víťazstvom VC Eifelu na Nürburgringu dorovnal historický rekord Michaela Schumachera v podobe 91 výhier a hneď na nasledujúcej GP Portugalska v Portimau už sa na čele tejto štatistiky osamostatnil.

Sedemnásobný majster sveta len márne mohol hľadať konkurenciu v ostatných jazdcoch. Viac ako jedny preteky vyhrali iba jeho kolega Valtteri Bottas a pilot Red Bullu Max Verstappen. Obaja finišovali na prvom mieste dvakrát. Navyše monopost Mercedesu s označením W11 si išiel vlastnú extraligu ako v kvalifikácii, tak v pretekovom režime. Zásluhu mal na tom aj najinovatívnejší technický trik roku, s ktorým prišli inžinieri trojcípej hviezdy pred sezónou – systémom DAS. Dominanciu strieborných šípov potvrdil na predposlednej Grand Prix Sachíru aj narýchlo zaskakujúci George Russell. Ten takmer vyhral kvalifikáciu a preteky s Hamiltonovým autom, ktoré bolo kompletne prispôsobené Lewisovi.

Napriek striebornej hegemónii predsa len priniesla uplynulá sezóna dvoch prekvapujúcich víťazov pretekov. Pierre Gasly očaril motoristický svet v chráme rýchlosti v talianskej Monze a Francúzsko sa dočkalo prvého víťaza po dlhých 24 rokoch od ikonickej Veľkej ceny Monaka 1996, keď v kľukatých uličkách kniežatstva, taktiež nečakane, vyhral Olivier Panis. Dvojnásobne dlhšie brady narástli mexickým fanúšikom, kým sa dočkali triumfu svojho krajana na Grand Prix F1 po pol storočí. Pôst ukončil až na VC Sachíru Sergio Pérez. Jazdec, ktorý si musel nechať zájsť chuť na víťazné šampanské najdlhšie zo všetkých pilotov v histórii F1 – 190 pretekov.

Rok 2020 by zo svojich spomienok radi čo najrýchlejšie vymazali fanúšikovia Ferrari a Williamsu. Tifosi museli strpieť najhoršiu sezónu za ostatných 40 rokov, ktorú podčiarkol nepríjemný fakt, že monopost stajne z Maranella neodkrúžil na čele pretekov ani jedno jediné kolo. Také niečo zažila Scuderia iba tretíkrát v histórii. Slabou náplasťou boli iba tri pódiá. Všetko sa začalo rúcať už po inšpekcii motora zo strany FIA počas zimnej prestávky, ktorá mala za následok výkonnostný prepad pohonnej jednotky až na dno. Navyše ani po aerodynamickej stránke nebol červený monopost žiadna hitparáda a niekoľko trápnych momentov vykúzlili aj stratégovia či mechanici pri zastávkach v boxoch. O nezvládnutom rozchode so Sebastianom Vettelom nehovoriac. Ako bonus môžeme považovať kolíziu tímových kolegov na VC Štajerska či stagnujúci progres. Všetkému nasadil korunu nečakaný odchod výkonného riaditeľa Louisa Camilleriho v predvečer záverečnej VC Abú Zabí. To všetko neveští nič dobré a svetlo na konci veterného tunela v Maranelle je zrejme ešte ďaleko.

Ikonickej britskej stajni dala zasa korona ranu z milosti v podobe predaja tímu. Rodina Williamsovcov je tak od VC Talianska v Monze už len spomienkou a legendárne meno zostalo iba v názve zoskupenia. Uvidíme dokedy. Aj po športovej stránke išlo o najhoršiu sezónu, keď prvýkrát v histórii nedokázal tím získať ani jeden majstrovský bod, aj keď už nebol takým fackovacím panákom ako v roku 2019. Každopádne v Grove veria v lepšie zajtrajšky.

Za najnešťastnejšiu udalosť roka so šťastným koncom môžeme považovať haváriu Romaina Grosjeana v Bahrajne. Nehodu v obkľúčení plameňov, ktorá predčasne ukončila jeho pôsobenie v F1, prežil s relatívne malou ujmou na zdraví len vďaka dvom veciam – vysokým bezpečnostným štandardom F1 a všetkým anjelom strážnym. Pretekové incidenty patria k motoršportu od nepamäti, ale budeme radi, keď podobné tuhnutie krvi v žilách neuvidíme čo najdlhšie.

Tentokrát sa ešte raz obzrieme na sezónu 2020 za pomoci redakcie Auto Motor und Sport, ktorá vybrala víťazov a porazených uplynulého ročníka:

  • Číslo roka: Formula 1 uskutočnila dokopy 87 594 testov na COVID-19 pred a počas 17 pretekov. Pozitívny výsledok vyšiel iba 90-krát, čo predstavuje 0,001%. Najvýznamnejší infikovaní ľudia boli Lewis Hamilton (Mercedes), Sergio Pérez a Lance Stroll (obaja Racing Point), šéf tímu Williams Simon Roberts, manažér Red Bullu Jonathan Wheatley a športový riaditeľ Pirelli Mario Isola.
  • Prekvapenie roka: Posledným veľkým prekvapením z hľadiska víťazstva v pretekoch bol Pastor Maldonado na Williamse v španielskej Barcelone 2012. V hybridnej ére si všetky triumfy na veľkých cenách podelili iba Mercedes, Ferrari a Red Bull. Až do Monzy 2020, kde Pierre Gasly na AlphaTauri postavil všetky predpoklady na hlavu. Okrem neho sa to podarilo aj jeho kolegom na pódiu – Carlosovi Sainzovi na McLarene a Lancovi Strollovi na Racing Pointe. Gaslyho počin zopakoval o pár podujatí neskôr aj Sergio Pérez (Racing Point) na VC Sachíru, kde sme tiež mohli vidieť prekvapujúce stupne víťazov, ktoré doplnili Esteban Ocon (Renault) a Lance Stroll (Racing Point).
  • Kontroverzia roka: Začal ju Renault už na druhých pretekoch sezóny v Štajersku, keď podal protest proti monopostu Racing Point RP20, ktorý akoby z oka vypadol Mercedesu W10 z roku 2019. Samozrejme, ružový Mercedes predvádzal aj patričnú rýchlosť na trati, čo súperi brali viac ako s nevôľou. Komisári napokon uznali námietku Renaultu v súvislosti s brzdovými kanálikmi oboch áut a naparili stajni Racing Point pokutu 400-tisíc eur. Zároveň im odobrali pätnásť bodov v konštruktérskom šampionáte, čo v konečnom dôsledku stálo tím zo Silverstone tretie miesto v Pohári konštruktérov v prospech McLarenu. Náležite FIA sprísnila aj pravidlá v súvislosti s kopírovaním monopostov.
  • Preteky roka: Premiéru v kalendári F1 zažilo okrem portugalského Portimaa aj talianske Mugello, ktoré bolo jedno z mnohých núdzových riešení v harmonograme sezóny. Spočiatku prognózy nenasvedčovali tomu, že by Mugello mohlo byť divácky atraktívne. V prospech skeptikov hovorila úzka šírka trate, šanca na predbiehanie iba na cieľovej rovinke, počasie ako z dovolenkového katalógu či rýchly profil okruhu bez pomalých zákrut. Našťastie, priebeh pretekov tieto predpovede nenaplnil a dianie na okruhu vyviedlo z omylu aj tých najväčších pochybovačov. Na nezabudnuteľnú Veľkú cenu Toskánska už budú navždy priaznivci F1 spomínať aj vďaka dvom červeným vlajkám, ktoré dokopy prerušili podujatie na 51 minút, a až trom pevným štartom. Deštrukčné derby napokon vyhral Lewis Hamilton, ktorý ako jeden z mála dokázal zvládnuť preteky bez chýb.
  • Škandál roka: Spočiatku išlo iba o podozrenie. Ferrari údajne obchádzalo merač prietoku paliva, vďaka čomu vstrekovalo viac pohonných látok, ako bolo povolené. Maranello malo z tejto výhody vyťažiť až 50 koní naviac. FIA si preto na pohonnú jednotku Ferrari posvietila cez zimnú prestávku. Počas nej odhalila závažné dôkazy, ktoré nemali právne opodstatnenie, keďže išlo o šedú zónu v pravidlách. Federácia sa so Scuderiou dohodla na náprave. Obidve zainteresované strany do dnešných dní zahaľujú pakt rúškom tajomstva, čo naďalej vyvoláva určité kontroverzie. Okrem iného je isté len to, že Ferrari musí prispieť sumou okolo 10 miliónov eur na vývoj alternatívnych palív.
  • Návrat roka: Fernando Alonso je späť! Španiel sa po dvojročnej prestávke vracia do tímu Renault, s ktorým získal svoje jediné dva tituly majstra sveta v sezónach 2005 a 2006. Bývalý šampión berie návrat s plnou vážnosťou. Je súčasťou technických stretnutí, všetkých v stajni motivuje a prevetral dvojročný monopost. A keďže chcel popreháňať aj auto z uplynulej sezóny, Renault mu vo veku 39 rokov vybavil protekciu na testoch nováčikov v Abú Zabí.
  • Odchod roka: Spoločnosť Honda na jeseň oznámila nečakaný odchod z Formuly 1 na konci sezóny 2021. A to napriek všetkým úsporným opatreniam, ktoré boli zavedené na osobitnú žiadosť Japoncov. Honda dáva kráľovnej motoršportu kopačky štvrtý raz po rokoch 1968, 1992 a 2008. Aspoň naoko by Japonci mohli byť súčasťou F1 aj v nasledujúcich ročníkoch, pretože Red Bull má záujem prevziať duševné vlastníctvo ich pohonnej jednotky. Či „malinovkárom“ snaha vyjde, je ešte stále vo hviezdach. Podmienkou zostáva dohoda o zmrazení súčasných hybridov. A tá je zatiaľ v nedohľadne.
  • Skokan roka: McLaren pokračuje vo vzostupnom trende. Deviata priečka v sezóne 2017, šiesta v 2018, štvrtá v 2019 a tretie miesto v roku 2020. Podčiarkuje to aj bodový zisk – 30, 62, 145 a 202 bodov. Zak Brown položil základy a Andreas Seidl postupne buduje nový začiatok s novými štruktúrami, novými ľuďmi a tímovým duchom. Papájoví predpokladajú v nastávajúcej sezóne skresanie straty na čelo z necelej jednej sekundy na polovicu. Pomôcť im má k tomu motor Mercedes, ku ktorému sa vracajú po šiestich sezónach. Otázkou zostáva jeho úspešná implementácia do monokoku, čo môže, hlavne na začiatku sezóny, spôsobovať detské choroby.
  • Prepadák roka: Od kandidáta na majstrovskú korunu až po lepší priemer stredu poľa. Aj takto v skratke by sa dal nazvať prepad Ferrari medzi sezónami 2019 a 2020. Šieste miesto v konštruktérskom poradí predstavuje najhorší výsledok od desiatej priečky z roku 1980. Priemer 7,7 bodu na preteky bol zasa najhorší od zavedenia súčasného formátu bodovania v roku 2010. Nezaškodí ešte jedna rekapitulácia, čo v Maranelle nevyšlo — najslabší motor v poli, príliš veľký odpor vzduchu monopostu SF1000, nepokojná zadná časť auta, neexistujúci súzvuk s pneumatikami, príliš dlhé zastávky v boxoch spôsobené hlavne zlými maticami, plieskanie fanúšikov po čele z nepochopiteľných pretekových stratégií… Ale aspoň jedno pozitívum. V týchto zbabraných časoch stavili tifosi na personálnu stabilitu. Áno, presne tak, mamma mia!
  • Nehoda roka: Už spomínaný Romain Grosjean v Bahrajne. Francúz pár zákrut po štarte prerazil zvodidlá v rýchlosti 220 km/h. Náraz rozbil auto na dve polovice, pričom Romain zostal zakliesnený v jednej z nich vo zvodidlách. Nanešťastie mu ihneď začali robiť spoločnosť plamene. Nekonečných 28 sekúnd trvalo jeho pekelné inferno, aby sa aj za pomoci traťových maršálov a posádky bezpečnostného vozidla dostal do bezpečia. Môžeme hovoriť o zázraku, že haváriu prežil iba s vyvrtnutým členkom a popáleninami na rukách.
  • Jazdec roka: Rozhodne Lewis Hamilton. V sezóne 2020 potvrdil, že je najlepší aj z hľadiska čísel. Siedmym titulom majstra sveta dorovnal historický rekord Michaela Schumachera. V iných rekordných ukazovateľoch svojho predchodcu prekonal. Už dávnejšie obral Schumiho o rekord v pole positions a po uplynulom ročníku Lewis vedie historické štatistiky aj v počte víťazstiev (95), pódií (165) a v kilometroch vo vedení (25 900). Na spadnutie je navyše rekord v kolách vo vedení. Mercedes platí za svoju superhviezdu ťažké milióny, ale Hamilton stojí určite za každý cent. Aj keď, paradoxne, je Lewis momentálne nezamestnaný. Na konci roka 2020 mu vypršal kontrakt so striebornými šípmi a na podpis nového kupujú Hamilton s Wolfom tuhu do pera už aspoň pol roka. Mnoho fanúšikov by konečne uvítalo boj o titul. Aspoň medzi jazdcami Mercedesu. Od roku 2016 v F1 neznámy pojem. Ani Bottas 3.0, 4.0 či 12.0 na Hamiltona jednoducho nemá a napriek tomu, že rok 2020 priniesol viaceré jazdecké rošády, Vettel, Pérez, Hülkenberg, Russell a spol. dostali košom.
  • Predbiehací manéver roka: Pierre Gasly mal pôvodne toto ocenenie. Francúz predbehol Sergia Péreza v Spa v legendárnej Eau Rouge pekne na srdiečko, ktoré mal v tej chvíli asi až v krku. Také niečo zdvihne zo sedadiel každého fanúšika F1. VC Portugalska však priniesla predbiehací triler trvajúci od prvej po ôsmu zákrutu medzi Sergiom Pérezom a Estebanom Oconom. Boj koleso na koleso dopadol úspešne pre Mexičana, do ktorého rúk putuje pomyselné ocenenie.
  • Šťastlivec roka: V prvých pretekoch na Silverstone tlačili Mercedesy predné pneumatiky až na hranu životnosti. Ľavá predná pneumatika nevydržala dve kolá pred koncom na monoposte Valtteriho Bottasa. Tá Lewisova odišla do dôchodku v poslednom kole. Do cieľa pretekov mu v tej chvíli zostávali ešte zhruba tri kilometre. Na jeho šťastie, mal náskok dostatočne veľký na to, aby na troch kolesách finišoval prvý s bezpečným náskokom 5,8s pred Maxom Verstappenom. Lewis má jednoducho šťastenu na svojej strane a v takom prípade sa ľahšie bojuje s veternými mlynmi.
  • Trápnosť roka: Kolízie tímových kolegov bývajú pre stajne najbolestivejšími udalosťami. Ferrari zažilo takúto skúsenosť v Brazílii 2019. Následne boli tifosi zo strany Scuderie ubezpečovaní, že podobná udalosť sa nebude opakovať. Prešlo pár pretekov a premotivovaný Charles Leclerc na VC Štajerska vyrobil Ferrari ďalšiu hanbu, keď zostrelil Sebastiana Vettela. Obaja tak išli predčasne pod sprchy.
  • Muž roka: Úspech Bernieho Ecclestona bol od začiatku pre nových majiteľov F1 ťažkým bremenom. Brit spravil z F1 globálne nablýskaný kolos, ktorý každoročne zarába miliardy dolárov. Nevďačnej úlohy sa pod novým vedením zhostil Chase Carey. Američana odchoval mediálny biznis a motoršport nemal v DNA, preto pohŕdanie schytával z viacerých strán. Vo štvrtom roku v pozícii šéfa F1 príjemne prekvapil, keď zachránil koronou paralyzovanú sezónu a uzavrel s tímami novú Concordskú dohodu do roku 2025 bez zbytočných kontroverzií a naťahovačiek, ktoré tradične sprevádzali rokovania s Berniem. Pre objektivitu treba dodať, že dohoda zrejme obsahuje aj nášľapné míny. Jednou z nich je výstupná klauzula pre tímy, ktorú môžu aktivovať každý rok najneskôr v marci. Za éry Ecclestona nepredstaviteľná vec. Pre Careyho bolo zároveň podpísanie Concordskej dohody labuťou piesňou v kráľovnej motoršportu. Mesiac po jej uzavretí prišla správa, že ho na poste šéfa F1 nahradí bývalý boss Scuderie Ferrari Stefano Domenicali.
  • Smoliar roka: Scenár, ktorý si fanúšikovia motoršportu vždy priali. Pilot zmení najpomalšie auto za najrýchlejšie v štartovom poli. Také niečo sme naposledy videli v roku 1978, keď Jean-Pierre Jarier vymenil Minardi za Lotus. Na opakovanie rovnakého deja čakali priaznivci F1 až do sezóny 2020, keď jazdec Williamsu George Russell musel nahradiť na VC Sachíru na koronavírus pozitívne testovaného Lewisa Hamiltona v Mercedese. A všetkým vytrel zrak, vrátane sedemnásobného šampióna. O ničotných 26 tisícin sekundy mu ušla pole position, aby sa v pretekoch ujal vedenia hneď po štarte a udržal ho až 59 kôl. O výhru ho pripravil safety car, totálne zbabraný pitstop Mercedesu v boxoch a nakoniec defekt pneumatiky.
  • Najlepšie rozhodnutie roka: Tímy prijali rozhodnutie z rozumu v podobe šetrenia. Koronavírus prakticky zmrazil vývoj áut na túto sezónu a došlo aj k obmedzeniu testov. FIA tiež zaviedla rozpočtový strop, ktorý skresala z pôvodne dohodnutých 175 miliónov dolárov na 145 miliónov pre ročník 2021. Ten bude postupne klesať na 140 miliónov v budúcom roku a 135 miliónov v rokoch 2023 až 2025. Či tieto opatrenia budú mať pozitívny dopad v podobe vyrovnanejšieho štartového poľa, nevedno. V prípade rozpočtového limitu existuje totižto mnoho výnimiek a napríklad do jeho výšky nebudú zarátané platy jazdcov, troch najlepšie zarábajúcich ľudí v tíme či prostriedky na marketing. A ako dobre vieme, tímy vždy nájdu nejakú medzeru, kde utratia aj posledný dolár na získanie akéhokoľvek času na trati. Taktiež zmrazenie vývoja na nastávajúci ročník nebude zasa také drastické, ako bolo pôvodne deklarované na jar. Už len s ohľadom na zmenu špecifikácie pneumatík pôjdu tímy vývojovo do tuhého.
  • Chyba roka: Mercedes pracuje takmer vo všetkých oblastiach na hranici dokonalosti. Inak by mu sedem konštruktérskych a jazdeckých titulov v rade nepadlo len tak do daru. Ale aj majster tesár si občas zatne do prsta. V prípade strieborných šípov ide o pamätné minely, ktoré zľudoveli ako v prípade totálne zbabranej zastávky v boxoch v Nemecku 2019. V uplynulej sezóne predviedla trojcípa hviezda hneď dve ukážkové hrubice. V Taliansku pripravili Hamiltona o výhru povolaním do boxov v čase, keď pitlane bola uzavretá. Na VC Sachíru im ušlo dvojité víťazstvo pomedzi prsty, keď chceli zamachrovať dvojitým pitstopom za safety carom a následná nepodarená rošáda s pneumatikami Bottasa a Russella sa zmenila na tragikomickú frašku odmenenú ôsmym a deviatym miestom v cieli.
  • Vynález roka: Na zimných testoch všetci krútili neveriacky hlavou a zároveň neverili vlastným očiam. Na palubných záberoch piloti Mercedesu na začiatku roviniek potiahli volant k sebe a na ich konci zatlačili od seba. Tento pohyb mal za následok zmenu uhlu zbiehavosti predných kolies a pomáhal so zahrievaním pneumatík. Inovácia DAS tak opäť posunula strieborné šípy o kus ďalej pred konkurenciu a potvrdila, že každá tvrdá práca je malým kúskom do skladačky nadradenosti monopostu W11. Ako to už pri novinkách býva, aj DAS prežil len jeden ročník, a od sezóny 2021 bude volant znova slúžiť len na pohyb doľava a doprava.
  • Najsmutnejšia správa roka: V čase, keď s príchodom jari celý svet upadal do koronadepresie zasiahla motoršport smutná správa. Na veľkonočný pondelok 12. apríla nás navždy opustila legenda sir Stirling Moss vo veku požehnaných 90 rokov. Pilot, ktorému osud nedoprial dosiahnuť najvyššiu métu v F1, napriek tomu u každého vzbudzoval rešpekt ako majster sveta. Šestnásť víťazstiev v pretekoch, štyri druhé a tri tretie miesta v konečnom hodnotení jazdcov hovoria o jeho vysokých kvalitách. Titul majstra sveta mohol dosiahnuť v roku 1958, nebyť jeho gentlemanskej povahy, keď na VC Portugalska zachránil od penalizácie krajana Mika Hawthorna, vďaka čomu Hawthorn získal titul o bod pred Mossom.
  • Monopost roka: Mercedes W11 môžeme pokojne označiť ako jedno z najlepších áut Formuly 1 v celej jej histórii. Do čiernej farby odetý strieborný šíp nakladal v priemere tri až päť desatín najbližším prenasledovateľom. W11-tka zvládala na jednotku rovné, rýchle, stredne rýchle, pomalé zákruty, mala najvyššiu rýchlosť, najlepšiu trakciu a brzdenie a k tomu všetkému oplývala stabilitou ako tank. Navyše bola aj spoľahlivá. V 34 štartoch vykázala iba jednu poruchu.
  • Predaj roka: Williams ako rodinný podnik už neexistuje. Ostalo iba meno. Americká investičná spoločnosť Dorilton Capital kúpila legendárnu stajňu za cca 150 miliónov eur. Frank Williams s dcérou Claire dali F1 zbohom v Monze a ostáva dúfať, že ikonická značka ešte zažije úspechy z minulosti. Tiež McLaren pustil žilou z rodinného striebra. Koronavírus pozametal s finančnou situáciou aj pri ďalšom tradičnom britskom zoskupení, a tak americká športová agentúra MSP prevzala počas sezóny 15-percentný podiel v tíme. Na konci roka 2022 plánujú odkúpiť ďalších 18 percent a zvýšiť svoj podiel na 33%.
  • Brigádnik roka: Nico Hülkenberg akceptoval sezónu 2020 bez pretekového diania. Ale počas bláznivého uplynulého ročníka mu dvakrát zazvonil telefón. Vždy na poslednú chvíľu s krížikom po funuse. Obidva záskoky absolvoval v dobre známom prostredí Racing Pointu. Najskôr nahradil na obidva preteky v Silverstone Sergia Péreza a na Nürburgringu jeho kolegu Lanca Strolla, ktorých vyradil z hry pozitívny test na koronavírus. Napriek minimálnemu až neexistujúcemu času na prípravu nazbieral pre tím solídnych desať bodov. Síce ho všetci chválili, ale sedačku na nastávajúcu sezónu mu to neprihralo.
  • Kritika roka: Pirelli testovalo nové pneumatiky na rok 2021 v Bahrajne, ale tradične si zlízlo iba kritiku. Piloti dodržali svornú tradíciu a nadávali na čele s Hamiltonom a Vettelom. Raz na príliš malú priľnavosť, raz na nedotáčavosť či prehrievanie. Talianska spoločnosť však zostala neoblomná, pretože skutočný dôvod nespočíval vo vylepšení pneumatík, ale v tuhšej konštrukcii, ktorá by mala zabrániť defektom. A pokiaľ ide o bezpečnosť, hundranie musí ísť bokom.
  • Nuda roku: Túto dilemu je ťažké rozlúsknuť. O titul bojujú Veľké ceny Španielska a Abú Zabí. Obidva okruhy nie sú vhodné na preteky moderných monopostov F1 a mimo roviniek hovoríme o nemožnom predbiehaní. V porovnaní s nimi začína byť aj Monte Carlo nervydrásajúca veľká cena. Na škodu veci zostáva Yas Marina posledným podujatím sezóny, ale nehodným finále. Napriek viacerým možnostiam zmeny trate, zostávajú organizátori tvrdohlaví a ponechávajú súčasnú konfiguráciu okruhu. Kde sú tie časy, keď Interlagos ponúkal záverečnú drámu ako z nefalšovanej juhoamerickej telenovely…
  • Nesprávny odhad roka: Mercedes počas zimnej prestávky výrazne vylepšil svoj motor. Jeho nadradenosť spôsobovala frustráciu naprieč konkurenciou, a tak Red Bull s Ferrari lobovali u FIA za jednotné motorové režimy v kvalifikácii aj v pretekoch. Direktíva začala platiť od Monzy. Počiatočná eufória, žiaľ, netrvala dlho. Súperi si sľubovali priblíženie k Mercedesu hlavne v kvalifikáciách, kde strieborní nemohli využívať motorový párty-režim. Avšak, po zvyšok sezóny zostal dominantnou pohonnou jednotkou naďalej Mercedes V6-turbo.
  • Výhovorka roka: Lance Stroll ašpiroval na prekvapenie roka so svojou nečakanou pole position na tureckej grand prix. Následne viedol v pretekoch 32 kôl, aby sa v ďalšom priebehu veľkej ceny prepadol až na konečné deviate miesto. Keď bol Strollovi vyčítaný zlý manažment pneumatík, poskytol samotný jazdec o deň neskôr z ničoho nič vysvetlenie jeho zosunu počas pretekov. Údajne išlo o nedotáčavosť spôsobenú poškodením predného krídla od 17. kola. Zlé načasovanie komunikácie viedlo k podozreniu u viacerých expertov, že Lance hľadá iba výhovorku.

  • Značky