Experiment s dvoma zastávkami nevyšiel. Norris po kontrolovanom výkone ovládol VC Monaka

Experiment s dvoma zastávkami nevyšiel. Dôvodom sú piloti stredu poľa. Lawson a Sainz v prvej polovici pretekov spomalili a roztiahli pole, čím otvorili veľké medzery. Nebol teda priestor ani na odvážne stratégie, ani na undercut. Zvíťazil Lando Norris pred Charlesom Leclercom, Oscarom Piastrim a Maxom Verstappenom.
V porovnaní so štartom sa nám poradie takmer nezmenilo. Jedinou výnimkou je Lewis Hamilton, ktorý sa pomocou tempa svojho Ferrari a overcutu dostal pred Isacka Hadjara a Fernanda Alonsa, ktorý neskôr odstúpil pre poruchu pohonnej jednotky. Na čele sa nám neudiali takmer žiadne strategické hry, keďže lídrom sa veľmi rýchlo otvoril priestor za sebou, do ktorého mohli poslať svojich pilotov.
V prvom kole zastavil málokto
Nie každému sa štart pretekov podaril na jednotku, ale prakticky žiadnych zmien v poradí sme sa nedočkali. Prvá zmena v poradí bola v podstate výmena medzi dvanástym Cunodom a trinástym Hülkenbergom, inak zostala prvá jedenástka nezmenená. Prvé kolo sa však nezaobišlo bez incidentov. Bortoleto v šikane pri Grand Hoteli obišiel Antonelliho, ktorému sa to nepáčilo a v Portier sa pokúsil o protiútok. Ten vyústil v Gabrielov náraz do bariéry.
Riaditeľstvo pretekov aktivovalo virtuálny safety car, ktorý využili na zastávku len štyria muži. K mechanikom prišli Cunoda, Gasly, Bortoleto s poškodeným predným krídlom a tiež Bearman, ktorého mechanici to pokazili a nemali správne rozdelené pneumatiky.
Preteky boli reštartované na konci 4. kola a začala šachová partia. V 9. kole zaviali dvojité žlté vlajky a dôvodom bol Pierre Gasly. Jeho Alpine prišiel o ľavý predný záves a zanechal za sebou pole trosiek, ale nejakým spôsobom sa mu to podarilo dostať do boxov. Spôsobila to nehoda s Júkim Cunodom v brzdení do šikany za tunelom. V tomto mieste viali žlté vlajky, ale zaobišlo sa to bez virtuálneho safety caru či safety caru.
Ďalšiu zápletku vytvoril Liam Lawson, ktorý na deviatom mieste odviedol fantastickú prácu pre Hadjara. Keď francúzsky mladík v 15. kole prvýkrát zastavil, vrátil sa pred tímového kolegu na ôsme miesto. Ako sa ukázalo, práve tímové hry boli najväčšia slabiny tohto experimentu s povinnými dvoma zastávkami v boxoch.
V 16. kole zastavili prvýkrát aj Alonso a Ocon, ktorým pomalý Lawson taktiež otvoril priestor pre „pit stop zadarmo“ a udržanie si pozície na trati. Týmto sa do čerstvého vzduchu dostal Hamilton, ktorý potreboval využiť tempo svojho Ferrari na overcut. K tomu došlo v 18. kole, keď Hamilton zastavil, mechanici ho obslúžili za bezchybných 2,1 sekundy a poslali ho na trať pred Hadjara na piate miesto.
Prvé zastávky nepriniesli zmeny v poradí
V 20. kole zastavil prvýkrát Norris. Na trať sa vrátil do čerstvého vzduchu na štvrté miesto. Druhýkrát zastavil Hadjar, ktorému Lawson opäť vytvoril priestor na „pit stop zadarmo“, a prvýkrát Piastri. Mechanici McLarenu to pokazili a zastávka za 3,8 sekundy vytvorila potenciálnu šancu na undercut pre Verstappena, ale Red Bull nereagoval.
V 22. kole zastavil aj Leclerc, Ferrari bolo opäť bezchybné – prezutie za rovné dve sekundy – a vrátilo Charlesa medzi Norrisa a Piastriho. Verstappen vyčkával. Dve zastávky boli zaujímavý nápad, ale zmenili sa na tímovú hru. Najprv Lawson zdržal všetkých od deviateho miesta nižšie, potom jedenásty Sainz začal zdržiavať Mercedesy, aby pomohol Albonovi získať pit stop zadarmo. Pole sa tým rozdelilo na dve polovice.
V 28. kole konečne zastavil Verstappen a vrátil sa na trať za Piastriho. Prvé zastávky v boxoch tak nepriniesli zmeny v poradí. Pomohol si v podstate len Hamilton, ktorý sa vďaka tempu Ferrari dostal overcutom pred pilotov stredu poľa na piate miesto. Ešte väčšia „zábava“ bola, keď sa lídri dostali do siahodlhého vláčika za Sainzom. Vyzeralo to ako v pondelkovej monackej špičke. „To je vtip,“ poznamenal Leclerc, keď sa prebíjal hustým vláčikom desiatich monopostov.
Aj Williams predviedol ultimátnu tímovú hru
Sledovať pit stopy v druhej polovici štartového poľa v tejto chvíli ani nemalo význam. V 33. kole zastavil Albon, ktorému Sainz vytvoril dokonalé okno a poistil mu bod za desiate miesto. Mercedesy boli totálne nahraté a doplatili na tímovú prácu Williamsu. V 34. kole boli Russell a Antonelli na dvanástom a trinástom mieste a spolu so Sainzom nemali na konte ani jeden pit stop.
Pred druhými zastávkami to nevyzeralo na žiadne zmeny v poradí. V polovici pretekov mal Norris náskok 6 sekúnd na Leclerca, ten mal náskok 6 sekúnd na Piastriho, ten dve sekundy na Verstappena, a ten desať sekúnd na Hamiltona.
V 38. kole prišiel záchvev drobného vzrušenia, keď to odstavil Fernando Alonso pre problém s pohonnou jednotkou. Najväčší smoliar vo Formule 1 tak ďalej čaká na prvé body a navyše to odstavil tak šikovne, že jeho odstúpenie prinieslo len krátke žlté vlajky, nič viac.
V 42. kole zastavili druhýkrát Lawson a Albon. Prekvapivo zastavili spolu, pritom Alex mohol zostať na trati a aspoň dúfať. V tejto chvíli mali šiesty Hadjar, siedmy Ocon, ôsmy Lawson a deviaty Albon dva pit stopy; najlepšia päťka absolvovala po jednom, ale mala komfortný náskok na stred poľa. Preteky sa zdali byť rozhodnuté a čakalo sa len na súboj Sainza s Mercedesmi o posledné bodované desiate miesto.
Ten však rozlúskol Williams, ktorý poslal Sainza pred Albona, ten prevzal štafetu „zdržiavača Mercedesov“, aby si Carlos mohol vyjazdiť náskok dvoch pit stopov. Ak chcete vedieť, akí boli pomalí, tak Lando Norris v 48. kole nadelil poslednému Nicovi Hülkenbergovi už druhé kolo.
V tom čase zastavil druhýkrát Piastri, kolo po ňom Leclerc a po ňom aj Norris, ktorý sa nechcel prebíjať vláčikom pomalších pilotov. To poslalo do vedenia Verstappena, ktorý zostal na trati a dúfal v safety car.
Zúfalstvo v Mercedese dobre zdokumentoval George Russell. Ten si jednoducho skrátil šikanu, predbehol Albona a radšej akceptoval penalizáciu, ako by sa mal donekonečna voziť za Williamsom. „Radšej vezmem trest,“ odkázal vo vysielačke. To len podčiarklo frustrujúce fiasko, na ktoré sa premenila Veľká cena Monaka.
Riaditeľstvo pretekov reagovalo a komisári Georgeovi naparili trest prejazdu boxovou uličkou. Krátko po Russellovi sa Antonelli v šikane takmer zrazil s Albonom. V tej chvíli sa týmto šialene hustým vláčikom prebíjalo o dve kolá rýchlejšie vedenie pretekov. Fraška je jediné slovo, ktoré sa v tejto chvíli dalo použiť.
Verstappenov záverečný pokus o vabank
Ako sa ukázalo, ešte jedno taktické eso zostalo v rukáve. Keď sa Verstappen dostal do čela, pokúsil sa spomaliť celé pole a pokúsil sa zvýšiť šancu na safety car, červené vlajky či pomôcť Leclercovi, ktorý mohol vziať Norrisovi dôležité body do šampionátu. V tej chvíli mal 40-sekundový náskok na piateho Hamiltona, takže by beztak skončil štvrtý. O čo sa však viete pokúsiť v Monaku? Bolo to márne.
Za Maxom sa zoradil veľmi tesný vláčik pozostávajúci z Norrisa, Leclerca a Piastriho, ale nádej na nejakú nečakanú zápletku bola planá. Vyhral tak Norris pred Leclercom, Piastrim, Verstappenom a Hamiltonom. Bodovanú desiatku doplnili: Hadjar, Ocon, Lawson, Albon a Sainz.
Na záver môžeme povedať len to, že nápad s povinnými dvoma zastávkami nefungoval. Večierok pokazili tímy stredu poľa ako Racing Bulls či Williams, pre ktoré majú získané majstrovské body cenu zlata. Kritika bude dlhá a hlasná, ale potrvá len týždeň a už budúci víkend utíchne, pretože na programe je Veľká cena Španielska.

Preteky - VC Monaka 2025






Pilot | Tím | Čas | Kolá | Grid | Naj. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | McLaren | 1:40:33,843 | 78 | 1. | 1:13,221 | 25 | |
2. | Ferrari | +3,131 | 78 | 2. | 1:14,055 | 18 | |
3. | McLaren | +3,658 | 78 | 3. | 1:13,745 | 15 | |
4. | Red Bull | +20,572 | 78 | 4. | 1:14,230 | 12 | |
5. | Ferrari | +51,387 | 78 | 7. | 1:14,090 | 10 | |
6. | Racing Bulls | +1 kolo | 77 | 5. | 1:15,981 | 8 | |
7. | Haas | +1 kolo | 77 | 8. | 1:15,157 | 6 | |
8. | Racing Bulls | +1 kolo | 77 | 9. | 1:15,321 | 4 | |
9. | Williams | +2 kolá | 76 | 10. | 1:14,597 | 2 | |
10. | Williams | +2 kolá | 76 | 11. | 1:13,988 | 1 | |
11. | Mercedes | +2 kolá | 76 | 14. | 1:13,405 | ||
12. | Haas | +2 kolá | 76 | 20. | 1:14,855 | ||
13. | Alpine | +2 kolá | 76 | 18. | 1:15,298 | ||
14. | Stake | +2 kolá | 76 | 16. | 1:14,884 | ||
15. | Aston Martin | +2 kolá | 76 | 19. | 1:14,877 | ||
16. | Stake | +2 kolá | 76 | 13. | 1:15,223 | ||
17. | Red Bull | +2 kolá | 76 | 12. | 1:14,913 | ||
18. | Mercedes | +3 kolá | 75 | 15. | 1:13,518 | ||
- | Aston Martin | nedokončil | 39 | 6. | 1:15,593 | ||
- | Alpine | nedokončil | 10 | 17. | 1:18,054 |
- Značky
- VC Monaka 2025