logo F1online.skF1online.sk

Spočiatku sme sa Verstappena nebáli, no potom sme museli tlačiť, priznáva Stella

Lando Norris a George Russell
© Martin Trenkler
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl2. 6. 2025

Korením pretekov v Barcelone bola strategická zápletka na čele, keď Max Verstappen zvolil na rozdiel od McLarenu trojzastávkovú stratégiu. Vďaka nej bol blízko k papájovým na čele, ktorí sa ho spočiatku neobávali, čo sa však neskôr zmenilo.

Keď Lando Norris v úvode bez väčších ťažkostí predbehol Maxa Verstappena a dostal sa na druhé miesto, zdalo sa, že v Barcelone to na čele bude čisto o dvojici McLarenov. Red Bull sa však akoby vrátil do dôb dominancie Mercedesu, keď skúšal agresívnejšie stratégie, a skorším prvým pitstopom, už v 13. kole, sa priklonil k trom zastávkam.

„Už v tej chvíli sme si mysleli, že Verstappen pôjde na tri zastávky. Neočakávali sme, že nám tým spôsobí problémy, pretože už predtým sme ho predbehli priamo na trati a predpokladali sme, že budeme mať solídnu rýchlostnú výhodu,“ povedal Andrea Stella, šéf McLarenu.

Britský tím zrejme aj kvôli tomu nepokrýval skorší pitstop holandského šampióna a nenechal sa vyprovokovať k zmene svojho pôvodného plánu. Vo Wokingu boli sebavedomí vo svojej rýchlostnej výhode, no v druhej časti pretekov prišla aj medzi nimi na rad nervozita.

„Verstappen bol rýchly. Keď sme prezuli na strednú zmes v druhom stinte, tak piloti zatlačili a kontrolovali tempo, avšak aj tak sa nám výrazne priblížil. Dostal sa k nám oveľa rýchlejšie, než sme dúfali,“ pokračoval Andrea Stella, ktorý priblížil komunikáciu tímu s pilotmi. „Povedali sme pilotom, aby na to viac zatlačili. Obaja reagovali v zmysle, že si nie sú istí, či ešte dokážu pridať. V týchto chvíľach sme sa začali trochu obávať, pretože celá situácia bola zrazu oveľa viac otvorená, než sme v úvode predpokladali.“

Najzásadnejšou otázkou bolo, čo sa stane v úvode poslednej tretiny pretekov. Max Verstappen mal o sedem, resp. osem kôl čerstvejšie pneumatiky než piloti McLarenu. Čakalo sa, či Piastri s Norrisom v záujme druhého pitstopu obetujú pozíciu na trati a vystavia sa riziku safety caru, alebo budú čakať na to, čo urobí pilot Red Bullu.

„Ak by sa dostali Oscar a Lando príliš blízko pri sebe, bol by to problém pri pokrývaní Verstappena. Našťastie, začal trochu zaostávať,“ poznamenal Andrea Stella, ktorému však určite odľahlo, keď Holanďan v 47. kole po tretíkrát zastavil u svojich mechanikov. O kolo neskôr ho nasledoval Norris a následne Piastri.

Pre McLaren sa ukázalo ako podstatné, že sa zbavil tlaku od majstra sveta a nemal svojich pilotov úplne tesne pri sebe. Vďaka tomu dokázal po výjazde safety caru bez časovej straty prezuť pneumatiky obom svojim pilotom, a tí si udržali pozíciu na trati.

„Aj vďaka tomu, že Oscar našiel v druhom stinte dosť tempa, prešli sme sekvenciou zastávok kontrolovaným spôsobom. Pochvala patrí obom pilotom aj inžinierom, ktorí sa starajú o pneumatiky. Celkovo sme preteky zvládli veľmi dobre.“

Aj v nedeľu sa ukázalo, že vo Wokingu sa na rozdiel od minulého roka opäť naučili víťaziť a zvládajú aj situácie, keď sa dostávajú pod tlak.

„Dali sme si pozor, aby sme na pneumatiky príliš netlačili v úvode stintov. V takom prípade by hrozila degradácia na ich konci, čiže to, čo sa stalo Verstappenovi. My sme si na to dali pozor. Samozrejme, ak si súper zvolí rýchlu stratégiu na tri zastávky, musíte pri vašich dvoch pitstopoch viac tlačiť v dlhších stintoch. Občas je nepredvídateľné, ako sa pneumatiky budú správať. Zahŕňa to určitý risk,“ uzavrel Andrea Stella.

Súvisiace články

Diskusia